Ob koncu obiska predsednika Ljudske republike Kitajske Ši Džinpinga v Evropi je jasno, da bo Evropa morala najti pot sodelovanja s Kitajsko, Kitajska pa z Evropo.

LJUBLJANA - 13. maj 2024
 
Ob koncu obiska predsednika Ljudske republike Kitajske Ši Džinpinga v Evropi je jasno, da bo Evropa morala najti pot sodelovanja s Kitajsko, Kitajska pa z Evropo. Obisk je jasno pokazal, da obstajajo države, ki s Kitajsko sodelujejo boljše kot druge in že žanjejo sadove uspešnega sodelovanja. V Slovensko-kitajskem poslovnem svetu opozarjamo, da bo Slovenija morala bolj jasno povedati, kakšnega odnosa s Kitajsko si želi.
 
Glede na pomembnost izvoza za slovensko gospodarstvo je jasno, da bo Slovenija morala odpirati vrata v svet. Med 17. in 21. aprilom je Kitajsko obiskala zgodovinsko številčna delegacija s podpredsednico vlade in ministrico za zunanje in evropske zadeve Tanjo Fajon, ki je jasno pokazala, da se slovensko gospodarstvo zaveda pomena kitajskega trga za slovenski izvoz. Pred dnevi je izvršni direktor družbe Hidria in predsednik Združenja Manager Iztok Seljak za Bloomberg jasno povedal: Zdaj je idealen čas, da se pozicioniramo v kitajske dobavne verige. Glede na velikost in pomembnost avtomobilske industrije je jasno, da bo Slovenija brez povezav s Kitajsko imela ogromne izzive. Oziroma kot je ob boku delegacije povedal Marko Golob, solastnik družbe LTH: Kdor bo podcenjeval Kitajsko, bo to plačal s preživetjem.
 
V Slovensko-kitajskem poslovnem svetu, ki združuje tiste, ki imamo največ izkušenj s poslovanjem s Kitajsko, pa opozarjamo, da je pogosto način pristopa Slovenije do Kitajske nevaren. Slovenija in njeno gospodarstvo bosta težko iskala dobre odnose s Kitajsko, če bomo kitajska podjetja odrivali iz razpisov, kot na primeru drugega tira, ali pa tehnološkim velikanom grozili z onemogočanjem dostopa do slovenskega trga. Slovensko-kitajski poslovni svet je že večkrat pristojne opozoril o nekonstruktivnem odnosu Slovenije do Kitajske, še posebej v oziru na posledice za gospodarstvo. Če Slovenija zapira vrata kitajskim podjetjem, med drugim tudi na področju jedrske tehnologije (medtem kot Francija ravno s Kitajsko podpisuje sporazume na tem področju), kako naj pričakuje sodelovanje na ostalih področjih? Zakaj bi si Slovenija zapirala možnost, da dobi dobre rešitve po najboljši ceni, v dobrobit razvoja našega gospodarstva in vzdržnosti proračuna? Slovenija mora na prvo mesto postaviti lastne interese in omogočiti okolje, v katerem zmagujejo najboljši mednarodni partnerji.
 
Prav je, da Slovenija postavlja jasna pravila, vendar pa morajo ta za vse veljati enako. Ne zagovarjamo posebne zaščite za kitajska podjetja, hkrati pa opozarjamo na nepoštene in politično motivirane poteze, ki zapirajo slovenski trg za kitajska podjetja. Čeprav Slovenija ni največja država, je lahko dovolj samozavestna, da sodeluje z vsemi velesilami in trg išče globalno. Prav pa je, da spoštujemo mednarodne standarde h katerimi smo se zavezali in smo zgled odprtega gospodarstva.
 
Le s konstruktivnim odnosom lahko s Kitajsko vodimo tudi ploden dialog. Še vseeno ostaja na kitajskem trgu veliko ovir za slovenska podjetja, kar je tudi ena izmed točk, na katero v Slovensko-kitajskem poslovnem svetu redno opozarjamo. Tako je Slovensko-kitajski poslovni svet v okviru zasedanje skupne slovensko-kitajske komisije za gospodarsko sodelovanje omogočil slovenskih podjetjem, da kitajski strani neposredno predstavijo izzive, s katerimi se soočajo na Kitajskem. V okviru obiska delegacije na Kitajskem je pet slovenskih podjetij pod-ministru za trgovino Ljudske republike Kitajske postavilo neposredna vprašanja, ki se nanašajo na njihov dostop do kitajskega trga. Slovenija že predolgo čaka na dovoljenje uvoza perutnine in svinjine na Kitajsko, o čemer s kitajskimi vladnimi predstavniki govorimo v okviru vhodnih delegacij in pozivamo k rešitvi. Prav tako smo Kitajsko pozvali ne le k nevtralnosti ob napadu na Ukrajino, temveč k pomembni vlogi mediatorja pri ustavitvi konflikta. Prav je, da ne samo Slovenija, temveč tudi celotna Evropa pričakuje, da bo Kitajska odprla dostop do trga javnih naročil vsem, če pričakuje, da bo Evropa naredila enako. Nenazadnje pa se naša podjetja se še vedno soočajo s kršitvami intelektualne lastnine, kjer mora Kitajska poskrbeti za ustrezno zaščito, s tem pa pokazati željo po odprtem poslovanju.
 
Odgovorne v politiki in javnost opozarjamo, da gre za ključne trenutke, ko bi raje kot solo akcijo nekaterih posameznikov v politiki, pričakovali resen pogovor in analizo sodelovanja na globalnih trgih. Tisti, ki imamo izkušnje in znanje že več let opozarjamo na interes gospodarstva, politika pa se bo morala z gospodarstvom posvetovati, saj gre za prihodnost naše Slovenije.

VIR: Slovensko-kitajski poslovni svet

Sporočilo za javnost odraža izključno stališče Slovensko-kitajskega poslovnega sveta.