novice

EVROPSKE  INSTITUCIJE

Evropski parlament o spletu in umetni inteligenci
Evropski parlament: Evropska komisija je določila prvih šest "vratarjev" (gatekeepers). Podjetja Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta in Microsoft imajo zdaj pol leta časa, da zagotovijo skladnost svojih storitev z obveznostmi akta o digitalnih trgih (DMA). Evropska komisija lahko namreč v okviru akta določi digitalne platforme kot vratarje, če zagotavljajo pomembno vstopno točko med podjetji in potrošniki. Več o tem na tej povezavi.
Evropski parlament: Ciprski evropski poslanec Loucas Fourlas (PPE) je Evropsko komisijo vprašal o ukrepih za varovanje evropskih avdiovizualnih ustvarjalcev pred sistemi umetne inteligence. Več o tem na tej povezavi.
Evropski parlament: Odbor Evropskega parlamenta za kulturo in izobraževanje je pripravil predlog poročila o dosedanjem izvajanju programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe) v obdobju 2021-2027. Poročilo med drugim podaja oceno izvajanje programa med letoma 2021 in 2022. Kot so ugotovili, program opravlja svoje poslanstvo, in sicer podporo kulturno-kreativnemu sektorju, ki pomembno prispeva k evropskemu zaposlovanju, gospodarski rasti in ohranjanju kulturne raznolikosti v EU. Več o tem na tej povezavi.  
 
INDUSTRIJA
Iz filmskega sveta
Cineuropa: Zlatega leva za najboljši film na 80. mednarodnem filmskem festivalu v Benetkah je dobil film Poor Things grškega režiserja Yorgosa Lanthimosa. Srebrni lev, velika nagrada žirije, pa je na nocojšnji podelitvi nagrad pripadla japonskemu filmu Evil Does Not Exist, ki ga je režiral Ryusuke Hamaguchi. Več o tem na tej povezavi.
Variety: Filmska režiserka Agnieszka Holland zahteva javno opravičilo od poljskega pravosodnega ministra Zbigniewa Ziobra. Ta je namreč njen novi film Zelena meja (Green Border), ki tematizira migrantsko krizo na poljsko-beloruski meji, primerjal z nacistično propagando. Več o tem na tej povezavi.
Ustvarjalci proti zmanjšanju sredstev v programu Ustvarjalna Evropa
Culture Action Europe: Organizacija Culture Action Europe, ki promovira kulturo in razširja informacije o evropskih politikah in zakonodaji, je na evropske odločevalce naslovila odprto pismo, v katerem izraža zaskrbljenost glede predlaganih rezov v višini 40 milijonov evrov v proračun programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe) za leto 2024. Takšen rez bi komajda vplival na prihranke v proračunu EU, vendar bi močno oslabel program, ki je edino finančno sredstvo unije, namenjeno evropskemu kulturnemu sodelovanju, so poudarili. Več o tem na tej povezavi.
FIA: Mednarodna zveza igralcev (FIA) je skupaj s partnerji pripravila poročilo z naslovom Digitalno delo v sektorju medijev, umetnosti in zabave; izzivi in priložnosti, v katerem opozarja na hitro digitalizacijo v kulturno-kreativnem sektorju. Ta premik proti digitalnemu svetu, ki ga je pandemija covid-19 še pospešila, postavlja nove izzive za industrijo, zlasti kar zadeva zaščito pravic ustvarjalcev, predvsem prekarcev. Več o tem na tej povezavi.
Cineuropa: Francoska avdiovizualna industrija je lani beležila rekordno visok izvoz, saj je ta dosegel skoraj 215 milijonov evrov. To je za 15,4 odstotka več kot leto poprej in za 4,7 odstotka več kot v rekordnem letu 2017. Največji kupec francoskih del je regija Zahodna Evropa, kjer ustvarijo skoraj 41 odstotkov izvoza. Sledijo regija Severna Amerika (13,5 odstotka prodaje), regija Azija/Oceanija (7,7 odstotka) in regija Srednja in Vzhodna Evropa (4,7 odstotka). Na področju predprodaje pa razmere niso tako optimistične, saj se je lani znižala za 50,3 odstotka. Več o tem na tej povezavi.
Multinacionalke varujejo svoje sisteme umetne inteligence, ustvarjalci trpijo škodo
Arstechnica: Iz podjetja Microsoft so napovedali, da bodo zagotavljali pravno zaščito strankam, ki bodo tožene zaradi kršitve avtorskih pravic v zvezi s vsebino, ki jo je ustvaril Microsoftov sistem umetne inteligence. Gre za novo politiko podjetja, ki so jo poimenovali zaveza k avtorskim pravicam Copilot. Gre za razširitev obstoječega zavarovanja intelektualne lastnine podjetja Microsoft. Do napovedi prihaja v času, ko so sistemi generativne umetne inteligence, kot je ChatGPT, sprožili skrbi glede reprodukcije avtorsko zaščitenega gradiva brez ustrezne navedbe avtorstva. Microsoft je v zadnjem obdobju veliko vlagal v umetno inteligenco prek orodij, kot sta GitHub Copilot in Bing Chat, ki lahko na zahtevo ustvarjata izvirno kodo, besedilo in slike. Microsoftovi sistemi umetne inteligence so pridobili te sposobnosti s pridobivanjem podatkov s spleta, pri tem pa niso izrecno iskali dovoljenja imetnikov avtorskih pravic. Več o tem na tej povezavi.
 
PRAVNE ZADEVE
Umetna inteligenca zaposluje pravno stroko
EPRA: Komentar o tem, ali naj spremenjena direktiva o avdiovizualnih medijskih storitvah privede do tega, da bodo zakonske določbe, ki veljajo za tradicionalne televizije, veljale tudi za spletne platforme? Grško vrhovno upravno sodišče je nedavno v svojih odločbah predložilo več predhodnih vprašanj Sodišču EU glede razlage direktive in obveznosti, ki jih nalaga nacionalnim regulatornim organom glede ponudnikov medijskih storitev, ki delujejo izključno prek spleta. Več o tem na tej povezavi.
Kluwer Copyright Blog: Komentarja o umetni inteligenci, strojnem učenju in ustvarjalnosti v vizualni umetnosti, kakšni so zahtevani pogoji za zaščito? Italijanske izkušnje in izkušnje iz ZDA. Več o tem na tej povezavi.
Kluwer Copyright Blog: Komentar o vprašanjih, ki so povezana z generativno umetno inteligenco in intelektualno lastnino. Več o tem na tej povezavi.
 
ČLANSKI KOTIČEK SAA:
Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je tudi novica AIPA z naslovom Stavka ustvarjalcev odrezala skoraj pol milijarde dolarjev dobička Warner Bros Discovery.
Med novicami so tudi:
finska kolektivka Kopiosto bo razdelila 10 milijonov evrov nadomestil;
španska DAMA napoveduje drugi inkubator za avtorje nad 50 let;
bolgarski filmski ustvarjalci nasprotujejo novi zakonodaji, ker je v nasprotju z evropsko prakso.

VIR: AIPA