Evropsko računsko sodišče je pripravilo posebno poročilo o povezovanju notranjega trga z električno energijo.

Datum objave:
1. februar 2023

Avtor:
Polona Bahun
Evropsko računsko sodišče je pripravilo posebno poročilo o povezovanju notranjega trga z električno energijo. V njem sodišče ocenjuje, ali sta regulativni pristop Komisije in nadzor, ki ga je izvajala Agencija EU za sodelovanje energetskih regulatorjev (ACER), prispevala k dokončanju povezovanja in pravilnemu delovanju notranjega trga EU z električno energijo.

Glede na njegove navedbe je bil napredek EU pri uresničevanju cilja, da bi se trgi z električno energijo povezali ter tako državljanom in podjetjem zagotovil dostop do poceni električne energije, kljub ambicioznim napovedim in nekaterim prizadevanjem počasen. Pri povezovanju nacionalnih energetskih trgov je prišlo do vse več zamud, razlog zanje pa so bile slabosti v upravljanju EU in kompleksen sistem regulativnih orodij za omogočanje čezmejnega trgovanja, kar je oviralo izvajanje tržnih pravil. Poleg tega se s spremljanjem trga, ki sta ga izvajala Evropska komisija in agencija ACER, razmere niso dovolj izboljšale. Ker z nadzornimi ukrepi za omejitev zlorab in manipulacij ni bilo storjeno dovolj, je bilo glavno breme tveganja na trgu električne energije v EU preneseno na končne odjemalce.

Leta 1996 je EU začela izvajati kompleksen projekt, da bi v celoti povezala nacionalne trge električne energije. Cilj je bil odjemalcem zagotoviti najcenejše možne cene električne energije in povečati zanesljivost oskrbe z energijo v EU. Vendar skoraj deset let po načrtovanem zaključku projekta leta 2014 na trgu v praksi še vedno velja 27 nacionalnih regulativnih okvirov. Kot se je pokazalo v sedanji energetski krizi, se veleprodajne cene med državami članicami močno razlikujejo, maloprodajne pa so še vedno močno odvisne od nacionalnih davčnih stopenj in omrežnin ter ne od konkurence.

Kljub nekaterim večjim dosežkom je bil napredek pri povezovanju vseh nacionalnih trgov električne energije med letoma 2015 in 2021 po regijah EU in tržnih segmentih počasen in neenakomeren. Države članice niso v celoti izvajale nobene od sicer zavezujočih smernic EU, poleg tega pa pri povečevanju čezmejnih prenosnih zmogljivosti ni bilo bistvenega napredka. Po mnenju revizorjev je do zamud prišlo zaradi odločitve Evropske komisije, da izbere omrežne smernice, ki jih je treba izvajati s pogoji ali metodologijami, zaradi česar pa so bili za odobritve odgovorni nacionalni regulativni organi in agencija ACER. To je privedlo do preveč kompleksne in zapoznele harmonizacije pravil za čezmejno trgovanje. Revizorji poudarjajo, da Evropska komisija v svoji oceni učinka ni zadostno analizirala učinkov, ki bi jih lahko imele njene odločitve v zvezi z zasnovo in upravljanjem trga. Odgovornost za spremljanje tega, kako dosledno države članice izvršujejo pravila, je bila v glavnem prenesena na agencijo ACER. Vendar so revizorji ugotovili, da sta bila spremljanje in poročanje, ki ju je izvajala agencija ACER, nezadostna, zlasti zaradi nepopolnih podatkov, omejenih virov in slabega usklajevanja z Evropsko komisijo.

Nepopoln je bil tudi nadzor trga, namenjen odkrivanju zlorab in manipulacij trga ter odvračanju od njih. Revizorji ugotavljajo, da pristop agencije ACER k zbiranju podatkov ni bil celovit in da je ta pri oceni zbranih podatkov upoštevala premalo vrst zlorab. Poleg tega za analizo podatkov ni dodelila zadostnih virov in ni mogla podpreti preiskav o vse večjem obsegu domnevnih čezmejnih zlorab trga. Revizorji opozarjajo, da bi lahko proizvajalci, dobavitelji in posredniki električne energije izkoristili vrzeli ali, še huje, države članice med seboj tekmovale, katera bo zagotovila najbolj prijazno okolje, kar zadeva kazni in izvrševanja. Hkrati pa agencija ACER nima pooblastil, da bi zagotovila dosledno izvrševanje pravil v državah članicah.

Zato Evropsko računsko sodišče priporoča, naj Evropska komisija racionalizira regulativni okvir in okvir za izvrševanje ter okrepi upravljanje agencije ACER. Agencija ACER pa naj okrepi svoje nadzorne dejavnosti ter izboljša transparentnost in odgovornost v zvezi s svojim delom.

VIR: Naš Stik