Vselej, ko se je svet znašel v razburkanih vodah in se je življenje, kot smo ga vajeni, pogrezalo v kaos vojne, sta bili glasba in umetnost tisti, ki sta na temnem horizontu žareli kot svetilnik upanja.
Vselej, ko se je svet znašel v razburkanih vodah in se je življenje, kot smo ga vajeni, pogrezalo v kaos vojne, sta bili glasba in umetnost tisti, ki sta na temnem horizontu žareli kot svetilnik upanja. Za Alfreda Schnittkeja, Arva Pärta in Mieczysława Weinberga, katerih življenja so vsakega po svoje zaznamovali viharji burnega dvajsetega stoletja, zato skladanje ni zgolj umetniško udejstvovanje, temveč emocionalno, intimno zatočišče, ki nudi predah in daje moč za vztrajanje, za življenje.
Skladbe Alfreda Schnittkeja, prežete z disonancami in fragmentiranjem, zrcalijo skladateljevo odtujenost in izolacijo - posledici politične represije v Sovjetski zvezi. Schnittkejeva glasba, potisnjena na rob in pogosto nerazumljena, ječi od fizičnega in čustvenega trpljenja avtorja, kljub temu pa v njej žari tudi neupogljiv uporniški duh, ki ne klone.
Podobno moč najdemo tudi v glasbi Mieczysława Weinberga, čigar krhko umetniško dušo so usodno ranile grozote holokavsta. Njegov beg s Poljske v Sovjetsko zvezo je zaznamovala tragična osebna izguba, zaradi katere se je umetnik še tesneje zaprl vase in ogradil od sveta. Kljub temu njegova glasba izžareva trdnost in pogum. Je hvalnica neustavljivega ustvarjalnega uma, ki zmore tudi v najmračnejšem času najti svetlobo in v najhujši osami ustvariti lepoto, ki nas poveže.
V nasprotju z omenjenima je bila za Arva Pärta osama življenjska izbira, nujen korak na poti duhovne in umetniške preobrazbe. Njegova meditativna glasba prinaša uteho in mir, kot odgovor na negotovost in strah pa ponudi moč človeškega uma in duhovnosti.
Ko bomo na nocojšnjem koncertu prečili globočine čustvenih pokrajin, ki so jih ustvarili, se nam bo kot protiutež stiske in bolečin, s katerimi so zaznamovane, vselej znova ponudila lepota. Ne moremo torej mimo razmišljanja o vlogi, ki jo skupaj z umetnostjo igra v naših življenjih.
Ko iščemo lepoto, odkrivamo odgovore na najgloblja vprašanja človeštva. Ko jo najdemo, presežemo vsakdanjost, tukajšnjost pa se prelije v ocean notranjega miru, uglašenosti s svetom ter samim seboj. In duša zatrepeta, zamaknjena ob pogledu na njeno veličastje.
Poeme večnosti
Festival Maribor 2023
Četrtek, 21. september, 19.00
Viteška dvorana, Pokrajinski muzej Maribor
Žiga Faganel, violina | Alja Mandič Faganel, violončelo | Nejc Lavrenčič, klavir
Spored:
Alfred Schnittke: Suita v starem slogu, op. 80
Alfred Schnittke: Sonata za violončelo in klavir št. 1 (1978) ***
Arvo Pärt: Za Alino
Mieczysław Weinberg: Klavirski trio, op. 24
VIR: Narodni dom
Skladbe Alfreda Schnittkeja, prežete z disonancami in fragmentiranjem, zrcalijo skladateljevo odtujenost in izolacijo - posledici politične represije v Sovjetski zvezi. Schnittkejeva glasba, potisnjena na rob in pogosto nerazumljena, ječi od fizičnega in čustvenega trpljenja avtorja, kljub temu pa v njej žari tudi neupogljiv uporniški duh, ki ne klone.
Podobno moč najdemo tudi v glasbi Mieczysława Weinberga, čigar krhko umetniško dušo so usodno ranile grozote holokavsta. Njegov beg s Poljske v Sovjetsko zvezo je zaznamovala tragična osebna izguba, zaradi katere se je umetnik še tesneje zaprl vase in ogradil od sveta. Kljub temu njegova glasba izžareva trdnost in pogum. Je hvalnica neustavljivega ustvarjalnega uma, ki zmore tudi v najmračnejšem času najti svetlobo in v najhujši osami ustvariti lepoto, ki nas poveže.
V nasprotju z omenjenima je bila za Arva Pärta osama življenjska izbira, nujen korak na poti duhovne in umetniške preobrazbe. Njegova meditativna glasba prinaša uteho in mir, kot odgovor na negotovost in strah pa ponudi moč človeškega uma in duhovnosti.
Ko bomo na nocojšnjem koncertu prečili globočine čustvenih pokrajin, ki so jih ustvarili, se nam bo kot protiutež stiske in bolečin, s katerimi so zaznamovane, vselej znova ponudila lepota. Ne moremo torej mimo razmišljanja o vlogi, ki jo skupaj z umetnostjo igra v naših življenjih.
Ko iščemo lepoto, odkrivamo odgovore na najgloblja vprašanja človeštva. Ko jo najdemo, presežemo vsakdanjost, tukajšnjost pa se prelije v ocean notranjega miru, uglašenosti s svetom ter samim seboj. In duša zatrepeta, zamaknjena ob pogledu na njeno veličastje.
Poeme večnosti
Festival Maribor 2023
Četrtek, 21. september, 19.00
Viteška dvorana, Pokrajinski muzej Maribor
Žiga Faganel, violina | Alja Mandič Faganel, violončelo | Nejc Lavrenčič, klavir
Spored:
Alfred Schnittke: Suita v starem slogu, op. 80
Alfred Schnittke: Sonata za violončelo in klavir št. 1 (1978) ***
Arvo Pärt: Za Alino
Mieczysław Weinberg: Klavirski trio, op. 24
VIR: Narodni dom