V družbi Philip Morris International (PMI) so pred skoraj desetimi leti po vsem svetu začeli uvajati strategije trajnosti. Te procese vodi Miguel Coleta, direktor za trajnost, aktivacijo in podporo, za svoje delo pa so prejeli že več nagrad.
V družbi Philip Morris International (PMI) so pred skoraj desetimi leti po vsem svetu začeli uvajati strategije trajnosti. Te procese vodi Miguel Coleta, direktor za trajnost, aktivacijo in podporo, za svoje delo pa so prejeli že več nagrad.
Portugalec Miguel Coleta je pred prihodom v družbo PMI delal kot znanstveni raziskovalec, bil je gostujoči docent na Fakulteti za farmacijo Univerze v Coimbri na Portugalskem, doktoriral pa je s področja rastlinske kemije in razvoja zdravil rastlinskega izvora, v enem mandatu pa je bil celo izvoljeni poslanec portugalskega državnega parlamenta.
Družbi PMI se je pridružil leta 2005 na Portugalskem, tri leta pozneje pa je prevzel funkcijo na sedežu v operacijskem centru v Lausanni v Švici. Tam je skrbel za zmanjševanje škode in človekove pravice v dobavni verigi podjetja, ki so pomenili njegove začetke dela na področju trajnostnega razvoja, nato pa je počasi začel delovati še širše. Začel je spremljati druge trajnostne programe, ki jih je imelo podjetje, in se sčasoma popolnoma posvetil trajnosti in pomoči družbi pri razvijanju strategij podjetja. »V PMI smo takrat začeli razmišljati o trajnostnem razvoju na bolj integriran oziroma širši način,« je dejal Coleta.
POSEBNO DELOVNO MESTO – DIREKTOR ZA TRAJNOST
Direktor za trajnost je delo in cilje družbe predstavil v predavanju v sklopa programa »KnowledgeMatters – Trajnost v poslu«. Dogodek je bil namenjen lastnikom podjetij, vodstvom, vodjem poslovnih področij in strokovnjakom za družbeno odgovornost podjetij in trajnost ter vsem, ki jih zanima vpeljava trajnostnih strategij in modelov v poslovno prakso.
PMI je namreč ena od redkih družb, v kateri je trajnost umeščena v funkcijo financ in v kateri direktor za trajnost poroča neposredno finančnemu direktorju.
Pomen tega delovnega mesta Coleta opiše z navedbo, da smo soočeni s hudo podnebno krizo, kar dokazuje dejstvo, da po vsem svetu zaznavajo pomanjkanje virov. »Podjetja morajo spremeniti svoje poslovne modele in razmisliti, kako so lahko še boljša – tako glede svojega poslovanja kot tudi glede okoljskega, družbenega in ekonomskega vpliva. Zavedati se moramo, da vsi živimo na istem planetu, vsi dihamo isti zrak in uporabljamo vire, ki so nam na voljo, in ti so omejeni. Izzivi trajnostne preobrazbe postajajo realnost za vsa podjetja.«
Coleta je pri tem poudaril, da sta doseganje poslovnih ciljev in upravljanje vpliva podjetij na družbo in okolje dve plati istega kovanca – eno brez drugega preprosto ne gre. »Vprašanje, kako podjetje vpliva na okolje in družbo, postaja ključno. Osredotočenost v poslu se spreminja. Nove paradigme prinašajo tveganja, ampak tudi inovacije, nove poti v poslovnih modelih, ki vodijo do izboljšav.«
ODMIK OD CIGARET
Coleta je poslušalcem povedal, da je doseganje pozitivnega vpliva na ljudi in okolje lahko na prvo pogled zelo težak zalogaj za tobačno podjetje, a v družbi so odločeni, da to tudi storijo. Zastavili so si več oprijemljivih ciljev in poti do njih, da postanejo podjetje s pozitivnim vplivom na okolje. Prav zato družba Phillip Morris International javnosti zelo jasno sporoča: »Kajenje je škodljivo. Če ne kadite, niti ne začnite. Če kadite, nehajte. Če ne boste nehali, uporabljajte najboljše alternative tobačnim izdelkom. PMI se v svojem poslovnem modelu vse bolj odmika od cigaret.«
Leta 2015 so začeli prodajati brezdimne izdelke, ki so predstavljali alternativo cigaretom. V raziskave in razvoj manj škodljivih alternativ je družba vložila več kot 10 milijard dolarjev in več kot deset let dela. Želeli so razviti izdelek, ki ga bodo odrasli kadilci cenili in ga bodo pripravljeni zamenjati za cigarete, hkrati pa dokazati, da so ti izdelki manj škodljivi kot cigarete. Znanstvena raziskava je to tudi dokazala, Coleta pa pri tem opozarja, da kljub vsemu niso popolnoma brez tveganja in da je najboljša izbira prenehati uporabljati kakršne koli nikotinske izdelke.
CILJI PREDSTAVLJAJO IZZIV, A HKRATI PROSTOR ZA INOVACIJE IN IZBOLJŠAVE
Kot se je Coleta izrazil na dogodku KnowledgeMatters, je trajnost danes v središču preobrazbe PMI in kljub temu, da jim to predstavlja mnogo izzivov, hkrati tudi spodbujajo inovacije in izboljšave, s katerimi pride do boljšega pozicioniranja podjetja za uspeh na dolgi rok.
V okviru resno zastavljene strategije preoblikovanja poslovanja so določili osem strategij in enajst ciljev, ki temeljijo na vplivu njihovih izdelkov in dejavnosti ter so povezani z njihovimi cilji iz načrta za leto 2025. Poleg strategije in ciljev so vzpostavili tudi sistem merjenja rezultatov, dobljene podatke pa redno vključujejo v njihovo integrirano poročilo. Njihova metrika poslovne preobrazbe kaže, kako napredujejo pri svoji viziji. Še več, podjetje je leta 2022 uvedlo indeks trajnosti. »Indeks trajnosti nam omogoča strateško in verodostojno vključevanje uspešnosti ESG v plačila za dolgoročno upravljanje na strateški in verodostojen način. To pomeni, da je trajnost močno vpletena v poslovni model in to dokazujejo tudi številne nagrade za napredek na tem področju,« je med predavanjem razložil direktor trajnosti na PMI. Mehanika indeksa trajnosti in podrobnosti ključnih kazalnikov uspeha so objavljeni v posebnem dokumentu z naslovom protokol ESG KPI.
»Poleg tega smo dobili oceno 'triple-A' neprofitne organizacije CDP za naša prizadevanja za boj proti podnebnim spremembam, zaščito gozdov in zagotavljanje varnosti vode, v letu 2022 že tretje leto zapored, bili pa smo tudi že tretjič vključeni v trajnostni indeks Dow Jones (DJSI) za Severno Ameriko. V globalni oceni trajnosti podjetij S&P v letu 2022 pa smo dosegli 83 točk od 100.«
SKRB ZA LJUDI IN OKOLJE
Kot smo že omenili, njihova preobrazba ne prinaša le boljših alternativ cigaret, temveč tudi druge trajnostne izzive, pri čemer gre predvsem za spremembe v recikliranju odpadkov, dobavne verige in krožnosti izdelkov.
»Poporabniški odpadki so za nas zelo pomembna problematika,« je dejal in nadaljeval z izzivi odpadkov za prihodnost: »Da, danes imamo problem z odpadki porabnikov v obliki cigaretnih ogorkov, vendar si predstavljajte količino elektronskih odpadkov, ki nas čakajo v prihodnosti. Danes več kot 18 milijonov ljudi po svetu uporablja naš sistem za segrevanje tobaka in vsak od njih ima vsaj eno napravo, ta številka pa bo v prihodnje le še rasla. Moramo si prizadevati za to, da bomo te izdelke od potrošnika prevzeli, jih razstavili in posamezne komponente reciklirali. To so primeri novih trajnostnih izzivov, ki jih moramo nasloviti, če želimo, da bo transformacija uspešna.« Coleta ob tem opomni, da sistem za segrevanje tobaka uporablja manj tobaka kot cigarete, kar pomeni, da bomo v prihodnosti verjetno potrebovali manj tobaka kot danes.
Vseeno pa je z njihovo panogo povezanega veliko skepticizma. Tega so se lotili tako, da se trudijo biti čim bolj transparentni. »Edini način, da se soočimo s skeptiki, je, da smo konsistentni, transparentni in iskreni. Vedno iskreno povemo, kje je še prostor za izboljšave, in smo pripravljeni na dialog z vsemi deležniki,« razloži Coleta.
KOMUNIKACIJA CILJEV IN NAPREDKA JE KLJUČNA
Ko se dotaknemo še plati komuniciranje njihove preobrazbe, izvemo, da je družba spremenila tudi strategijo komuniciranja z javnostmi, ki je postala predvsem aktivnejša: »Philip Morris je zgodovinsko gledano precej 'sramežljivo' in previdno podjetje, kar zadeva komuniciranje. Zdaj pa z 'zunanjim svetom' bolj komuniciramo.« Zavedajo se namreč, kako pomembno je v družbi imeti dialog o vlogi cigaret in zmanjševanju tveganj. Danes je na svetu okoli 1,1 milijarde kadilcev in po napovedih Svetovne zdravstvene organizacije jih bo leta 2025 še vedno okoli milijarda. »Čeprav delež kadilcev pada, število ljudi na svetu narašča, kar pomeni, da bo številka v bližnji prihodnosti ostajala relativno enaka,« navaja Coleta.
Ob tem še poudarja, da obstaja ogromna razlika med izdelki za vejpanje in njihovimi brezdimnimi izdelki: »Naš sistem za segrevanje tobaka ni elektronska cigareta in nima nobene povezave z vejpanjem, ki je pred nekaj leti v ZDA povzročilo celo nekaj tragičnih scenarijev med mladimi. Prav tako pa ta sistem ni le še en izdelek v našem portfelju, temveč naša prihodnost. V družbi trdno zasledujemo cilj, da na ljudi in okolje vplivamo pozitivno, v kar vlagamo ves trud in vire. Prepričani smo, da gremo v pravo smer.«
Kako so se v PMI lotili stategije trajnosti?
Načrt do leta 2025, ki vsebuje 11 glavnih ciljev, povezanih z 8 strategijami.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, maj 2023, #503. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.
VIR: MM
VIR: MM