Razgreti poletni dnevi prinašajo kar dve knjižni novosti LUD Literatura.

Razgreti poletni dnevi prinašajo kar dve knjižni novosti LUD Literatura. V zbirki Novi pristopi se s knjigo esejev o podobi Matrica fikcije predstavlja filmski kritik in publicist Zdenko Vrdlovec. Zbirka Stopinje pa prinaša kratko prozo sodobnega estonskega pisatelja Urmasa Vadija, knjigo Duša ob cesti je prevedla Julija Potrč Šavli.
Obe knjigi že lahko kupite v naši spletni knjigarni, poštnino, kot vedno, častimo mi.


ZDENKO VRDLOVEC Matrica fikcije
ZDENKO VRDLOVEC Matrica fikcije

Zbirka: Novi pristopiLeto izida: 2024
Število strani: 268Redna cena: 25 €
Knjiga Matrica fikcije najprej analizira eksemplarična primera iz prvega desetletja zgodovine filma. Avtor jima pripisuje pomen »prvotne scene« oziroma zametka vsega, kar je postalo konstitutivno za film. Potem od teh filmskih začetkov preskoči k prazgodovinskim jamskim poslikavam – tokrat k »prvotni sceni« upodabljajoče umetnosti. Na podzemno »rojstvo umetnosti« v živalskih in hibridnih (pol človeških pol živalskih) oblikah se navezuje kult mrtvih s praksami »okraševanja« in mumificiranja trupla. Podobno vlogo imajo obrazne maske v antičnem Rimu, ki so mrtve ohranjale »kot žive«. Obrazne maske so narejene s tehniko odtisa, odtis pa je mogoče videti še kot »tretje rojstvo« podobe – z odtisom je povezana grška legenda o rojstvu tako slikarstva kot kiparstva in prav tako je z odtisom nastala krščanska podoba. In, ne nazadnje, tudi »povsem nova«, tehnična podoba – fotografija.
Vrdlovčevi eseji o podobi ne spadajo v nobeno izmed disciplin, ki so si razdelile »družino podob«; od nekaterih (zlasti od umetnostne zgodovine in literarne teorije) si kaj izposojajo, ob tem se opirajo še na druge vede – od antropologije, etnologije, filozofije in filmske teorije do paleontologije in zgodovinopisja. Neka definicija podobe pravi, da je »mešana kategorija«, na meji med konkretnim in abstraktnim, čutnim in umskim, realnim in nerealnim; in da pomaga tako spoznavanju realnosti kot njeni razkrojitvi v irealno. In mejna podoba so tudi dvojniki, o katerih govori eno izmed poglavij knjige: bodisi prazgodovinski, kot so mrtvi, ki živijo kot duhovi, prikazni s podobo živih, bodisi fikcijski – gledališki (Plavt, Amfitrion, Marlowe, Tragedija o doktorju Faustu), filmski (Stellan Rye, Praški študent) in literarni (Dostojevski, Dvojnik). Od ogledala ni daleč do slikarstva, fotografije, filma in še česa. In navsezadnje tudi do Platona (oziroma njegove ogledalne prispodobe za slikarstvo). A ko smo enkrat pri Platonu, smo obenem pri njegovi teoriji mimesis. »Ustvarjanje podob« se pri Platonu ne nanaša le na slikarstvo in kiparstvo, ampak z eidosi (Idejami/Oblikami) zadeva tudi njegovo filozofijo, predvsem pa vso (pesniško in dramsko) mimesis. Aristotel jo je iz platonskega »negativa« preobrnil v »pozitiv«, ki je omogočil tudi »moderno« pojmovanje fikcije.

URMAS VADI Duša ob cesti


URMAS VADI Duša ob cesti
Zbirka: StopinjeLeto izida: 2024
Število strani: 200Prevod in spremna beseda: Julija Potrč ŠavliRedna cena: 24 €
Sodobni estonski pisatelj, scenarist, radijski urednik, novinar  in gledališki režiser Urmas Vadi (1977) je med drugim doslej  objavil tudi šest zbirk kratke proze. Za njegovo pisanje je značilno pojavljanje resničnih zgodovinskih osebnosti ali sodobnikov z estonske kulturne scene, ki v njegovih zgodbah  zaživijo na novo, njihovo življenje postane bolj razgibano. V zgodbah se pogosto pojavi tudi literarna oseba Urmas Vadi, in to ne vedno v najbolj laskavi luči. Brisanje meja med  resničnostjo in fikcijo je torej eden od postopkov, ki jih avtor s pridom uporablja.
Ena od bolj izstopajočih lastnosti Vadijeve proze pa je tudi igrivost; v zbirki Duša ob cesti zgodbe takoj pritegnejo s humorjem, ki je lahko igriv in zafrkantski, včasih celo bizaren, vedno pa inteligenten. Ob branju nikoli ne dobimo občutka, da bi avtor skušal na silo zabavati, nikdar se ne zdi, da bi bil njegov glavni namen biti komičen, vendar mu z uporabo različnih postopkov to kljub temu odlično uspeva.

PR - LUD Literatura