IZBOR JAVNEGA POZIVA Izbrani so projekti poziva Povezovanje sodobnega oblikovanja, rokodelstva in obrtiCenter za kreativnost je pod okriljem evropske platforme Distributed Design

 IZBOR JAVNEGA POZIVA Izbrani so projekti poziva Povezovanje sodobnega oblikovanja, rokodelstva in obrtiCenter za kreativnost je pod okriljem evropske platforme Distributed Design, v sklopu medinstitucionalne razstave Trienale rokodelstva in obrti, ki bo potekala od 14. septembra do 14. oktobra 2023 v Koroški galeriji likovnih umetnosti, objavil že drugi odprti poziv za koprodukcije serij v omejeni nakladi CzK #2, v okviru katerega smo izbrali 10 del slovenskih ustvarjalcev, ki bodo s pomočjo finančnih spodbud zasnovali nov produkt ali vidno posodobili že obstoječega. Produkt bo predstavljen na osrednji razstavi Trienale rokodelstva in obrti in v nadaljevanju tudi v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje.Na poziv je prispelo 59 predlogov, strokovna komisija v sestavi: Maja Vardjan (kustosinja MAO), dr. Tanja Roženbergar (kustosinja SEM), Anja Radović (vodja Bienala oblikovanja), Ivana Borovnjak (oblikovalski kolektiv OAZA) in Rok Kuhar (ALUO) je pregledala prispele prijave in izbrala 10 predlogov, ki bodo prejeli finančno podporo v višini 1.000 EUR, mentorstva in podporo mednarodnih strokovnjakov za razvoj projekta.

Izbrani izdelki javnega poziva: Medeninasta žlička (Uršula Oitzl Magister, Lucija Perko), Kočevska krošnja (Andraž Rudi Vrhovšek, Festival lesa), Keramična vlažilka prsti VuVu (Črt Štrubelj, Luka Bernik), Keramična vaza Disfunction (Maruša Mazej), Kaduja (Pjorkkala), Čebelino (Rok Oblak, Luka Pleskovič), Glazura iz gradbenih odpadkov (Rok Oblak), Sestavljivi čevelj Corn Dolly (Darja Malešič), Ropotuljica Oreika (Lara Baler, Boris Ouček) in Prešita odeja za življenje (Nina Vastl Štefe).Strokovna komisija je ocenila splošno visoko kakovost prijav in med drugim izpostavila inovativnost prijaviteljev, upoštevanje načel krožnega gospodarstva, nadaljevanje dolgoletnih rokodelskih tradicij, učinkovito izkoriščanje lastnosti materialov, priložnost za ohranitev specifičnih tehnoloških znanj, učinkovito povezovanje sodobnih problematik s starimi običaji, naslavljanje aktualne okoljske problematike ter podpiranje biodiverzitete.
IZBRANI USTVARJALCI IN IZDELKI
Uršula Oitzl Magister, Lucija Perko: MEDENINASTA ŽLIČKA
Medeninasta žlička je stilizirana interpretacija Plečnikovih elementov in njegove ideje, iz preprostega materiala ustvariti uporabni izdelek z dodano vrednostjo.
Festival lesa, Andraž Rudi Vrhovšek: KOČEVSKA KROŠNJA
Kočevska krošnja je zasnovana kot organizator prostora, zato je implementacija tega produkta možna ne le zgolj v funkciji stojala za pribor, temveč razširitve na družino izdelkov, kot so košara ali pladenj za ključe, glavnike in nosilci za očala. Za izdelek so uporabljeni naravni materiali, saj gre za ostanke sadnega drevja ali grmičevja.
Črt Štrubelj, Luka Bernik: KERAMIČNA VLAŽILKA PRSTI VUVU
VuVu je keramična posoda zakopana v zemljo, ki preko kapilarnega prenosa vode zemljo optimalno vlaži in spodbuja premislek o racionalni porabi vode pri vzgajanju rastlin.
Maruša Mazej: KERAMIČNA VAZA DISFUNCTION
Projekt Disfunkcija raziskuje preobrazbo iz uporabnega v neuporabno. Z nadgradnjo projekta želi avtorica ohraniti uporabnost izdelka in raziskati sodobne načine dekorja.
Pjorkkala: KADUJA
Kaduja je pripomoček za vzhajanje, peko in shranjevanje kruha. Zgleduje se po tradicionalnih pripomočkih, ki jih preko oblikovanja in uporabe 3d tiska gline prevaja v sodoben izdelek, prilagojen navadam današnjih gospodinjstev.
Rok Oblak, Luka Pleskovič: ČEBELINO
Čebelino je pitnik za čebele izdelan s pomočjo 3d tiska mešanice naravne gline in žaganja. Biokompozitni material omogoča zadostno pronicanje vode, da jo čebele lahko posrkajo iz površine in preživijo najbolj sušno obdobje poletja.
Rok Oblak: GLAZURA IZ GRADBENIH ODPADKOV
Projekt obsega razvoj glazure izdelane iz gradbenih odpadkov in predstavlja nadaljevanje projekta Forbidden Vernaculars. Skodelici „KRATER kup“ se bosta pridružila čajnik in servirni krožnik, glazura pa bo registrirana za splošno uporabo v jedilni keramiki.
Darja Malešič: SESTAVLJIVI ČEVELJ CORN DOLLY
Corn Dolly je sestavljivi čevelj za podpornike biodiverzitete, rokodelstva in pravice do popravila. Obutev se v svoji vizualni interpretaciji naslanja na davni, skoraj pozabljeni žetveni običaj v tradicionalni poganski evropski kulturi, in sicer, izdelovanje pletenega okrasja ali koruzne lutke iz zadnjega snopa žetve, katerega naj bi hranili do naslednje pomladi za zagotovitev dobre letine.
Lara Baler, Boris Ouček: ROPOTULJICA OREIKA
Oreika je ropotuljica narejena iz materiala Nuxit® in v sebi nosi semena avtohtonih drevesnih vrst. Ko dojenček ropotuljico preraste jo enostavno zavržemo – posadimo v zemljo in s tem omogočimo, da iz odpadnega produkta vzklije novo življenje.
NINA VASTL ŠTEFE: PREŠITA ODEJA ZA ŽIVLJENJE
Avtorica želi oblikovati in ročno izdelati tekstilni kos, ki bi imel veliko simbolno vrednost in bi bil na različne načine uporaben vse življenje. Večnamenski tekstilni kos je lahko odeja, pregrinjalo, prt, zavesa, preproga, zastor ali okras.Izbranim ustvarjalcem bomo ponudili strokovno mentorstvo s strani priznanih strokovnjakov iz Slovenije in tujine za izvedbo novega izdelka v omejeni seriji, pri čemer bodo ustvarjalci ohranili vse moralne in materialne avtorske pravice ter lahko v lastni produkciji izdelajo še več serij. Ustvarjalcem bodo pri razvoju projektov svetovali tudi svetovno priznani strokovnjaki iz tujine: Jan Boelen (Atelier LUMA), Louise Allen (Creative Futures Academy) in drugi. Maja Vardjan, članica strokovne komisije:

»Velik odziv prijaviteljev – na razpis je prišlo skoraj 60 prijav – je dokaz, da se zanimanje za tradicionalno rokodelstvo in ročne tehnike izdelovanja v oblikovanju povečuje. Za oblikovalce tovrstno ustvarjanje pomeni stik s primarnimi surovinami, z materialom in ročnimi proizvodnimi procesi, hkrati pa tovrstni projekti omogočajo številne možnosti za razvoj konceptov in predmetov, ki se kritično odzivajo na globalizacijo, industrializacijo in perečo okoljsko krizo.

Prispele prijave bi lahko razdelili v tri tematske sklope: v prvem so izdelki, ki poudarjajo predvsem mojstrstvo izdelovanja, torej tehnike in veščine; v drugem gre predvsem za formalne posodobitve tradicionalnih rokodelskih izdelkov; tretji sklop pa je bolj konceptualen, saj z raziskovanjem in implementiranjem procesov ročne izdelave izpostavlja teme, ki so povezane z vprašanji biodiverzitete, krožne ekonomije, ekologije, materialnih ciklov, vsakdanjega, ritualnega in podobno.

Komisija je med prijavami izpostavila inventivne, dobro oblikovane in izdelane predmete, ki s svojo trajnostno zasnovo demonstrirajo rokodelstvo kot sodobno ustvarjalno prakso za današnjo družbeno realnost.«
Distributed Design Market Platform (DDMP) je evropska platforma za izmenjavo in mreženje članov evropskega gibanja »makerjev« oz. proizvajalcev in je rezultat presečišča dveh svetovnih trendov – gibanja ustvarjalcev in digitalizacije oblikovalske discipline. Platforma, ki združuje 18 evropskih organizacij s področja oblikovanja, distribucije in produkcije, je projekt, ki ga s pomočjo sklada Ustvarjalna Evropa financira Evropska unija.ORGANIZACIJA

Center za kreativnost in Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Distributed Design Market Platform

VIR: Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO)