Koncertni klavir Bösendorfer v ST-01 Radia Slovenija

Z letom 2022 je Radio Slovenija poskrbel, da je sam klavir, ne več kot objekt, pač pa subjekt s svojo lastno zgodovino in zgodbo, doživel celovito prenovo in začel novo obdobje svojega življenja.

Služba za komuniciranje RTV Slovenija
31. maj 2022 ob 08:37
Ljubljana - MMC RTV SLO


Zapuščen klavir Bösendorfer. Foto: Simon Stojko Falk

Klavir je orožje. Klavir ni inštrument, na katerega samo igraš in ga pospraviš v kovček. Je tudi pohištvo. Družinska srebrnina, ki se deduje.Gregor Strniša


Zgodba obnove se je začela odvijati leta 2011, ko je bil skladatelj Gregor Strniša povabljen, da ustvari glasbo za radijsko igro. V kotu dramskega studia 01 Radia Slovenija je takrat zagledal zapuščen in osamljen koncertni klavir in se odločil, da glasbo ustvari na njem.

Sodelovanje se je pri igri sicer predčasno zaključilo, Strniši pa je ostala že ustvarjena glasba in ideja da razišče zgodovino tega koncertnega klavirja. Ta ga je pozneje pripeljala do arhivov tovarne klavirje Bösendorfer na Dunaju kjer je v arhivskih knjigah prišel do podatka, da je bil prvi lastnik klavirja Rado Hribar.

Po tem odkritju je stopil v kontakt z njegovim nečakom Petrom Hribarjem ml., ki mu je kot osrednji informator pri tej raziskavi razkril ozadje klavirja. Ta je od svojega prvega domicila v leta 2006 porušeni poslovno stanovanjski hiši Šumi v Ljubljani z manjšim fizičnim in časovnim okljukom takoj po osvoboditvi leta 1949 prišel na tedanji Radio Ljubljana.

0 seconds of 0 secondsVolume 100%

 

Gregor Strniša: Broken Piano/Broken Bösendorfer


Režiser Klemen Markovčič. Foto: Željko Stevanić /IFP/CTF UL AGRFT

Strniša je leta 2017 izdal album Broken Piano z glasbo ustvarjeno na tem klavirju in popisal raziskovanje klavirja v treh esejih. V radiofonski jezik je esejska razmišljanja, sprva nastala pod redakcijsko zasnovo Marka Crnkoviča za spletno revijo Fokuspokus, prevedel režiser Klemen Markovčič. Leta 2018 je nastala zvočna dokumentarna pripoved o tem resnično posebnem klavirju z naslovom Broken Piano/Broken Bösendorfer. Dokumentarec je bil nominiran tudi za Prix Europa na istoimenskem festivalu v Berlinu, hkrati pa sprožil več nadaljnjih reakcij.

Neverjetna zgodovina tega klavirja me je presunila. Čutil sem odgovornost do njega in njegovih prvih lastnikov, da ustvarim dokumentarec o tem zapuščenem klavirju, mu s tem ponovno dam glas in čim več ušesom povem to njegovo resnično nenavadno zgodbo. Klavir je s tem iz objekta postal subjekt s svojo lastno zgodovino, hkrati pa zadaj začenja svojo novo zgodbo.Klemen Markovčič

Leta 2020 se je vodstvo Tretjega programa Radia Slovenija – programa Ars in vodstvo Radia Slovenija na pobudo muzikologinje in glasbene urednice Tine Ogrin odločilo, da gre v prenovo klavirja in mu s tem omogoči novo življenjsko ero. Z letom 2022 je sam klavir, ne več kot objekt, pač pa subjekt s svojo lastno zgodovino in zgodbo, doživel celovito prenovo.

Z današnjim dnem pa bo Bösendorfer začel novo obdobje svojega življenja, saj si je ekipa Programa Ars zamislila radijski dogodek, ki bo predstavil zgodbo nekega zapuščenega klavirja. Projekt podpisuje režiser in scenarist Klemen Markovčič, Gregor Strniša je avtor raziskav in izvirne glasbe, ki jo na klavirju poustvarja Klemen Golner, nastopili bodo še dramski igralec Željko Hrs, dogodek pa bosta povezovala voditelja Eva Longyka Marušič in Igor Velše. Danes ob 11.00 na Programu Ars v neposrednem radijskem in videoprenosu iz Studia 26!