V zadnjih predvolilnih soočenjih so se problemi naše iniciative večkrat omenjali v različnih kontekstih, zato podajamo mnenje, vezano na OPN in traso rekreativne poti skozi naselje ob Vrbanskem platoju

 
Spoštovani,
 
V zadnjih predvolilnih soočenjih so se problemi naše iniciative večkrat omenjali v različnih kontekstih, zato podajamo mnenje, vezano na OPN in traso rekreativne poti skozi naselje ob Vrbanskem platoju:
 
Člani Civilne iniciative RT-38 nismo bili uslišani pri naših prizadevanjih, da se ustavi uklanjanje zasebnim in kapitalskim interesom pred javnim in strokovnim. Manipulacije z izjavami, da 18 nadstropne stolpnice ne bo in da gradnja ne bo potekala na vodovarstvenem območju, so za nas žaljive, saj z njimi vodstvo Mestne občine Maribor poskuša zavajati širšo javnost in nas z umikom usmeritve za pripravo OPPN, kar pa odpira možnost kasnejše široke izbire tipologije gradnje oz. vrste stavb. Slednje v enoti urejanja prostora v osnutku ni bilo zavedeno. Dejstvo je namreč, da se končna dikcija namenske rabe prostora in prostorski izvedbeni pogoji za enoti urejanja prostora RT-23 in RT-41  ter načrtovanje rekreativne poti skrivajo pred javnostjo, očitno vse do zadnjega trenutka odločanja na seji mestnega sveta, ko se bo ponovno tehtal politični in ne javni interes. Nekaj informacij uspemo pridobiti iz raznih ministrstev in ljudi, ki jim je mar za Maribor in njegov izgled, za čisto vodo in ohranjanje urbanističnih strokovnih standardov.
 
(OBČINSKI PROSTORSKI NAČRT – OPN)
 
Posebej bode v oči žongliranje z javnim interesom kot dokaz, da ni želje po premišljenem prostorskem načrtovanju, temveč zgolj in edino dvigovanju vrednosti zemljišč, med drugim tudi zemljišča v najožjem vodovarstvenem območju (VVO1), ki jih je MOM pred tem prodala zasebniku po simbolični ceni in ga preobrazila iz območja zelenih površin v osrednje območje centralnih dejavnosti. Za čigav interes delajo javni uslužbenci, je v tem primeru jasno vidno – bolj zagrizeno zagovarjajo in predstavljajo načrte investitorja, kot investitor sam. Če je bil v predlogu OPN še izkazan interes po študentskih domovih, ki smo ga uspešno ovrgli, so v pičlih nekaj tednih poiskali drug javni interes, za katerega še zdaj ne vemo, kaj je. So to morda stanovanjski bloki (pri več kot 800 stanovanjskih enotah, ki so trenutno naprodaj v Mariboru)? Je to industrijska cona na območju zelenega prehoda in najožjega vodovarstvenega območja (VVO1) Vrbanskega platoja? Zasebniku so ugodili s predlogom, ki je dovolj splošen, da lahko gradi karkoli. Pa ne le na območju RT-23, temveč tudi na sosednjem območju RT-41, ki je v lasti istega lastnika (Meltal). Faktor zazidave so po tihem dvignili celo iz 0.4 na 0.6, kar omogoča še večji »gradbeni« izkoristek.

Izpostavljamo, da Civilna iniciativa RT-38 ni bila proti investicijam zasebnika, smo pa odločno proti degradiranju območja pretežno nizko grajene stanovanjske soseske in zelenega prehoda pri vstopu v mesto z zahodne strani. Zato smo tudi pripravili in na MOM naslovili konkreten, po našem mnenju za obe strani sprejemljiv predlog:
 
V širšem območju ob Gosposvetski cesti (še posebej RT-23 in RT-41) se upošteva načelo obcestne pozidave etažnosti maksimalno P+4, za celotno sporno območje (RT-23 in RT-41) pa etažnost, kot je značilna za stanovanjsko sosesko oz. notranjost območja z gabaritom maksimalno P+2+M in faktorjem zazidanosti (FZ) kot je predviden za stanovanjsko sosesko, to je največ 0.4.
 
Naš predlog je bil preslišan in so sestavili svojega:
 
Za območje EUP RT-23 se v predlogu OPN MOM predvidi izdelava natečaja in na podlagi natečaja izdelava OPPN z naslednjo usmeritvijo: »Na območju EUP RT-23 je dopustna gradnja večstanovanjskih in dopustnih nestanovanjskih stavb, ki se po višini prilagajajo okoliški pozidavi. Prometno se mora območje navezati na krožišče na Gosposvetski cesti.«
 
Obračanje našega predloga v bolj splošno dikcijo je zagotovo spretno zavajanje javnosti v prid hitremu procesiranju in sprejetju OPN, ki ga na MOM dobro poznajo. Preusmerijo odločanje na OPPN, ko pa se le-ta sprejema, se sklicujejo na nadrejen OPN brez možnosti pritožb. Tak pristop so pred kratkim izkusili stanovalci na Pobrežju, katerih predloge so skoraj v celoti zavrgli ravno s takimi pojasnili.
 
(VODOVARSTVENO OBMOČJE)
 
Drugo sporno področje, ki ga moramo izpostaviti je, da sprememba namembnosti in tipologija gradnje na območju RT-23 krši ukrep Trajnostne urbanene strategije MOM: Voda kot kvaliteta in potencial, saj vodno zajetje Vrbanski plato ne napaja samo celotno mesto ampak kar 70% celotne Štajerske. Naše mnenje je, da mora biti najožje vodovarstveno območje nedotakljivo. Sveto. Voda je življenje in kontaminacija le-te zaradi gradbenih del bi prizadele več generacij. Izjave MOM, da območje gradnje ne posega v ožje vodovarstveno območje, je preprosto laž. Več kot 2000 m2 območja, kateremu spreminjajo namembnost iz območja zelenih površin v osrednje območje centralnih dejavnosti, se nahaja na najožjem vodovarstvenem območju (VVO1), gradili pa bi radi na sam rob, kot bi voda vedela, kje so zarisane meje najožjega vodovarstvenega območja. Takšna ravnanja so enostavno nedopustna, če ne celo kriminalna. Že za predlog bi morali predlagatelji biti poklicani na odgovornost in preseneča, da so mestni svetniki takšen nevaren predlog potrdili v prvem branju. Še vedno upamo na modrost pristojnih ministrstev (Ministrstvo za okolje in prostor, Ministrstvo za kmetijstvo in Direktorat za vode). Sploh, ker imamo negativne izkušnje iz preteklosti z večjimi gradbenimi posegi, ne le na ožjem vodovarstvenem območju, ampak tudi na širšem.
 
Spomnimo (Dnevnik, 10. 6. 2008, intervju z direktorjem Mariborskega vodovoda):
 
>> "Naša voda se je zelo zelo poslabšala. Alarmanten je podatek, da beležimo kar 400 odstotkov več neskladnih analiz kot v preteklosti!" opozarja Jecelj. Glavni razlogi za poslabšanje so obsežni gradbeni posegi (bogatih in vplivnih) naložbenikov na tukajšnjem vodovarstvenem območju, ki se očitno požvižgajo na potrebno zaščito podtalnice ... Kemičnega onesnaženja ni, prisotne so kloroforne bakterije, pojavile pa so se tudi bakterije, ki so znak fekalnega onesnaženja. To ni več nedolžna stvar.
 
in
 
>> Ministru Podobniku sporočate, da je podtalnico prizadelo tudi gradbišče nove mariborske tržnice ob Dravi, ki jo gradi Konstruktor. S čim?
>> Ko so začeli graditi podzemne garaže, so izčrpali milijon kubičnih metrov podtalnice. Si lahko predstavljate, koliko je to? To sta približno dva kilometra Drave, vsa njena voda od Starega mostu do Koblerjevega zaliva! Raven podtalnice se je zato znižala za dva metra, za približno četrtino. Nastala je depresija, ki je na Vrbanski plato začela srkati podtalnico z nezaščitenih območij. In je povzročila onesnaženje.

Naj izpostavimo, da je pri gradnji sami problem tudi kemično onesnaženje, saj gre pri izkopu za premik težkih in prehodnih kovin v globje prepustne sloje tal, pri sami gradnji pa se težke in prehodne kovine rabijo v betonskih kompozitih in se s tem spirajo v podtalnico.

(REKREACIJSKA POT)
 
Občina se je rekreacijske poti, ki bi naj potekala skozi naselje ob Vrbanskem platoju, lotila brez konsenza z okoliškimi stanovalci, proti trasi je tudi Mestna četrt Koroška vrata, ki je naša prizadevanja pri tem podprla. Brez sleherne strokovne podlage, zakaj bi trasa potekala prav med rondojem in Vrbansko cesto, so pričeli s pacelacijo in odkupovanjem zemljišč. Še več - medtem, ko nas trepljajo po ramenih in tolažijo, da gre za latentno zadevo in da so seveda še druge možnosti in celo da se odrekajo tej poti, poskušajo pridobiti v posest še več zemljišč na trasi in poskušajo sprožiti parcelacijo. Tudi pri tem smo jim poskusili pomagati in skupaj smo celo ugotovili, da bi ureditev Turnerjeve ulice bila že zadosten ukrep ali pa bi rekreativno pot umestili tam, kamor rekreativci raje zahajajo – v naravno okolje območja Vrbanskega platoja, ne med hiše. Dodatno se disciplinirajo stanovalci, ki že več kot 30 let parkirajo ob svojih hišah in so sosesko kar naenkrat začeli nadzirati mestni redarji in, preprosto povedano, kasirati.
 
 
Odgovornost za sprejemanje OPN bodo na koncu prevzeli mestni svetniki. Razumemo, da vodstvo MOM na njih izvaja velik pritisk, saj naj bi veljaven OPN naslednje leto prenehal veljati. Vendar slabe odločitve in predvsem sprejemanje pomembnih dokumentov v zadnjem trenutku (zakaj ravno na koncu mandata, ko pa je bilo dovolj časa prej??) ne smejo biti pred javnim interesom. Gre za strateške dokumente, kateri se ne bi smeli sprejeti brez konsenza meščanov. Sploh pa ne, ker nekdo ni naredil domače naloge pravočasno. Poskusi popravljanja napak za nazaj bodo dragi in bodo plačani iz žepov meščanov, saj bo občina v primeru vračanja v prvotno stanje morala lastniku plačati odškodnino za zmanjšanje vrednosti.
 
Prosimo vse, ki prevzemate odgovornost odločanja za kolateralno škodo (mestni svetniki, župan, strokovne službe): premislite, kaj si meščani, ki nas zastopate, želimo? Kaj mesto rabi? Kje je javni interes? Kaj pravi stroka? Nenazadnje ste k temu zavezani.
 
 
VIR: Člani Civilne iniciative RT-38
Foto: Mariborski vodovod