V številnih gospodarskih panogah so dolgo časa prevladovali moški, a tudi tu prihaja do premikov, saj se vse več žensk vzpenja na vodstvene položaje tudi v sektorjih, ki so tradicionalno veljali za moške.
V številnih gospodarskih panogah so dolgo časa prevladovali moški, a tudi tu prihaja do premikov, saj se vse več žensk vzpenja na vodstvene položaje tudi v sektorjih, ki so tradicionalno veljali za moške.
Kaja Kovič
Novinarka Marketing magazina
Kljub temu, da je zastopanost žensk na vodilnih mestih še vedno manjša v primerjavi z moškimi kolegi, pa je njihova prisotnost vse bolj opazna. To pa vpliva tudi na uspešnost podjetij na poslovnem parketu.
Statistike kažejo, da je v industrijah, kot so gradbeništvo, avtomobilizem, tehnološka (IT), finančna, naftna, metalurška in tobačna industrija zastopanost žensk manjša v primerjavi z moškimi. Gradbeništvo je dolgo veljalo za tipično moško industrijo zaradi težkih fizičnih zahtev in tradicionalnih spolnih vlog, avtomobilizem je bil pogosto močno moško obarvan, zlasti v proizvodnji in inženiringu, podobno je v tehnološki industriji, v kateri še vedno obstaja neravnovesje spolov v tehnoloških poklicih, kot so programiranje, inženiring in IT. Finančna industrija je sicer v tem smislu v zadnjih letih izkazala precej premikov pri spodbujanju raznolikosti, a ostaja pretežno moško orientirana, zlasti na najvišjih ravneh vodenja. V naftni in plinski industriji je razpon še toliko večji, saj je znotraj nje veliko delovnih mest, povezanih z vrtanjem in ekstrakcijo, podobno velja za metalurško industrijo z večinoma moškim delovnim okoljem, zlasti v proizvodnji in vodstvu.
CILJ: DO LETA 2030 40 ODSTOTKOV ŽENSK NA VODILNIH POLOŽAJIH
Tudi tobačna industrija je tradicionalno veljala za »moško« iz več razlogov, predvsem zaradi zgodovine, družbenih norm, stigem in stereotipov. Čeprav so bile te ovire zelo resnične in močno prisotne v preteklosti, se je situacija postopoma spreminjala. Statistike kažejo, da so v preteklih letih le približno 15 odstotkov vseh vodilnih položajev v velikih tobačnih podjetjih zasedale ženske, danes pa so te številke precej poskočile in tako obstajajo številne ženske, ki delajo v različnih sektorjih tobačne industrije, saj podjetja vse bolj spodbujajo prizadevanja za enakost spolov. V vse večji meri se namreč zavedajo pomena raznolikosti in vključenosti v svojih vodstvenih ekipah. Ena od poti, kako okrepiti kvote žensk na teh položajih, je uvedba kvotnih sistemov, ki spodbujajo aktivno iskanje in napredovanje žensk v podjetju, in iniciative, ki spodbujajo poklicni razvoj žensk in negujejo vključujočo miselnost zaposlenih in javnosti. Takšni ukrepi ne le spodbujajo enakopravnost, ampak prinašajo tudi raznolike perspektive in ideje v odločitvene procese, kar lahko pripomore k inovativnosti in boljšim poslovnim rezultatom.
Podjetje JTI ima med prednostnimi poslovnimi nalogami prav spodbujanje enakosti spolov. Zavezani so ne le cilju, da povečujejo zastopanost žensk na vodilnih položajih v podjetju, temveč da dosežejo enakost spolov na vseh ravneh. »Naš trenutni cilj je, da 40 odstotkov vodilnih položajev do leta 2030 zasedejo ženske. Naša posebna skupina TogetHER (ERG) načrtno spodbuja poklicni razvoj žensk in neguje vključujočo miselnost za razumevanje nujnosti spolno uravnotežene delovne sile,« so za MM povedali pri JTI. »V JTI je raznolikost sestavni del tega, kar smo, in to nas dela močnejše. Kot mednarodno podjetje s sedežem v več kot 70 državah v JTI podpiramo enakost in pravičnost ne glede na spol ali ostale osebne okoliščine.«
NAJ BO VEČ ŽENSK NA VRHU!
Poudariti je treba pomen ekipnega duha v vsakem podjetju, še posebej v industriji, kjer se soočajo z izzivi in konkurenco. Sodelovanje in podpora med člani ekipe ne le krepi produktivnost, ampak tudi dviguje moralo in ustvarja pozitivno delovno okolje ter večji uspeh na trgu. Ženske na visokih položajih lahko igrajo ključno vlogo pri spodbujanju takšne kulture, saj pogosto prinašajo vodenje, komunikacijske sposobnosti in empatijo, ki so ključni za gradnjo trdnih ekip. Mateja Vovk Lubej, RRP menedžerka v Sloveniji pri podjetju JTI, je pri tem izjavila, da si ljudje nismo enaki, a pomembno je, da podjetja, v katerih delamo, promovirajo enakost in dajejo vsem enake možnosti ter prepoznajo naše talente in kaj kdo prispeva k mizi skupnega uspeha. »Delo v takšnem okolju vsako osebo gradi in nadgrajuje ne samo profesionalno, temveč tudi osebnostno.«
Vovk Lubejeva poudarja, da ji je v ponos in motivacijo, da je njihovo podjetje iniciator globalnega gibanja TogetHER znotraj podjetja JTI, ki promovira enakost med spoloma na vseh področjih in spodbuja »naj bo več žensk na vrhu!«. »V kateri koli industriji, tudi mogoče izrazito moškem svetu, kot se po navadi dojema tobačno industrijo, je ženski 'dotik' nekaj potrebnega, nekaj posebnega in zaželenega,« doda.
Z njo se strinja Dana Karanović, RRP menedžerka za regijo Adriatik, ki pravi, da se v JTI počuti popolnoma enakovredna moškim vodjem in ocenjuje, da ne le, da so priložnosti za vse enake, izjemnega pomena je tudi to, da je vsak zaposlen ocenjen na podlagi individualnih talentov in prispevka. »JTI kot podjetje se zares trudi, da nam ponuja široko paleto možnosti za izobraževanje in nadgrajevanje svojih znanj, ki jih lahko uporabimo v zasebnem življenju ali poslovnem svetu.«
VODJA NE USTVARJA SLEDILCEV, AMPAK NOVE VODITELJE
Dobro vodstvo je ključnega pomena za uspeh vsake organizacije, ne glede na to, ali gre za moško ali žensko industrijo. Kakovosten vodja izkazuje številne že znane lastnosti in spretnosti, ki so ključne za učinkovito vodenje ekipe, kot so empatija, jasna komunikacija, vzorno vedenje, sposobnost sprejemanja odločitev, sposobnost mentorstva in razvoja ter seveda spodbujanje raznolikosti. Vodja, ki razume in ceni raznolikost, spodbuja enakopravno zastopanost v ekipi in zagotavlja, da so vsi sodelavci deležni enakih priložnosti za napredovanje in razvoj kariere. Raznolikost na vodstvenih položajih ni le moralna dolžnost, ampak tudi poslovna nujnost. Ženske na visokih položajih lahko prinašajo nove perspektive, inovativne rešitve in večjo občutljivost za potrebe strank, kar je ključno za uspeh in rast podjetja. Dobro vodstvo ne pozna spola. Ženske vodje enako učinkovito kot moški vodijo ekipe, če izkazujejo zgoraj navedene lastnosti in spretnosti, poudari Mateja Vovk Lubej. »Zame je dober vodja tisti, ki pozna pot in jo ob tem tudi zna pokazati drugim, a vendarle je ponosen tudi, ko vodena oseba stopi na lastno pot uspeha. Vsak vodja je lahko uspešen samo toliko, kolikor je uspešen najšibkejši člen njegove ali njene ekipe, ne glede na spol.«
Karanovićeva si kot vodja ekipe segmenta za izdelke z zmanjšanjim tveganjem za regijo šteje v čast, da lahko prispeva k rasti vsakega posameznika v svoji ekipi. »Poleg tega pa se veliko posvečam tudi dobri volji in pozitivni naravnanosti zaposlenih ter želim in skrbim za to, da širijo svoja znanja, prav tako svojega delim med ostalimi zaposlenimi.«
EKIPNI DUH PRINESE VEČJO KONKURENČNOST NA TRGU
»Z ekipnim duhom smo vedno na dobri poti do uresničevanja skupnih vizij prihodnosti tudi na področju novih tehnologij v naši industriji,« nadaljuje Karanovićeva. »Vesela sem, da sem kot vodja sodelovala pri lasniranju nove generacije izdelkov z zmanjšanim tveganjem na slovenskem trgu ter tako spoznala ne samo trg, marveč tudi naše poslovne partnerje, sodelavce, odkrivala nove kulture in prepoznala tudi potrošnikove poglede na našo ponudbo.«
Vovk Lubejeva se z njo strinja in razloži, da tudi njo osebno najbolj motivira njihov ekipni duh in da si med seboj pomagajo graditi drug drugega. »Zavedamo se, da vsako širjenje ponudbe našim potrošnikom zraste na ramenih sodelovanja in trdega dela celotne ekipe in vseh oddelkov. Prav s prihodom izdelkov nove generacije segrevanja tobaka je še posebej evidentno, kako pomembno je sodelovanje znotraj ekip, cross-funkcionalno delovanje in odprtost ekipe za nove predloge in nova vprašanja. V velik uspeh in ponos si štejem, da je tudi JTI Slovenija z lansiranjem produktov nove generacije stopil na novo pot, ki našim potrošnikom in poslovnim partnerjem lahko pokaže, da smo tukaj zanje, da znamo prisluhniti in ceniti njihova mnenja, želje in da smo agilno naravnani v svoji ekspertizi.« Sogovornici zaključita, da jima je v ponos biti del inovativne zgodbe o izdelkih nove generacije tako v podjetju JTI Slovenija kot tudi širše gledano – v celotni tobačni industriji.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin #514. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.
VIR: MM