Pred sto leti, 15. decembra 1923, je bil v patentnem uradu v Pilsnu registriran ikonični logotip znamke Škoda. Leteča puščica s tremi peresi je simbolizirala hitrost in napredek.

Pred sto leti, 15. decembra 1923, je bil v patentnem uradu v Pilsnu registriran ikonični logotip znamke Škoda. Leteča puščica s tremi peresi je simbolizirala hitrost in napredek.

Logotip sodi med najbolj prepoznavne v avtomobilski panogi, hkrati pa tudi najbolj nenavadne in celo nekoliko skrivnostne. Velja pa omeniti še, da je logotip s krilato puščico pravzaprav precej mlajši od podjetja, ki je svojo pot začelo davnega leta 1895! Zato začnimo na začetku, in to na dveh kolesih.

Leta 1894 se je namreč knjigarnar Vaclav Klement v češčini pritožil podružnici dresdenskega podjetja Seidel & Naumann nad strašno slabo kvaliteto njihovih koles Germania. »Pišite nam v jeziku, ki ga bomo razumeli,« so ga ošabno zavrnili. Pa se je podjetni predsednik lokalnega kolesa rskega kluba raje kar sam lotil dela in 18. decembra 1895 skupaj z Vaclavom Laurinom ustanovil podjetje Laurin & Klement, iz katerega je nastala današnja Škoda. S kolesi Slavia sta stavila na prave karte: kakovost, vzdržljivost, tehnološko dovršenost in skrb za stranke. To so tudi tudi danes ključne lastnosti vozil, ki jih krasi logotip s krilato puščico.


Logotip Slavia (1895 - 1905)

Prva leta izdelave koles in motociklov so potekala pod znamko Slavia. Logotip je bil zasnovan na kolesu, okoli katerega so se vili lipovi listi, ki so simbolizirali slovanske narode. Priimka ustanoviteljev sta bila zgoraj in spodaj ter sta sčasoma postala osnova glavnega motiva logotipa.

Iz tega obdobja je na primer tudi najbolje prodajan motocikel CCD, ki je leta 1905 zmagal na slavni motociklistični dirki Dourdan.


Logotip L&K (1905 - 1925)

Na obliko novega logotipa je vplival predvsem umetniški slog Art Nouveau iz začetka dvajsetih let minulega stoletja. Začetnici obeh ustanoviteljev je obkrožala lenta iz lovorovih listov, simbol zmagovalcev.

V prozvodnji podjetja so začeli prevladovati avtomobili. Prvi je bil model Voiturette A. Nekaj let zatem je sledil večji model S, ki so ga že izdelali v seriji 2000 primerkov, kar je bila za tiste čase resna številka. Eden najhitrejših pa je bil model 200, opremljen s štiri valjnim tekočinsko hlajenim motorjem, s katerim je zmogel resnih 90 km/h.


Logotip Škoda (1923 - 1933)

Kljub temu, da se je ime podjetja po združitvi spremenilo, kaže oblika novega logotipa jasno kontinuiteto s prejšnjim. Logotip je sicer ovalne oblike, a dominanten element osrednjega dela je ime, obkroženo z lento iz lovorovih listov.

Prav na prelomnici, ob združitvi podjetja s podjetjem Škoda torej, so predstavili posebni model 110, ki je nosil še obe imeni. V tem času je znamka pokazala vso svojo tehnološko moč, ko je predstavila model 860, opremljen s prvim osemvaljnikom v zgodovini znamke.


Skrivnostni logotip Škoda (1923 - 1990)

Uprava podjetja Škoda je želela nov, sodoben logotip, ki bi ga lahko registrirali in zaščitili. A nastanek logotipa, njegov avtor in celo njegov pravi pomen je zavit v tančico skrivnosti. Ni znano, ali se je za iskanje novega logotipa organiziralo kako tekmovanje ali natečaj. Kar je jasno, je le to, da je nekdo predlagal motiv glave ameriškega Indijanca.

Ameriški Indijanec v Plznu? Emil Škoda naj bi imel med svojimi potovanji po Ameriki spremljevalca, zvestega indijanskega služabnika. Slika tega Indijanca je dolgo visela v njegovi pisarni. Med leti 1915 in 1920 je na osnovi tega portreta nastal relief, ki je krasil pisarne vodilnih mož podjetja. Original je v svojo pisarno po prvi svetovni vojni obesil eden od komercialnih direktorjev industrijskega konglomerata Škoda iz Plzna, Tomaš Maglič. Mnogi so prepričani, da je bil ravno on tisti, ki je ta motiv predlagal tudi za logotip.

Kdo je idejo spremenil v dejanski logotip, ni jasno. Je pa imela sprva puščica pet stiliziranih peres, ki jih je bilo težko jasno reproducirati v manjših dimenzijah in v tisku. Poleg tega je praznino med puščico in krožnico zapolnjevala beseda Škoda, napisana v slabo izbrani pisani. Zato so se hitro pojavile dodatne različice znaka s samo tremi peresi in brez napisa.

Krog je simboliziral raznolikost izdelkov podjetja in cel svet, kamor je izvažalo svoje izdelke. Krila so ponazarjala tehnološki razvoj in širino proizvodnega programa, puščica pa hitrost proizvodnje in usmerjenost k sodobnim proizvodnim metodam. Krog oziroma oko v puščici pa je simbol vizije in natančnosti.

15. decembra 1923 sta bila v patentnem uradu v Plznu registrirana dva znaka. Prvi je bil manj uspešen, s petimi peresi in napisom Škoda, drugi pa znak brez besede in s tremi peresi, ki je v svojem bistvu ostal nespremenjen do današnjih dni.

Krilata puščica se je kmalu prijela in postala simbol učinkovitosti in hitrosti, zahvaljujoč predvsem parnim lokomotivam znamke Škoda, na katerih so številni prvič videli nov logotip.

Toda vse do 30. let minulega stoletja so bila vozila iz Mlade Boleslav okrašena tako s krilato puščico kot z znakom z napisom Škoda na modrli podlagi v ovalu, obdanem z lovorovimi listi.

V časih tik pred drugo vojno je Škoda predstavila nekaj najbolj odmevnih modelov v tistem času - Popular Monte Carlo, ki je zmagal na reliju v svojem razredu leta 1937, pa model Rapid in naposled še največji model 3000.

V povojnem času je Škoda dobila zagon z novim in dosegljivim modelom Tudor, zatem pa s priljubljenimi modeli Spartak 440, Octavia 445, Felicia (ki je našla pot celo v ZDA) in MB 1000, ki je bil prvi model z zadaj nameščenim motorjem in pogonom. Favorit je bil leta 1987 zadnji model, ki ga je znamka predstavila pred Volkswagnovim prevzemom.


Logotip Škoda (1993 - 1999)

S prihodom Volkswagna in vstopom v lastništvo je prišel tudi čas za spremembo logotipa. Največja sprememba je seveda barva. Modra je morala odstopiti mesto zeleni barvi in večji obrobi, kjer je postal viden napis Škoda Auto. Prvi avtomobil, ki je nosil preoblikovan logotip, je bila Škoda Felicia, ki je bil tudi prvi avtomobil nove dobe. Že leta 1996 je sledila prva nova Octavia in takoj postala prodajni hit.


Logotip Škoda (1999 - 2011)  

Leta 1999 je dobil logotip še črno, bolj elegantno barvno podlago za napis Škoda Auto, ki je simbolizirala stoto obletnico znamke. Zelena simbolizira prijaznost do okolja. Prvi avtomobil z novim logotipom je bila Fabia. V tem obdobju je nastala tudi prva generacija Superba, s katero je Škoda presenetila v višjem srednjem razredu. In naposled je znamka z dolgo napovedovanim Yetijem leta 2008 vstopila tudi na obetavni trg kompaktnih športnih terencev.


Logotip Škoda (2011 - 2016)

S sloganom 'Nova moč znamke Škoda' je znamka leta 2011 predstavila nov logotip. Puščica je postala še bolj izrazita, njena barva pa se je spremenila v t.i. Škodino zeleno barvo. Zunanja obroba ima kromiran videz. Hkrati je ime Škoda izginilo iz osrednjega dela, saj je postal sam logotip že dovolj prepoznaven.


Logotip Škoda (od 2016)

Najnovejši logotip se je spreminjal pod idejo 'Vodi nas inovativnost. Pametne ideje - od 1895', ki predstavlja jasno usmerjenost znamke Škoda - po eni strani h kupcem in zadovoljevanju njihovih potreb, a hkrati k ohranjanju poudarka na tradiciji in vrednotah znamke. Osvežen logotip, ki je bil predstavljen v drugi polovici leta 2016, je del nove korporativne identitete in predstavlja tesno povezavo s skupino VW. Pomemben del spremembe zadeva ime znamke, ki se je v novi podobi pomaknil o pod logotip krilate puščice v kromirani obrobi.


Logotip digitalne tehnološke dobe

Poleg okroglega logotipa z letečo puščico se je leta 2018 začelo uporabljati tudi zapis imena Škoda, denimo na zadku vozil. Poleti leta 2022 pa je zapis imena postal osrednje komunikacijsko orodje znamke Škoda. 

Pri tem je bila krilata puščica deležna le manjših sprememb, katerih rezultat je dvodimenzionalen učinek, ta dvodimenzionalnost pa je učinkovitejša, in to predvsem na mobilnih napravah. Nova identiteta znamke vključuje tudi dva nova odtenka zelene barve, smaragdno zeleno in električno zeleno. 

VIR: Škoda