26. januarja pričnejo veljati določila novega Zakona o varstvu potrošnikov. Ta prinaša kar nekaj novosti, najbolj vidne so razširjene definicije poslovnih praks in višje kazni.

Državni zbor je sprejel nov Zakon o varstvu potrošnikov ZVPot-1, katerega določila bodo v praksi pričela veljati 26. januarja 2023. Zakon teži predvsem k bolj transparentnemu in potrošniku projaznemu oglaševalskemu okolju.

Gre za ključna pravila transparnetnosti pri urejanju digitalnega oglaševalskega okolja. ZVPot-1 namreč ureja temeljne predpise na področju regulacije oglaševanja in tržnega komuniciranja, jezik poslovanja podjetij s potrošniki, prepoveduje zavajajoče / nepoštene poslovne prakse in nedostojno oglaševanje ter opredeljuje pravila dopustnega primerjalnega oglaševanja. Katere so najbolj vidne spremembe novega zakona?

KDO JE NAROČNIK OGLASA? KDO JE NAROČNIK OBJAVE?

Prepoznavnost oglaševanja oz. oglaševalca je v povezavi s širšo zakonodajno sliko najbolj vidna sprememba. Evropska Unija želi na področju oglaševanja ustvariti bolj transparento okolje. Pri tem gre za večjo preglednost oglaševanja z vplivneži, a v resnici nova zakonodaja narekuje, da bo pri vsakemu oglasu potrebno navesti, kdo je naročnik oglasa. »In to je lahko precejšen izziv v sedanjem kompleksnem digitalnem oglaševalskem ekosistemu,« komentira Zoran Savin, direktor IAB Slovenija.

OCENJEVANJE IZDELKOV

Nova zakonodaja ureja tudi področje ocen izdelkov in storitev s strani potrošnikov. Tovrstne ocene imajo namreč močan vpliv na nakupne namere. Nova zakonodaja bo v prihodnje zmanjšala možnost zlorab in lažnih ocen, saj narekuje, da mora biti pri ocenah potrošnikov jasno označen način podajanja in preverjanja tovrstnih informacij. Savin ob tem poudarja, da žal še vedno ostaja vprašanje in dvom, kako naj trgovec preverja in potrjuje pristnost številnih ocen svojih kupcev.

SLOVO SKRITIM DVIGOVANJEM CEN

V transparentnem oglaševalskem okolju bodo prepovedani tudi umetni dvigi cen tik pred znižanji na področju (spletne) prodaje. Podjetja od 26.januarja dalje ne bodo smela več umetno zviševati cen v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Ko stopi v veljavo dotičen zakon, bo ob objavi znižane cene navedena tudi najnižja cena v zadnjih 30 dneh.

Vir: IAB

SOZ: KONEC NEPOŠTENIM POSLOVNIM PRAKSAM

Ana Predovič iz Slovenske oglaševalske zbornice je za bralce MM-a razložila, da nov predpis prepoveduje nepoštene poslovne prakse tako, da prepoveduje nedostojno oglaševanje, saj bodo po novem vsa naročena in plačana dela morala biti jasno prepoznana kot taka. »Javnost bo največ sprememb opazila prav pri vplivnežih, pri katerih ni vedno jasno, ali promovirajo nek izdelek ali storitev, ker jim je všeč, ali ker bodo za objavo dobili denarno ali pa nedenarno nagrado. Tudi brezplačen izlet v kraj, ki ga vplivnež promovira, je namreč nagrada.«

Predovičeva ob uveljavitvi novega zakona pričakuje vidne spremembe tudi na spletnih tržnicah, pri pričevanjih in na splošno mnogih digitalnih vsebinah. »Potrošniki bodo na področju oglaševanja opazili bolj podrobno navajanje podatkov, oglaševalci in kreatorji vsebin pa bodo ob neupoštevanju novih pravil čutili višje kazni.«

IAB: DOTIČNE SPREMEMBE SO DOBRODOŠLE

Zoran Savin iz IAB Slovenija meni, da nas v prihodnosti v digitalnem marketingu in v marketingu ter komunikaciji nasploh čakajo velike spremembe. »Velik del teh sprememb bo zakonodajne narave in bodo močno posegle v naše vsakdanje delo. Tokratni »paket« prinaša veliko dobrodošlih sprememb, ki so odgovor na izzive časa. A kot vedno, bo potrebno nekaj časa za uglasitev le-teh. Šele dobre praktične rešitve bodo namreč prinesle to, kar si želimo z to zakonodajo doseči.«

 

V uredništvu MM-a čakamo še dodatna pojasnila in usmeritve od Zveze potrošnikov Slovenije in jih objavimo takoj, ko jih prejmemo.

VIR: MM