ACER je objavil poročilo o spremljanju trga prenosnih zmogljivosti za trgovanje z električno energijo med območji in upravljanju prezasedenosti omrežja za leto 2024.
Datum objave:
5. avgust 2024
Avtor:
Polona Bahun
Avtor fotografij:
arhiv Naš stik
ACER je objavil poročilo o spremljanju trga prenosnih zmogljivosti za trgovanje z električno energijo med območji in upravljanju prezasedenosti omrežja za leto 2024.
Povečanje prenosne zmogljivosti je bistvenega pomena za čezmejno trgovanje z električno energijo, saj omogoča usklajenost ponudbe in povpraševanja po vsej EU. Povečanje zmogljivosti omrežja se ne nanaša le na fizično omrežje (visokonapetostni vodi), ampak tudi na prenosno zmogljivost, ki jo operaterji prenosnih omrežij dajo na voljo (komercialna zmogljivost) sosednjim državam. Bistvenega pomena je, da operaterji prenosnih omrežij zagotovijo največjo prenosno zmogljivost za trgovanje z električno energijo, saj le tako lahko dosežejo ambiciozne cilje za proizvodnjo obnovljivih virov in zagotovijo, da njihove koristi dosežejo končnega potrošnika.
Upravljavci prenosnih omrežij morajo v skladu z zakonodajo EU do konca leta 2025 dati na voljo 70 odstotkov prenosnih zmogljivosti za trgovanje z električno energijo s sosednjimi državami. Povečanje zmogljivosti medsebojnega povezovanja in izpolnjevanje te zahteve, je namreč predpogoj za energetski prehod, povečuje zanesljivost oskrbe z električno energijo z optimizacijo uporabe obstoječega omrežja, blaži cene in nestanovitnost cen, trgu zagotavlja prepotrebno prožnost in enake konkurenčne pogoje med notranjim in čezmejnim trgovanjem. Zato ACER poudarja na nujnost, da operaterji prenosnih omrežij izpolnijo svojo obveznost in dajo 70 odstotkov prenosnih zmogljivosti na voljo za čezmejno trgovanje z električno energijo do konca leta 2025. Kot so zapisali v agenciji, so že aprila 2024 Evropski parlament in Evropsko komisijo opozorili, da je izpolnjevanje te zahteve ogroženo, zato so pred operaterji še veliki izzivi. Pri tem je ACER je opozoril na zamude pri izvajanju usklajenih procesov upravljavcev prenosnih omrežij (kot so tisti za učinkovito reševanje prezasedenosti omrežja), zamude pri krepitvi samega omrežja in zamude pri pregledu območij ustreznih zmogljivosti.
Upravljavci prenosnih omrežij morajo v skladu z zakonodajo EU do konca leta 2025 dati na voljo 70 odstotkov prenosnih zmogljivosti za trgovanje z električno energijo s sosednjimi državami. Povečanje zmogljivosti medsebojnega povezovanja in izpolnjevanje te zahteve, je namreč predpogoj za energetski prehod, povečuje zanesljivost oskrbe z električno energijo z optimizacijo uporabe obstoječega omrežja, blaži cene in nestanovitnost cen, trgu zagotavlja prepotrebno prožnost in enake konkurenčne pogoje med notranjim in čezmejnim trgovanjem. Zato ACER poudarja na nujnost, da operaterji prenosnih omrežij izpolnijo svojo obveznost in dajo 70 odstotkov prenosnih zmogljivosti na voljo za čezmejno trgovanje z električno energijo do konca leta 2025. Kot so zapisali v agenciji, so že aprila 2024 Evropski parlament in Evropsko komisijo opozorili, da je izpolnjevanje te zahteve ogroženo, zato so pred operaterji še veliki izzivi. Pri tem je ACER je opozoril na zamude pri izvajanju usklajenih procesov upravljavcev prenosnih omrežij (kot so tisti za učinkovito reševanje prezasedenosti omrežja), zamude pri krepitvi samega omrežja in zamude pri pregledu območij ustreznih zmogljivosti.
ACER ugotavlja, da je električno omrežje EU vse bolj preobremenjeno. Popravljalni ukrepi, kot je ponovno dispečiranje, so se leta 2023 povečali za 14,5 odstotka. Stroški obvladovanja preobremenjenosti pa so leta 2023 znašali štiri milijarde evrov.
Poročilo ugotavlja, da so nekateri operaterji prenosnih omrežij na močno povezanih območjih elektroenergetskega omrežja EU leta 2023 v povprečju dali na razpolago le med 30 in 50 odstotki zmogljivosti omrežja za čezmejno trgovanje z električno energijo.
Še vedno obstajajo znatne koristi od izboljšanja načina izračuna zmogljivosti med območji v EU, kot je razvidno iz uvedbe spajanja trgov na podlagi pretoka v osrednji regiji.
Poleg tega nedavno poročilo Skupnega raziskovalnega središča Evropske komisije napoveduje, da se bo prezasedenost električnega omrežja, tudi po optimističnem scenariju razvoja omrežja, v prihodnjih letih znatno povečala.
Zaradi prezasedenost omrežja v EU je bil leta 2023 pretok obnovljive energije zmanjšan za več kot 12 TWh električne energije, kar je povzročilo dodatnih 4,2 milijona ton emisij CO₂.
ACER opozarja, da je za izpolnjevanje zahteve 70- odstotne obveze razpoložljivosti omrežja za čezmejno trgovanje potreben enoten pristop, saj dejanja oziroma nedelovanje vsake države članice vplivajo na druge in nazadnje na potrošnike EU. Zamude pri tem odmikajo EU od cilja integracije trga električne energije.
Poročilo ugotavlja, da so nekateri operaterji prenosnih omrežij na močno povezanih območjih elektroenergetskega omrežja EU leta 2023 v povprečju dali na razpolago le med 30 in 50 odstotki zmogljivosti omrežja za čezmejno trgovanje z električno energijo.
Še vedno obstajajo znatne koristi od izboljšanja načina izračuna zmogljivosti med območji v EU, kot je razvidno iz uvedbe spajanja trgov na podlagi pretoka v osrednji regiji.
Poleg tega nedavno poročilo Skupnega raziskovalnega središča Evropske komisije napoveduje, da se bo prezasedenost električnega omrežja, tudi po optimističnem scenariju razvoja omrežja, v prihodnjih letih znatno povečala.
Zaradi prezasedenost omrežja v EU je bil leta 2023 pretok obnovljive energije zmanjšan za več kot 12 TWh električne energije, kar je povzročilo dodatnih 4,2 milijona ton emisij CO₂.
ACER opozarja, da je za izpolnjevanje zahteve 70- odstotne obveze razpoložljivosti omrežja za čezmejno trgovanje potreben enoten pristop, saj dejanja oziroma nedelovanje vsake države članice vplivajo na druge in nazadnje na potrošnike EU. Zamude pri tem odmikajo EU od cilja integracije trga električne energije.
ACER poziva, naj države članice in operaterji prenosnih omrežij hitro uvedejo tri orodja, ki jih predvidevajo pravila EU, da bi dosegli to zahtevo. In sicer naj operaterji prenosnih omrežij hitro izvajajo usklajene postopke upravljanja prezasedenosti omrežja, da najprej izračunajo zmogljivost in nato upravljajo prezasedenost. Trenutno se prezasedenost omrežja ocenjuje večinoma na nacionalni ravni. Upravljavci prenosnih omrežij bi morali optimizirati in uskladiti upravljanje prezasedenosti omrežja. Premik k bolj regionalnemu pristopu bo zagotovil, da bodo države članice, ki povzročajo zastoje v pretoku električne energije, krile svoje stroške, kar bo omogočilo večjo zmogljivost čezmejnega prenosa.
Operaterji prenosnih omrežij naj izvajajo ciljno usmerjen razvoj omrežja, pri čemer naj se osredotočajo na najbolj obremenjena območja omrežja.
Če operaterji ne morejo izpolniti 70-odstotne zahteve po razpoložljivosti omrežja za čezmejno trgovanje, naj bolje poravnajo meje konfiguracije območij s tistimi, kjer se pojavlja strukturna prezasedenost omrežja.
Operaterji prenosnih omrežij naj izvajajo ciljno usmerjen razvoj omrežja, pri čemer naj se osredotočajo na najbolj obremenjena območja omrežja.
Če operaterji ne morejo izpolniti 70-odstotne zahteve po razpoložljivosti omrežja za čezmejno trgovanje, naj bolje poravnajo meje konfiguracije območij s tistimi, kjer se pojavlja strukturna prezasedenost omrežja.
VIR: Naš Stik