Dogodek IT Tour, ki ga je Slovenska turistična organizacija (STO) v sodelovanju s Strateškim razvojnim inovacijskim partnerstvom za turizem (SRIPT) v sredo, 15. novembra, izvedla v sklopu Dnevov slovenskega turizma, je spodbudil živahno izmenjavo znanja na področju aplikativnih vidikov umetne inteligence.
Dogodek IT Tour, ki ga je Slovenska turistična organizacija (STO) v sodelovanju s Strateškim razvojnim inovacijskim partnerstvom za turizem (SRIPT) v sredo, 15. novembra, izvedla v sklopu Dnevov slovenskega turizma, je spodbudil živahno izmenjavo znanja na področju aplikativnih vidikov umetne inteligence.
Na IT Touru je več kot 170 udeležencev danes spoznavalo priložnosti in pasti uvajanja umetne inteligence v turizmu. Govorniki so se strinjali, da umetna inteligenca ne bo nadomestila zaposlenih v panogi, bodo pa zaposleni, ki bodo znali uporabljati umetno inteligenco, nadomestili tiste, ki je ne bodo uporabljali. Slišati je bilo tudi vrsto opozoril, povezanih z rabo te tehnologije – izzivi se pojavljajo na področjih zakonodaje, etike, zasebnosti, nadaljnjega razvoja in tako naprej. Da bomo prišli do želenega cilja, mora biti na uvajanje nove tehnologije v podjetjih, destinacijah in drugih organizacijah pripravljena celotna ekipa, zato je izobraževanje in opolnomočenje zaposlenih ključnega pomena.
Direktorica Slovenske turistične organizacije (STO) mag. Maja Pak je uvodoma spomnila, da IT Tour drugo leto zapored povezuje turistične deležnike v prizadevanjih za razvoj in ustvarjanje nove dodane vrednosti s pomočjo koriščenja digitalnih tehnologij: "Gre za dogodek interaktivne in platformske narave, ki predstavlja praktične primere uporabe, naslavlja dileme, odkriva koristi in odgovarja na konkretna vprašanja glede uporabe digitalnih rešitev. Letos se osredotočamo na uporabni vidik umetne inteligence, ki globalno doživlja hiter razmah, v slovenskem turizmu pa je njena uporaba večinoma še zadržana. A tudi pri nas obstajajo primeri dobre prakse, ki jih z veseljem predstavljamo turističnim deležnikom. Pri umetni inteligenci si moramo odgovoriti na vprašanje, kdaj, zakaj in kako jo uporabiti – in kdaj, zakaj in kako ne. Cilj današnjega dogodka je okrepiti naše znanje in razumevanje, da bomo opolnomočeni pri oblikovanju bodočih poslovnih strategij. Umetna inteligenca je orodje, ki pa ga v rokah moramo držati mi sami."
Generalna direktorica direktorata za turizem pri Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport (MGTŠ) Dubravka Kalin je poudarila: "Vsekakor moramo izkoristiti priložnosti digitalizacije, robotizacije in avtomatizacije, in sicer predvsem tam, kjer nam lahko pomagajo olajšati ter pohitriti delovne procese. Tudi ob hudem pomanjkanju delovne sile so tehnološke rešitve lahko še kako dobrodošle. A pri vsem tem ne smemo pozabiti, da smo turizem ljudje. Tehnologijo uvajajmo tam, kjer nam lahko pomaga, pri tistih procesih, kjer je to smiselno, da bomo lahko svoje sodelavce vključevali, kjer lahko najbolj pripomorejo k dobri izvedbi. Še vedno je v turizmu najbolj učinkovit pristen človeški stik. In naš gost si nas bo zapomnil predvsem po tem, kako se je ob nas počutil."
Direktorica Centra za poslovno odličnost Ekonomska fakulteta v Ljubljani ter koordinatorica SRIPT mag. Monika Lapanja je dejala, da moramo nujno poglabljati naše znanje o umetni inteligenci: "V Sloveniji imamo ogromno strokovnega znanja, programerjev, ki razvijajo globalno primerljive algoritme. A pomembno je, da tudi v podjetjih razumemo, kako nam umetna inteligenca lahko pomaga pri uspešnosti poslovanja. V SRIPT smo že lani razvili izobraževalni program Umetna inteligenca v poslu, s fokusom tudi na turizmu. Posebno pozornost pa namenjamo tudi področju vodenja. Ne glede na razvoj tehnologije še naprej velja, da nasmeh ostaja eden od najučinkovitejših komunikacijskih sredstev v svetu."
Orodja umetne inteligence kot naš sodelavec
V zadnjih mesecih so se pristopi k marketinškim aktivnostim, kreiranju vsebin, razvoju produktov in skrbi za stranke temeljito preoblikovali. Digitalizacija turizma in umetna inteligenca lahko igrata ključno vlogo pri povečanju konkurenčnosti na trgu. "Sodobna orodja, kot so ChatGPT, Midjourney, Stabledifusion in mnoga druga, so revolucionirala pristop na vseh področjih. Omogočila so nam, da optimiziramo čas, izboljšamo delovne procese, pospešimo izobraževanje in tržne raziskave ter avtomatiziramo ustvarjanje vsebin in trženje. Morda bodo lahko že jutri postala vaš zvesti digitalni sodelavci, ki lahko avtomatizira komunikacijo z gosti, odgovarja na pogosta vprašanja in zagotavlja informacije in predvidevanje trendov ter obnašanja potrošnikov v turizmu," je v prispevku poudaril vodja tehnološke pisarne v Tehnološkem parku Ljubljana Aleš Pevc.
Kdaj smo pripravljeni odpreti vrata umetni inteligenci, kje in kako začeti z njeno implementacijo ter katere so največje pasti ter kako se jim izogniti, so razpravljali gostje v moderiranem pogovoru, ki ga je usmerjal radijski voditelj in ustvarjalec podcastov Anže Tomić.
Predsednik Oglaševalskega razsodišča Jaka Repanšek je prepričan, da bodo zmagovalci umetno inteligenco začeli uporabljati že danes, a v ravnovesju s pravili. "Ob prepoznavanju priložnosti boste morali poznati, spremljati ter izobraževati ljudi tudi na področju zakonodaje, katere cilj je uravnotežiti negativne posledice umetne inteligence," je dejal.
Iztok Franko, direktor Diggintravel, je ocenil, da je Chat GPT lahko odličen pomočnik pri našem delu. A moramo imeti dovolj znanja o določeni tematiki, da znamo kompetentno oceniti, če je pripravil kakovostno vsebino.
Vodja Odseka za umetno inteligenco na Institutu Jožef Stefan (IJS) Dunja Mladenić je pozvala k premišljenemu umeščanju umetne inteligence v poslovne modele, v središču katerih ostaja človek. Tehnologija lahko razbremeni zaposlene rutinskih opravil, kot so pisanje poročil in priprava analiz. S tem bo ostalo več prostora za kreativne procese.
Raziskovalec s področja umetne inteligence na IJS Marko Grobelnik je v video nagovoru med drugim opozoril, da na področju razvoja umetne inteligence trenutno prevladujejo velika globalna podjetja, s katerimi znanost s svojimi resursi ne more tekmovati. Umetna inteligenca nam lahko pomaga pri učinkovitosti izvajanja poslovnih procesov, med drugim pri boljšem načrtovanju in razumevanju celotnega ekosistema, v katerem se turizem odvija. Prihaja pa še cel kup inovacij, je napovedal.
Navdih tudi v primerih dobre prakse
Dogodek IT Tour navdihuje deležnike v turizmu tudi s konkretnimi praktičnimi primeri. Tako so udeleženci iz prve roke spoznavali, kako v podjetju Jezeršek gostinstvo uporabljajo umetno inteligenco za zmanjševanje količine zavržene hrane s pomočjo pametnih tehtnic ter kako z umetno inteligenco na podlagi analiz podatkov napovedujejo prodajo jedi na dogodkih, kot je denimo prodaja Jezerškovega šmorna na Odprti kuhni. Primer je predstavil Martin Jezeršek.
Klemen Furlan iz podjetja Giro car share je pojasnil, kako s platformo Hopguides razvijajo prilagojene digitalne turistične vodiče. Podjetje umetno inteligenco uporablja za kreacijo vsebin, prevajanje, izboljševanje vektorske baze ter komunikacijo (klepetalni asistent).
Podjetje WNS s platformo Vandri.io uporablja umetno inteligenco za oživljanje zgodovinskih osebnosti v obliki 3D-avatarjev. Avatarji omogočajo interaktivne izkušnje na dogodkih in v informacijskih centrih. Implementirajo se lahko tudi na spletne strani, trenutno v text-to-text obliki, je povedal Žiga Jaka Gobec.
Planinska zveza Slovenije pa zmogljivosti umetne inteligence izkorišča v sklopu spletne aplikacije maPZS, ki prikazuje vseh preko 10.000 kilometrov slovenskih planinskih poti v realnem času. Kot je povedala Barbara Kelher, so v letu 2023 dodali opcijo direktnega poročanja poškodb planinskih poti s terena, s čimer lahko učinkoviteje rešujejo težave na planinskih poteh s čimprejšnjo sanacijo oz. planinske poti zaradi varnosti v centralnem podatkovnem sistemu zaprejo.
Na UI otokih naslavljali konkretne dileme
Letošnji IT Tour je prinesel tudi novost, t.i. UI otoke. Šlo je za pogovore oz. delavnice s strokovnjaki s področij dela v času umetne inteligence, napredne analitike ter marketinga in personalizacije ponudbe. Udeleženci so tako lahko dobili še konkretnejše informacije in nasvete za svoje specifične dileme ter pridobili uporabne kontakte, ki jim lahko pomagajo na poti uporabe umetne inteligence v prihodnje.
Svoje znanje so na UI-otokih delili vodja tehnološke pisarne v Tehnološkem parku Ljubljana Aleš Pevc, soustanovitelj agencije Escapebox Marko Maučec, direktor in soustanovitelj Diggintravel Iztok Franko, vodja Odseka za umetno inteligenco na IJS Dunja Mladenić, vodja svetovalnih projektov v skupini Pristop Patricija Jukić ter direktor in soustanovitelj Red Orbit Andraž Štalec.
V času celotnega dogodka so lahko udeleženci v preddverju dvorane ob strokovni podpori preizkusili različna UI orodja:
- GPT orodja in njihova uporaba v turizmu (npr. oblikovanje novih idej in ponudbe za destinacijo, pomoč pri digitalnem marketingu, uporaba različnih plug-inov, itd.),
- Midjourney/Dalle 3 (oblikovanje slik ali grafik, nadgradnja posameznik slik, itd.),
- 3D Ai avatar - Herman Potočnik Nordung – pogovor z vodičem prihodnosti po interaktivnih razstavah in muzejih,
- 3D Ai avatar – Ivan Cankar – pripovedovanje zgodb in oblikovanje kulturno turističnih doživetij s pomočjo umetne inteligence.
Prav tako so lahko na predstavitveni mizi Evropskega digitalnega inovacijskega stičišča DIGI-SI dobili vpogled v napredne storitve, ki lahko spremenijo način ustvarjanja in promocije ponudbe. Na razstavnem prostoru je bil prisoten tudi virtualni receptor, ki ponuja vpogled v prihodnost gostinskega sprejema in interakcij s strankami.
Na naslovni fotografiji (z leve): Aleksanda Jerebic Topolovec, STO; Dubravka Kalin, generalna direktorica direktorata za turizem pri MGTŠ; Anže Tomić, radijski voditelj in ustvarjalec podcastov; Dunja Mladenić, vodja Odseka za umetno inteligenco na IJS; mag. Maja Pak, direktorica STO; Iztok Franko, direktor Diggintravel; mag. Monika Lapanja, direktorica Centra za poslovno odličnost EF UL in koordinatorica SRIPT; Jaka Repanšek, predsednik Oglaševalskega razsodišča.
Foto: Jošt Gantar
VIR: STO
VIR: STO