Eduard Čehovin, priznani grafični oblikovalec in profesor na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO), je za plakat »Stay Strong, Stand Up, Have a Voice« prejel platinasto nagrado založbe Graphis.

Ameriška založba Graphis, ki izdaja knjige s področja vizualnega komuniciranja, je v svoj zbornik Advertising Design 2023 uvrstila tudi delo Eduarda Čehovina in ga nagradila s platinasto nagrado. Avtorja smo med drugim povprašali, od kod ideja za nagrajeni plakat.

Ste eden od redkih platinastih nagrajencev, saj jih je bilo letos na Graphisovem natečaju podeljenih le dvanajst. Kako pravzaprav poteka žiriranje?
Na natečaj sem se prijavil, ker sem bil povabljen. Pred objavo vsakega natečaja je izbrana žirija, v kateri je 46 različnih mednarodno priznanih strokovnjakov s posameznega področja oziroma kategorij oglaševanja, njihova imena so javno objavljena na Graphisovih spletnih straneh. Pri žiriranju se ti strokovnjaki skupaj pogovorijo o umetniških delih, pri tem pa se strogo držijo pravil, ki jih je priporočil ICOGRADA, mednarodni svet za grafično oblikovanje. Moje delo »Stay Strong, Stand Up, Have a Voice« si je prislužilo platinasto nagrado.

Kdaj in ob kakšni priložnosti ste naredili plakat? Kaj sporoča?
Plakat je bil narejen za natečaj International Reggae Poster na Jamajki in je bil, kot je možno razbrati že iz imena, posvečen glasbenicam, ki so aktivne v reggae glasbi. Vodilo pri oblikovanju je bilo, da zgolj z oblikovalskimi oziroma likovnimi elementi, kot so barva, črta, pika, tekstura in oblika, ustvarim vizualno prispodobo reggae glasbe. Ritmična razmerja prihajajo iz kontrapunkta med basom, neobičajnih ritmičnih odsekov ter udarcev bobna – in vse to sem prenesel v vizualni medij. Ženska, kot izpostavljena tema natečaja, je vizualno izražena v stilizirani podobi in nadgrajena z uporabo prepoznavne barvne kompozicije. Slogan »Stay Strong, Stand Up and Have a Voice« (»Ostanite močne, postavite se zase in povišajte svoj glas«, op. ur. je posvečen vsem pevkam in avtoricam v reggae glasbi.

Prejeli ste že več strokovnih nagrad. Kako bi umestili aktualno?
To je zagotovo največje priznanje, ki sem ga prejel do zdaj. Morda je po pomembnosti enakovreden nagradi D&AD, ki sem jo pred leti prejel v Združenem kraljestvu.

Kakšna je po vašem mnenju vloga grafičnega oblikovalca pri sporočanju v marketinškem smislu? Ali imate te »obrtne« vidike vključene v izobraževalni program?
Vloga oblikovalca je zagotovo zelo pomembna v procesu oblikovanja sporočil, ne glede na to, ali je to oblikovalski studio ali oglaševalska agencija. V takšnih izjemno kreativnih okoljih mora vsak grafični oblikovalec poznati, razumeti in sintetizirati procese dela, ne glede na njihovo kompleksnost. Zmagovalna kombinacija nastopi takrat, ko se marketinški in oblikovalski cilji poenotijo in dosežejo boljši rezultati, ne glede na vsebino produkta. Kot vsaka visokošolska izobraževalna inštitucija imamo tudi na ALUO v izobraževalni proces vključene te vidike, za katere menim, da zadostujejo trenutnim potrebam sodobne digitalne družbe.

Kakšno je vaše mnenje o grafičnem oblikovanju za slovenske blagovne znamke?
Splošnega odgovora ni. Menim, da so časi, ko so blagovne znamke, kot so Elan, Mura, Gorenje in druge (zelo dobro oblikovane blagovne znamke), za nami. Zdaj smo v obdobju, ki ga imenujem »novo prebujanje«. Mlajši kolegi so ugotovili, da je pomembno biti prepoznaven tudi v tujini in so se resno lotili dela na področju boljše prepoznavnosti. Eden od načinov, ki k temu pripomore, je tudi sodelovanje na različnih mednarodnih oblikovalskih natečajih, in to od Japonske do ZDA, kamor pošiljajo svoje projekte skupaj z naročniki. To smo prepoznali tudi na akademiji, na oddelku za oblikovanje vizualnih komunikacij, na katerem spodbujamo naše študente prve in druge stopnje, da že zelo zgodaj začnejo sodelovati na tovrstnih natečajih. Cilj je, da preverjajo svoja dela tudi v mednarodnih vodah in da z vstopom na trg delovne sile to postane celo sestavni del njihove oblikovalske rutine.


VIR: MM