Turizem je občutljiva, a trdoživa dejavnost, ki se po besedah direktorice Slovenske turistične organizacije (STO) Maje Pak hitro odzove na razne oblike kriz. Povpraševanje v panogi je po njenih besedah zelo elastično. "Varnost je ljudem na prvem mestu, hkrati pa želja po potovanjih ostaja visoko na lestvici potreb," je dejala za STA.

pogovarjala se je Zoja Črnilec

Ljubljana, 2. novembra - Turizem je občutljiva, a trdoživa dejavnost, ki se po besedah direktorice Slovenske turistične organizacije (STO) Maje Pak hitro odzove na razne oblike kriz. Povpraševanje v panogi je po njenih besedah zelo elastično. "Varnost je ljudem na prvem mestu, hkrati pa želja po potovanjih ostaja visoko na lestvici potreb," je dejala za STA.

"Dejstvo je, da so v zadnjem obdobju krize in težave, s katerimi se sooča turizem, zelo hude - od kroničnega pomanjkanja kadra, zaprtja kapacitet zaradi pandemije, vedno bolj ekstremnih vremenskih pojavov, do novih konfliktov in vojn. V skladu s tem se spreminjajo tudi ravnanja in pričakovanja turistov," je v pogovoru za STA dejala Pak. Destinacije in ponudniki morajo biti ob tovrstnih izzivih prilagodljivi in prožni.

Če se ljudje na potovanjih ne bodo počutili varne, bodo znova izbirali destinacije bližje domu, raje kot z letalom bodo potovali z avtom, dopustovali v domačih državah. "Je pa želja po potovanjih izredno močna," je izpostavila direktorica STO.

Razmeram se s promocijskimi aktivnostmi prilagajajo tudi na STO. V luči pandemije covida-19 so se preusmerili na domači trg in leta 2020 zagnali kampanjo Moja Slovenija, s katero prebivalce Slovenije še naprej spodbujajo k dopustovanju doma. "Veseli nas, da je domačih gostov tudi letos več kot pred pandemijo," je dejala.

Skladno z razmerami so večino aktivnosti v letih po pandemiji izvajali na bližnjih evropskih trgih. Bodo pa, kot je napovedala, v prihodnjem obdobju postopoma spet krepili promocijo na oddaljenih tržiščih. Pri teh se osredotočajo zlasti na ZDA, pri čemer aktivnosti usmerjajo na močna gospodarska središča, kot so Dallas, New York in Los Angeles.

Januarja v sodelovanju s košarkarskim klubom Dallas Mavericks, za katere igra slovenski košarkarski zvezdnik in ambasador slovenskega turizma Luka Dončić, načrtujejo nov I feel Slovenia night v Dallasu. Na trgu ZDA intenzivno sodelujejo tudi z organizatorji potovanj in turističnimi agencijami, v Sloveniji pa gostijo ameriške organizatorje potovanj in novinarje.

"Načrtujemo tudi postopen vnovičen zagon aktivnosti na oddaljenih azijskih trgih, v skladu s stanjem na posameznih trgih," je dodala.
STO sicer promocijske in komunikacijske aktivnosti vsaki dve leti posveča izbrani temi. V zadnjih dveh letih je bil to športni turizem, ko je STO Slovenijo intenzivno predstavljala tudi na več kot 120 mednarodnih športnih prireditvah. Pri tem so sodelovali s športnimi ambasadorji in klubi, z nacionalnimi panožnimi zvezami in institucijami ter z najvidnejšimi tujimi mediji, kot je Eurosport.

"Trenutno denimo z Olimpijskim komitejem Slovenije in našimi vrhunskimi športniki pripravljamo olimpijsko kampanjo ob olimpijskih igrah Pariz 2024," je dejala.

Lani so sodelovali pri sedmih svetovnih in evropskih prvenstvih, ki jih je gostila Slovenija, ta prvenstva pa so v povprečju trajale 9,4 dneva. "To pomeni, da udeleženci pri nas večinoma ostanejo dlje od povprečnega gosta," je pojasnila.

Hkrati gre za prireditve z visokim dosegom gledanosti. Preko TV-prenosa je bilo v denimo lani najbolj gledano svetovno prvenstvo v odbojki za moške z 2,3 milijarde gledalcev, sledilo je evropsko prvenstvo v rokometu za ženske s 351 milijoni gledalcev.

Ocenjujejo, da so tekmovalci, njihovi spremljevalci in novinarji v sklopu teh prireditev lani ustvarili 166.000 prenočitev, je dejala Pak in napovedala, da bodo z znamčenjem mednarodnih športnih dogodkov nadaljevali tudi v prihodnje. Gre za prireditve, ki večinoma potekajo v nizki sezoni, s čimer se uresničuje tudi cilj desezonalizacije.

Gre za enega od ciljev aktualne strategija slovenskega turizma. Na STO napredek na tem področju opažajo, a bi si želeli, da bi bil še hitrejši. Za doseganje desezonalizacije je treba po besedah direktorice STO razvijati zanimivo ponudbo za celo leto. "Na STO tesno sodelujemo z vsemi 35 vodilnimi destinacijami slovenskega turizma, ki jih izobražujemo in usmerjamo k razvoju ponudbe zunaj glavne sezone," je pojasnila.
Za dopustovanje zunaj glavne sezone so sicer po njenih besedah bolj dovzetni gostje iz oddaljenih trgov, zlasti iz ZDA, ki se po pandemiji znova vračajo tudi v Slovenijo.
Pomemben cilj strategije je tudi dvig dodane vrednosti, pri čemer je treba po besedah Pak izboljševati infrastrukturo, ohranjati in na ustrezen način tržiti naravno in kulturno dediščino, zagotoviti ustrezna znanja in izobraževanja na vseh ravneh za zagotavljanje boljših storitev obiskovalcem, oblikovati partnerstva za nove projekte in tako naprej.

"Izjemno pomembna je trajnostna transformacija - to uspešno spodbujamo z nacionalnim programom Zelena shema slovenskega turizma, v kateri so združene že vse vodilne destinacije in vedno več ponudnikov," je dodala.

Po športnem turizmu bo STO v prihodnjih dveh letih v ospredje postavila umetnost in kulturo. "Kultura je eden od bistvenih turističnih produktov slovenskega turizma," je izpostavila.

"Slovenijo bomo v prihodnjih dveh letih še posebej predstavljali kot sodobno, kreativno in atraktivno destinacijo kulturnega turizma, ki jo zaznamujejo vrhunski umetniki, navdihujoče prireditve 365 dni v letu ter bogata kulturna dediščina. Posebno pozornost želimo nameniti sodobni veji umetnosti," je napovedala in dodala, da nabor aktivnosti načrtujejo v tesnem sodelovanju z deležniki iz kulture in turizma.

Posebno pozornost na STO namenjajo tudi kadrom, ki jih v turizmu že več let močno primanjkuje. STO problem pomaga reševati s koordinacijo nacionalne partnerske kampanje za promocijo poklicev v gostinstvu in turizmu. Kampanjo izvajajo skupaj z drugimi institucijami, njen cilj pa je predvsem dvigniti ugled poklicem v turizmu in na dolgi rok povečati vpis na srednje in višje oz. visokošolske programe turističnih in gostinskih smeri.

"V okviru kampanje smo med drugim vzpostavili portal Kariera v turizmu, ki predstavlja poznane in manj poznane poklice v turizmu in gostinstvu," je pojasnila. Portal predstavlja tudi možnosti šolanja, štipendije, spodbude za delodajalce in delojemalce, podjetniške spodbude, pa tudi aktualne novice in dogodke.

Mlade nagovarjajo zlasti prek spletnega družbenega omrežja Tiktok, na katerem so doslej dosegli več kot 2,7 milijona ogledov objav in več kot 120.000 interakcij.
Človeški stik v turizmu bo po besedah Pak kljub tehnologiji vedno osrednjega pomena. Kot je dejala, tehnologija prinaša številne priložnosti, določena delovna mesta bo ukinila, druga spremenila, tretja pa ustvarila na novo. "Tehnologija mora zaposlene v turizmu podpreti, razbremeniti in jih opolnomočiti, da se bodo lahko osredotočili na pristen človeški stik," je sklenila.

VIR: STAkrog