Najdemo jih povsod: v konzolah za videoigre, v napravi, kjer berete to besedilo, in seveda tudi v vozilih. Govorimo o baterijah. So ena glavnih komponent električnih in hibridnih vozil, zato uporabnike zanima, kako delujejo.

  • Baterije so srce električnih in hibridnih vozil, vendar jih mnogi uporabniki še vedno ne poznajo
  • Strokovnjak iz Testnega centra za energijo, edinstvenega laboratorija za raziskave in razvoj baterij družbe SEAT S.A. v južni Evropi, odgovarja na pet najpogostejših vprašanj
  • Baterije morajo prestati obsežno testiranje, ki zagotavlja njihovo pravilno delovanje do prevoženih vsaj 160.000 kilometrov

Najdemo jih povsod: v konzolah za videoigre, v napravi, kjer berete to besedilo, in seveda tudi v vozilih. Govorimo o baterijah. So ena glavnih komponent električnih in hibridnih vozil, zato uporabnike zanima, kako delujejo. Strokovnjak iz pionirskega laboratorija za raziskave in razvoj baterij družbe SEAT S.A., Testnega centra za energijo, odgovarja na pet ključnih vprašanj o baterijah.

1. Iz česa so narejene baterije? »V koncernu Volkswagen uporabljamo litij-ionsko tehnologijo, zlasti kemijsko kombinacijo niklja, mangana in kobalta (NMC),«

pojasnjuje Francesc Sabaté, vodja Testnega centra za energijo (TCE). Ti elementi tvorijo celice, ki so najmanjše enote za shranjevanje energije in pospešijo polnjenje. »Celice so združene v module in razporejene v sklope, ki skupaj s krmilno elektroniko, hladilnim sistemom in ohišji tvorijo celotno baterijo, ki je pripravljena za vgradnjo v vozilo«, dodaja Francesc.


Baterije so ena glavnih komponent električnih in hibridnih vozil

2. Kakšna je razlika med električno in hibridno baterijo? 

Odgovor se skriva v njuni zmogljivosti shranjevanja energije. »Ker električno vozilo nima motorja z notranjim zgorevanjem kot hibridno vozilo, mora imeti baterija večjo zmogljivost, da prevozi enako razdaljo,« pravi inženir. To pomeni, da potrebuje več celic: »Baterija hibridnega vozila ima približno 100 celic, baterija električnega vozila pa približno 300.«


 
3. Koliko časa deluje? »Odvisno, kako ljudje vozijo svoje vozilo: pogostost uporabe, temperature, ki jim je izpostavljena, in število ciklov polnjenja,«

odgovarja Francesc. Nato doda: »Pri naših vozilih lahko zagotovimo najmanj 160.000 kilometrov ali 8 let zajamčene življenjske dobe zaradi intenzivnih testov, ki jih opravimo na baterijah.« Testiranje vključuje ekstremne podnebne razmere in načine uporabe, ki baterije nenehno potiskajo do skrajnih meja zmogljivosti.


 
4. Kako lahko podaljšamo njihovo življenjsko dobo? Ključno je, da je vozilo v čim boljšem stanju:

»Priporočljivo je zmanjšati število hitrih polnjenj, saj s tem preprečite, da bi se temperatura baterije preveč povišala,« pojasnjuje. »Če vzdržujemo napolnjenost baterije med 40 in 80 %, prav tako pomagamo podaljšati njeno življenjsko dobo prek minimalnih kriterijev garancije,« dodaja inženir družbe SEAT S.A.


 
5. Ali lahko baterije ponovno uporabimo? Ko električna vozila prevozijo 160.000 km ali po 8 letih, baterija še vedno deluje do približno 80 % svoje zmogljivosti.

»To pomeni, da se lahko pri vsakodnevni uporabi vozila skrajša doseg in s tem razdalja, ki jo lahko z vozilom prevozimo po polnjenju,« pravi Francesc. »Vendar to ne pomeni, da baterija ni več uporabna, saj se lahko teh 80 % zmogljivosti uporabi za druge namene, ki zahtevajo manj energije, recimo statično shranjevanje energije.« Ta nova funkcija zagotavlja, da lahko baterijo ponovno uporabite in tako podaljšate njeno življenjsko dobo.

TESTNI CENTER ZA ENERGIJO (TCE)

1.500 kvadratnih metrov

1,3 megavata zmogljivosti testiranja

6.000 opravljenih testov na leto

17.500 ur testov in simulacij

5 testnih naprav

5 klimatskih komor s temperaturnim razponom 80 °C

Deluje 24 ur na dan, 7 dni na teden

PR: Seat