Mastercard je v najnovejši raziskavi Masterindex raziskal plačilne trende in navade Slovencev
Ljubljana, 19. december 2024 – Najnovejša raziskava Masterindex 2024, ki jo je izvedel Inštitut Mediana, ponuja poglobljen vpogled v finančne navade in preference Slovencev. Digitalna plačila in inovativne tehnologije se že vrsto let uveljavljajo v vsakdanjem življenju. Kljub inflacijskim pritiskom Slovenci ostajajo optimistični glede svoje finančne prihodnosti in svojo finančno pismenost ocenjujejo visoko, čeprav je na področju upravljanja osebnih financ še prostor za izboljšave. Obenem rezultati potrjujejo naraščajoče zaupanje v brezstična plačila in biometrično avtentikacijo, kar kaže na premik k varnejšim in sodobnejšim načinom plačevanja ter širšo podporo digitalizaciji gospodarstva.
Ključne ugotovitve:
- Rast uporabe plačilnih kartic: 86 % Slovencev uporablja plačilne kartice tedensko, 28 % pa dnevno.
- Prevlada spletnega nakupovanja: Kar 80 % jih nakupuje prek spleta, 33 % pogosto.
- Več kot polovica sodelujočih uporablja mobilna plačila, medtem ko jih 88 % ocenjuje brezstična plačila kot hitra in enostavna.
- Biometrična avtentikacija pridobiva na priljubljenosti – prstni odtis je najpogostejša metoda.
Plačilne kartice prevladujejo pri vsakdanjih nakupih
Plačilne kartice ostajajo osrednji del finančnih navad Slovencev. Več kot četrtina imetnikov kartic jih uporablja vsak dan, dodatnih 38 % pa jih uporablja večkrat na teden. Kar 86 % jih uporablja tedensko, medtem ko jih le nekaj manj kot petina uporablja dnevno, delež pa skozi leta stabilno narašča.
Z leti je opaziti trend povečanega plačevanja manjših zneskov s karticami. Skoraj tri četrtine Slovencev (73 %) je pripravljenih za manjše zneske do pet evrov uporabljati kartico. Slovenci s karticami opravijo večino svojih nakupov, najpogosteje za vsakodnevne potrebščine, na bencinskih servisih in na spletu. Prav tako se povečuje uporaba kartic pri plačevanju v tujini, kar potrjuje njihovo široko sprejetost.
Spletno nakupovanje v vzponu
Spletno nakupovanje je v porastu, saj 81 % Slovencev nakupuje prek spleta, od tega jih 34 % tam pogosto nakupuje, kar je več kot lani, ko jih je preko spleta nakupovalo 78 %, od tega 28 % pogosto. Med najbolj priljubljenimi kategorijami izdelkov ostajajo modni izdelki (56 %), sledijo gospodinjski izdelki (40 %) in elektronika (33 %). Opaziti je preobrat v priljubljenosti trgovcev, saj 30 % Slovencev raje nakupuje pri tujih, medtem ko delež domačih trgovin upada v primerjavi z lanskim letom, ko je v slovenskih spletnih trgovinah pogosto nakupovalo 40 % vprašanih, v tujih pa je pogosto nakupovalo le 21 %.
Večina nakupov v slovenskih spletnih trgovinah je plačanih s plačilnimi karticami (56 %), medtem ko je gotovina močno upadla. Lani jo je namreč kot način plačila koristila tretjina (33 %), letos pa le še slaba četrtina (24 %).
Opazen skok priljubljenosti mobilnih in brezstičnih plačil
Uporaba mobilnih plačil vztrajno narašča, saj jih je letos uporabilo že 60 % Slovencev, kar je opazen skok z lanskih 40 %. Najbolj priljubljena aplikacija je Flik, ki jo uporablja 32 % sodelujočih, s skoraj 8 % rastjo priljubljenosti v primerjavi z 2023.
Povečuje se tudi delež Slovencev, ki so pripravljeni popolnoma opustiti fizične kartice in uporabljati le še mobilno različico. Teh je letos že dobra tretjina (34 %), medtem ko je lani to potrdilo 29 % sodelujočih. Ob tem velja izpostaviti, da je fizični nadzor nad kartico še vedno pomemben dobri polovici, podobno velja tudi za dejavnik varnosti ob brezstičnem plačilu.
Večina Slovencev še vedno meni, da je brezstično plačevanje hitro in enostavno za uporabo (več kot 85 %). Dve tretjini verjameta, da zagotavlja boljšo uporabniško izkušnjo kot tradicionalne plačilne metode, več kot 60 % pa ga ocenjuje kot varnega. V primerjavi z minulim letom narašča tudi strinjanje, da je brezstično plačevanje boljše od plačevanja z gotovino, da gre za najboljši način plačila in da ga nameravajo uporabljati pogosteje (vse več kot 50 %).
»Mobilna in brezstična plačila igrajo osrednjo vlogo pri zagotavljanju varnega, preprostega in sodobnega načina plačevanja, ki prinaša koristi potrošnikom in prispeva k pospeševanju digitalizacije slovenskega gospodarstva,« pravi Luka Gabrovšek, Country manager Mastercard Slovenija. »Z napredno zaščito pred prevarami, zagotovilom ničelne odgovornosti in biometrično avtentikacijo Mastercard omogoča prehod na digitalna plačila ter potrošnikom omogoča samozavestno uporabo inovativnih rešitev doma in v tujini. Naš cilj je dolgoročno krepiti zaupanje v digitalno gospodarstvo ter podpirati finančno stabilnost in širšo vključenost v Sloveniji.«
Finančni optimizem kljub inflaciji
Kljub temu da skoraj vsi sodelujoči zaznavajo rast cen slabi dve tretjini gospodinjstev poročata, da jima uspe prihraniti. Dobra tretjina Slovencev meni, da je zdaj primeren čas za večje nakupe, kar predstavlja pomembno povečanje v primerjavi z minulim letom, dobra četrtina pa pričakuje, da se bo njihova finančna situacija izboljšala.
Vendar pa finančna pismenost ostaja področje z možnostjo izboljšav – le 13 % Slovencev je obiskalo finančne izobraževalne programe, medtem ko orodja, kot so mobilne bančne aplikacije in izpiski kartic, mnogim pomagajo pri spremljanju stroškov. Kljub temu 21 % anketirancev ne spremlja aktivno svojih izdatkov, kar poudarja potrebo po nadaljnjih prizadevanjih za finančno izobraževanje.
Slovenija postaja vse bolj odprta do novih plačilnih tehnologij
Biometrične metode avtentikacije postajajo vse bolj priljubljene. Skeniranje prstnega odtisa je najpogostejša izbira za avtentikacijo, saj ga je izbrala petina vprašanih. Več kot 10 % bi za avtentikacijo uporabljalo PIN kodo, mobilno bančno aplikacijo, prepoznavo obraza ali varnostno kodo, poslano prek sporočila SMS. V primerjavi z letom 2023 je prepoznava obraza postala dvakrat bolj priljubljena.
Kot najbolj varno metodo avtentikacije Slovenci na prvo mesto postavljajo enkratno geslo, kar potrjuje 80 % vprašanih, sledijo prstni odtisi, ki jih kot varne ocenjuje nekaj več kot tri četrtine vprašanih. Tako prepoznavanje obraza kot druge biometrične metode pa vsaj za varne šteje 60 % vprašanih.
Slovenci vse bolj sprejemajo digitalne in mobilne plačilne rešitve, kar odraža hitro prilagajanje sodobnim tehnološkim trendom. Naraščajoča uporaba plačilnih kartic, ki ostajajo ena najpogostejših oblik plačevanja, je dopolnjena s porastom mobilnih plačil, ki omogočajo hitre in enostavne transakcije prek pametnih telefonov in drugih naprav.
Poleg tega se vedno več uporabnikov obrača k biometričnim tehnologijam, kot so prepoznavanje prstnih odtisov ali obraza, kar zagotavlja dodatno varnost in udobje pri plačevanju. Te spremembe kažejo na vse večjo pripravljenost potrošnikov, da sprejmejo inovativne rešitve, ki poenostavljajo vsakodnevne finančne navade. Slovenija tako postaja vse bolj digitalno usmerjena družba, ki z modernimi plačilnimi tehnologijami stopa v korak z globalnimi trendi in ustvarja temelje za prihodnost brezgotovinskega poslovanja.
O raziskavi Masterindex
Masterindex je obsežna mednarodna raziskava družbe Mastercard Europe, ki v Sloveniji poteka že od leta 2009. Raziskavo je v oktobru 2024 na reprezentativnem vzorcu več kot 1.000 posameznikov s sistemom računalniško podprtega spletnega anketiranja (CAWI) izvedel Inštitut za raziskovanje trga in medijev Mediana. Namen raziskave je spoznati način uporabe plačilnih kartic in nakupovalne navade potrošnikov ter se seznaniti z njihovim pogledom na osebne finance. V raziskavi je sodelovalo 53 % moških in 47 % žensk. Podatki so reprezentativni po spolu, starosti in regijah.
O družbi Mastercard
Mastercard poganja gospodarstva in ustvarja možnosti za ljudi v več kot 200 državah in ozemljih po vsem svetu. Skupaj s strankami gradi trajnostno gospodarstvo, v katerem lahko uspevajo vsi. Podpira širok spekter digitalnih plačilnih rešitev, ki omogočajo, da so transakcije varne, enostavne, pametne in dostopne. Razvija tehnologije, inovacije, gradi partnerstva in omrežja, kar zagotavlja edinstven nabor izdelkov in storitev, ki omogočajo ljudem, podjetjem in državnim ustanovam, da uresničijo svoje največje potenciale.
VIR: Mastercard