Pod sloganom 'Turizem z načrtom – za gostoljubno in trajnostno prihodnost' so se govorniki, strokovnjaki in turistični delavci na Dnevih slovenskega turizma osredotočili na nadgradnjo vizije odpornosti, trajnostnega razvoja in vključujočega sodelovanja, ki bo turizem uspešno vodila skozi izzive globalnih sprememb in vse večjih pričakovanj lokalnih skupnosti ter obiskovalcev.
Pod sloganom 'Turizem z načrtom – za gostoljubno in trajnostno prihodnost' so se govorniki, strokovnjaki in turistični delavci na Dnevih slovenskega turizma osredotočili na nadgradnjo vizije odpornosti, trajnostnega razvoja in vključujočega sodelovanja, ki bo turizem uspešno vodila skozi izzive globalnih sprememb in vse večjih pričakovanj lokalnih skupnosti ter obiskovalcev.
Plenarni dan, osrednji dogodek Dnevov slovenskega turizma (DST) 2024, je v torek, 19. novembra, združil ključne akterje slovenskega turizma v razpravi o aktualnih izzivih in priložnostih, s katerimi se sooča panoga. Eden od vrhuncev dneva je bila tudi podelitev znakov Slovenia Green novim članom zelene družine slovenskega turizma – tokrat prvič v sklopu DST.
Dogodek, ki ga je gostil Thermana Park Laško, sta zaznamovali močna udeležba in živahna razprava o ključnih temah, ki bodo v prihodnjih letih sooblikovale slovenski turizem. Poseben poudarek je bil na trajnosti, podprti z inovacijami in sodobnimi tehnološkimi rešitvami, ter ohranjanju gostoljubnosti, ki kot temeljna vrednota turizma zahteva premišljeno načrtovanje upravljanja destinacij v tesnem sodelovanju z lokalnimi skupnostmi. Uvodoma so zbrane nagovorili predstavniki ključnih partnerskih institucij v slovenskem turizmu.
Minister za gospodarstvo, turizem in šport Matjaž Han je o vlogi države pri razvoju turizma povedal: »Naše ministrstvo dobro sodeluje z vsemi deležniki turizma – s turističnim gospodarstvom, destinacijami in civilno družbo, in vselej prisluhnemo njihovim pobudam in potrebam. To je naš pristop od začetka mandata, vedno dialog s ključnimi deležniki, z roko v roki in prisluhniti vsem stranem. Naša iskrena prizadevanja pa so usmerjena v ugodno, prijazno poslovno okolje, ki podpira turistično-gostinsko gospodarstvo pri nadaljnjem razvoju.«
Direktorica Slovenske turistične organizacije (STO) mag. Maja Pak Olaj je dejala: »Slovenski turizem v skladu s strategijo in ob skupnih prizadevanjih vseh deležnikov nadaljuje z zmerno rastjo, ki presega evropsko povprečje. Ob uspehih pa se srečujemo tudi z mnogimi izzivi – od potrebe po še tesnejšem dialogu z lokalnimi skupnostmi pri upravljanju destinacij, do pospeševanja digitalizacije in nujnih vlaganj v turistično infrastrukturo za dvig kakovosti. Vodilno vlogo na področju trajnosti bomo ohranili le z doslednim uresničevanjem zelene obljube na vsakem koraku, pri čemer je Zelena shema slovenskega turizma lahko odlično orodje za razvoj in implementacijo trajnostnih praks. Dnevi slovenskega turizma so priložnost, da okrepimo partnerstva ter delimo znanje in navdihujoče zgodbe. Le skupaj lahko gradimo gostoljubno, odgovorno in trajnostno Slovenijo, ki bo z uresničevanjem zelene vizije v ponos lokalnim skupnostim in navdih obiskovalcem z vsega sveta.«
Predsednik Turistično gostinske zbornice Slovenije (TGZS) Andrej Prebil je izpostavil: »Tema letošnjih Dnevov slovenskega turizma, Turizem z načrtom, nas postavlja pred ključno nalogo: kako v tem nepredvidljivem in spreminjajočem se okolju ohraniti ter hkrati razvijati Slovenijo kot trajnostno in privlačno turistično destinacijo. Pred nami so izzivi, ki nas opominjajo na nujnost hitrega prilagajanja in reagiranja. Napovedi recesije, vse bolj hitro spreminjajoče se okolje, spremenjeno obnašanje in navade gostov, pospešena digitalizacija, razvoj umetne inteligence in robotizacije, pa tudi nujna potreba po trajnostnem delovanju – vse to so realnosti, s katerimi se moramo soočiti. Obenem pa nas spremembe učijo, da dolgoročni načrti sami po sebi niso dovolj. Menim, da bomo uspešni le, če bomo v ospredje postavili znanje, sodelovanje in zaupanje kot temelj uspešnosti. Naj izpostavim zaupanje – zaupanje med vsemi, ki so vključeni v slovenski turizem, je ključno za uspeh. Vsekakor ima vsak od deležnikov v turizmu svoj pogled na prihodnost slovenskega turizma in prihodnost svojega posla. Ključno pa je, da se začnemo poslušati, se resnično razumeti, sodelovati med seboj in si zaupati, posledično pa bodo naši akcijski koraki še bolj učinkoviti. Zahvaljujem se vsem, ki prispevate k rasti in kakovosti slovenskega turizma. Brez vaše predanosti ne bi dosegali rezultatov, na katere smo lahko ponosni.«
Predsednik Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS) Blaž Cvar je dejal: »Slovenska gastronomija iz leta v leto napreduje in je med najpomembnejšimi elementi našega turizma. Da smo res visoko na kulinaričnem zemljevidu sveta nenazadnje dokazuje tudi to, da je bilo v Michelinov vodnik za leto 2024 uvrščenih kar 63 restavracij. Ob tem pa nismo pozabili tudi na tradicionalne slovenske gostilne, od koder izvirajo naše korenine, naše vrednote in kulinarična identiteta. Nedavno smo ob podpori Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport ter STO prenovili blagovno znamko Gostilna Slovenija in tako dali še večji poudarek tradicionalnim slovenskim gostilnam.« Cvar je obenem opozoril tudi na pomanjkanje kadra v gostinstvu. Po ocenah OZS v panogi primanjkuje kar 10.000 zaposlenih.
Predsednik Turistične zveze Slovenije Dominik S. Černjak pa je poudaril: »Turistična zveza Slovenije je gostoljubnost in trajnost vedno postavljala v ospredje svojih prizadevanj. Naš paraden izbor Moja dežela – lepa in gostoljubna, ki po novem sliši na ime Moja dežela – znak gostoljubnosti, je še vedno živ simbol teh prizadevanj, saj spodbuja občutek pripadnosti in odgovornosti do naše dežele. V preteklih letih smo na srečo ugotovili, da so slovenski kraji vsi po vrsti bolj kot ne urejeni, zato smo se letos še bolj osredotočili na turistično ponudbo in gostoljubnost. V Sloveniji izstopamo po dveh zelo pomembnih vrednotah: petzvezdični naravi in petzvezdičnih ljudeh. Pri petzvezdični naravi stremimo k temu, da bi iz trajnostne in zelene destinacije postali zdravilna destinacija, pri petzvezdičnih ljudeh pa smo iskali pristno slovensko gostoljubnost. Naša glavna ugotovitev je, da je slovenska gostoljubnost pestra, tako kot je pestra naša dežela z vso kulturo in raznolikostjo.«
Strokovni prispevki o trajnostnih pristopih in okrogla miza o motivaciji mladih
Dogajanje se je nadaljevalo s tremi strokovnimi prispevki. Dr. Peter Wostner z Urada RS za makroekonomske analize in razvoj je predstavil ukrepe za pospešitev prehoda v pametno in zeleno gospodarstvo, vključno s povečevanjem produktivnosti, odločnim in hitrim uvajanjem sprememb ter krepitvijo konkurenčnih prednosti. Predavanji Stefaana Vandista in Virginie DiGaetano sta osvetlili konkretne priložnosti za implementacijo trajnostnih praks in inovacij na področju turizma.
Na okrogli mizi o motivaciji mladih generacij in ekip z Ladejo Godina Košir iz podjetja Circular Change pa so nato razpravljali o izzivih, ki jih prinaša vključevanje mladih v panogo, predvsem v kontekstu spremenjenih vrednot mladih in njihovega pogleda na svet. Ob tem so se osredotočili na ključna vprašanja, kako mlade navdušiti za delo v turizmu, spodbuditi ustvarjalnost ter zagotoviti prostor za njihov prispevek k preoblikovanju industrije, predvsem v luči trajnostnih praks, inovativnosti in sprememb, ki jih prinaša digitalizacija. Sodelovali so antropolog dr. Dan Podjed, psihologinja Nina Pozderec ter ustanovitelj in direktor Galerije okusov Gašper Puhan.
Znak Slovenia Green slovesno sprejelo 20 destinacij in 40 ponudnikov
Dogodek je dosegel vrhunec s slavnostno podelitvijo znakov Slovenia Green, ki so bili prvič podeljeni v okviru Dnevov slovenskega turizma. Slovenska turistična organizacija že od leta 2015 podeljuje znak Slovenia Green. Nosijo ga turistične destinacije, nastanitve, gostinski obrati, turistične agencije, atrakcije, parki in plaže, od letos pa tudi gorski in kongresni centri. Pogoj za pridobitev znaka je dosledno sledenje trajnostnim načelom, kar potrjuje zavezanost k odgovornemu in zelenemu razvoju.
Letos znak Slovenia Green Destination prejema 20 destinacij, od tega tri prvič (Dolenjske Toplice, Jeruzalem Slovenija in Lendava), preostale pa že drugič ali tretjič (gre torej za obnovitev znaka). Poleg destinacij znak Slovenia Green prejema tudi 28 nastanitev, šest atrakcij, ena agencija in pet restavracij, s čimer bo skupno število nosilcev znaka Slovenia Green preseglo 280.
Celotni program letošnjih Dnevov slovenskega gospodarstva in posnetek plenarnega dne
VIR: MGTŠ