Ozaveščevalna akcija v okviru Evropskega podnebnega pakta v Sloveniji
Ozaveščevalna akcija v okviru Evropskega podnebnega pakta v Sloveniji
Ljubljana, 13. november 2023 – Promet je najbolj problematičen sektor z vidika izpustov
toplogrednih plinov in vpliva na podnebne spremembe. Zato v okoljski organizaciji Focus, ki je koordinator gibanja Evropski podnebni pakt v Sloveniji, danes začenjajo z ozaveščevalno akcijo, s katero želijo spodbuditi k premisleku o naših vsakodnevnih potovalnih navadah. Posameznike v čim večjem številu vabijo, da si s spletnim kalkulatorjem izračunajo stroške lastništva in rabe avtomobila ter količino izpustov CO2, ki jih s svojim avtomobilom povzročijo na letni ravni. Akcija poteka v duhu prihajajočega svetovnega dneva trajnostnega prometa, “World Sustainable Transport Day”, ki ga bomo obeležili 26. novembra.
»Kalkulator«, spletno orodje, ki spodbuja k uporabi čistejših načinov prevoza
Prometni sektor pri nas v ozračje izpusti kar 33 % izpustov toplogrednih plinov in je tako največji
vir izpustov toplogrednih plinov. Podatki kažejo, da so se izpusti toplogrednih plinov iz prometa
v obdobju 1986-2019 v Sloveniji skoraj potrojili. Kot navaja Evropski zeleni dogovor, s
katerim se je Evropa leta 2019 zavezala skupnemu cilju – da postane prva podnebno
nevtralna celina na svetu do leta 2050, pa bo v prihodnjih letih za dosego ciljev nevtralnosti
potrebno kar 90 % zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov iz prometa.
V Focusu že od samih začetkov svojega delovanja spodbujajo načine trajnostne mobilnosti, s katerimi bi lahko zmanjšali negativen vpliv na podnebne spremembe, okolje in zdravje ter s tem povečali kakovost bivanja. Eden vidnejših projektov na tem področju, ki so ga pripravili, je kalkulator za izračun stroškov in izpustov avtomobila. Gre za spletno orodje, ki omogoča izračun dnevnih, mesečnih in letnih stroškov, ki jih prinašajo nakup, vzdrževanje in uporaba avtomobila. Prek vnosa podatkov o mesečnih prihodkih kalkulator ponudi tudi izračun, koliko dni na teden oziroma mesecev na leto mora posameznik delati, da pokrije stroške svojega jeklenega konjička. Rdeče-oranžno-rumeno-zeleni semafor obenem pokaže tudi koliko izpustov CO2 ekvivalenta povzroči vsak na letni ravni s svojim avtomobilom.
Primer:
Če za primer vzamemo povprečen model avtomobila, s povprečno porabo 6,3 l/100 km in 12.600 prevoženimi kilometri na leto, nas avtomobil okvirno stane 3.700 EUR na leto oz. 310 EUR na mesec oz. 10 EUR na dan. Ob povprečnem dohodku, z dodatkom za prevoz na delo (skupaj približno 1.600 EUR), delamo za avtomobil 2,3 meseca na leto oz. 5,8 dni na mesec oz. 1 dan in pol v tednu. V enem letu tako proizvedemo kar 1700 kg CO2, kar je trikrat preveč za posameznika na področju mobilnosti, če se želimo izogniti katastrofalnim posledicam podnebnih sprememb.
V luči poslanstva podnebnega pakta si v Focusu s kalkulatorjem in aktualno štirinajstdnevno akcijo prizadevajo motivirati čim več ljudi, da bi se namesto za nakup avtomobila raje odločili za najem ali deljenje (“car sharing”) oziroma da svoj avtomobil uporabljajo čim bolj racionalno in vsako pot z avtomobilom dobro premislijo, sploh če je krajša od petih kilometrov. Navsezadnje so prav slovenska gospodinjstva v samem vrhu EU po deležu proračuna, ki ga namenijo za mobilnost (17 %), konec leta 2022 pa je bilo registriranih več kot 1,2 milijona avtomobilov. V Focusu upajo, da bodo izračuni kalkulatorja – tako visoki finančni izdatki kot velika količina izpustov CO2, dovolj dobra spodbuda za izbiro načinov prevoza, ki so cenejši in podnebju bolj prijazni.
Marjeta Benčina, strokovna sodelavka v Focusu, ob tem pojasni: »Orodje za izračun stroškov avtomobila smo v Focusu zasnovali, da bi med ljudmi spodbudili zavedanje, da stroški avtomobila pomenijo veliko več od stroška goriva, s katerim pogosto primerjajo cene vozovnic javnega prevoza. Hitro se namreč pozabi na stroške servisov, dodatne opreme, pnevmatik, čiščenja, cestnin, parkirnin, garaž…« Benčina nadaljuje: »Veliko ljudi negativno preseneti izračun, koliko mesecev morajo delati vsako leto samo za to, da so lastniki avtomobila. Mnogi, ki imajo ustrezne alternative, so se mu zaradi tega tudi že odpovedali. Nezanemarljiv pa je tudi okoljski odtis, saj je premikanje z avtomobilom energetsko in ogljično zelo neučinkovito, še posebej če se v njem vozimo sami.«
Kaj lahko glede trajnostne mobilnosti stori vsak izmed nas? Že danes!
- Na razdaljah do 5 km naj imata prednost pešačenje in kolesarjenje. Če je ovira za kolesarjenje teren, razmislimo o izposoji ali nakupu električnega kolesa.
- Če imamo dostop do javnega prevoza, za daljše razdalje prednostno uporabljamo avtobus ali vlak.
- Združujmo poti in potujmo skupaj z drugimi – s sopotništvom bomo zmanjšali svoj ogljični odtis in si hkrati popestrili vožnjo.
- Namesto za nakup avtomobila se raje odločimo za najem (električnega) avtomobila ali deljenje (lastništva) avtomobila s prijatelji ali sorodniki.
- Poskusimo se dogovoriti za delo od doma vsaj enkrat na teden, v kolikor je to možno.
- Če res ne moremo opraviti najnujnejše poti brez lastniškega avtomobila, se potrudimo svojo pot povezati z javnim prometom (princip “parkiraj in se pelji”). Vozimo varčno ter redno ugašajmo avtomobil med čakanjem.
- Izogibajmo se letalskim prevozom, ki so ogljično najintenzivnejši način potovanja.
Jure Ausec, naravovarstvenik, učitelj fizike in ambasador pakta, ob tem dodaja: “Z Evropskim podnebnim paktom v Sloveniji si prizadevamo povečati ozaveščenost in širiti navdih za spremembe, h katerim se lahko zaveže vsak izmed nas.” Ausec opiše tudi svojo izkušnjo: “Kot fizik rad vsako stvar izmerim in preverim sam. Tako sem tri leta meril čisto vse stroške, povezane z avtomobilom, in ugotovil, da me je stal skoraj 9 evrov na dan, čeprav ga nisem veliko uporabljal. Zdaj živim brez avtomobila in za vsakdanje poti uporabim kolo ali javni prevoz, saj imam to možnost. Trajnostna mobilnost je po moji izkušnji manj stresna, bolj zdrava, prihrani čas in denar. In če bomo uporabniki bolj povpraševali po tovrstnih storitvah, se bo zagotovo izboljšala tudi ponudba.”
Na prihajajočih dogodkih bodo sodelovale različne organizacije iz Slovenije, slovenske ambasadorke in ambasadorji podnebnega pakta, mladi in številni drugi. Za več informacij o podnebnem paktu spremljajte spletno mesto društva Focus in sledite njihovim kanalom na družbenih omrežjih: Facebook, Instagram in X.
***
Več o Evropskem podnebnem paktu, načrtu za okrevanje in odpornost in evropskem zelenem dogovoru:
Podnebni pakt, ki ga je lansirala Evropska komisija, je del Evropskega zelenega dogovora, s katerim si EU prizadeva doseči zastavljeni cilj: do leta 2050 postati prvi podnebno nevtralni kontinent na svetu. S spreminjanjem podnebnih in okoljskih izzivov v priložnosti je Evropski zeleni dogovor načrt, da gospodarstvo Evropske unije postane bolj trajnostno. Evropska unija je oblikovala mehanizem za okrevanje in odpornost, ki pomembno podpira reforme in vlaganja v zeleno preobrazbo. Tako bo prehod bolj pravičen in vključujoč za vse.
VIR: Focus, društvo za sonaraven razvoj