Prenova Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN) na področju mobilnosti zaenkrat ni dovolj premišljena, sporočajo iz Sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije.

Avtor:
Katarina Prelesnik

Avtor fotografij:
Pixabay
Prenova Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN) na področju mobilnosti zaenkrat ni dovolj premišljena, sporočajo iz Sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije. Na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo odgovarjajo, da je dokument v fazi posvetovanja, in pozivajo k sodelovanju zainteresiranih strani.

Pri Trgovinski zbornici opozarjajo, da pri prenovi NEPN manjkajo ukrepi za vzpostavitev potrebne polnilne infrastrukture, prostorsko načrtovanje, finančne in davčne spodbude, hkrati pa so trenutni predlogi usmerjeni k oteženi rabi avtomobilov. Hkrati izražajo nestrinjanje s predlogom, da bi že do leta 2025 v Sloveniji odločili o predčasnem koncu prodaje novih in uvoz rabljenih bencinskih in dizelskih avtomobilov. Izpostavili so pomen individualne motorne mobilnosti na podeželju in predlagali, da se v dokument vključijo konkretni ukrepi za elektrifikacijo vozil.

Opozarjajo namreč, da je Slovenija slabo pripravljena na prehod na električno mobilnost, zato bi bila predčasna prepoved prodaje bencinskih in dizelskih vozil po njihovi oceni nerealna, saj niso izpolnjeni niti pogoji za prehod na električno mobilnost, prenovljeni NEPN pa to področje zanemarja: »Ne naslavlja problema polnjenja električnih vozil v večstanovanjskih zgradbah, ne naslavlja ovir za električno mobilnost pri prostorskem načrtovanju, ne naslavlja elektrifikacije voznega parka lahkih električnih vozil, ne dotika se problema nepredvidljivosti finančnih spodbud kakor tudi ne ponuja nobenih rešitev za praktične zaplete z uveljavljanjem davčnih spodbud.«

V sporočilu za javnost so še izpostavili, da Zakon o infrastrukturi za alternativna goriva in spodbujanju prehoda na alternativna goriva v prometu (ZIAG) in prenovljeni Načrt za okrevanje in odpornost v okviru poglavja REpowerEU predvidevata nekatere rešitve, ki jih v okviru NEPN ne upoštevajo.

Prav tako pripravljavci niso upoštevali predlogov, ki so jih podali v Sekciji za osebna motorna vozila, še pišejo, in dodajajo, da bodo tisti ukrepi, ki so vključeni v NEPN, uporabo avtomobilov le še oteževali, kot so obdavčitve dodatnega avtomobila, plačljiva parkirišča, dodatne omejitve hitrosti v mestih na 30 km/h in takse za vstop v Ljubljano.

»Avtorji predloga po naši oceni izhajajo iz popolnoma napačne predpostavke, da je motorna mobilnost del problema in ne del rešitve. V predlagani obliki se NEPN osredotoča predvsem na spodbujanje uporabe nemotornih oblik prometa kot je pešačenje in kolesarjenje ter uporabo javnega prevoza, kar seveda podpiramo, vendar pa je iz statističnih podatkov jasno razvidno, da to ne more predstavljati glavnine ukrepov,« so zapisali in dodali, da je predvsem na podeželju za razumno opravljanje vsakdanjih obveznosti individualna motorna mobilnost nuja in ne privilegij.

Na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo so se na navedbe že odzvali. Kot so zapisali, so navedbe o načrtovanem oteževanju uporabe osebnih avtomobilov »absolutno neresnične,« prav tako, dodajajo, je neresnična trditev, da bo ministrstvo do leta 2025 odločilo o prepovedi prodaje novih in rabljenih bencinskih in dizelskih vozil. 

V odzivu na navedbe so zapisali, da je posodobitev Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN) še v teku, pri čemer je trenutno v posvetovanju z javnostjo dokument, ki ga je pripravil konzorcij institucij NEPN. Ob tem izpostavljajo, da gre za dokument, ki je podlaga za javno razpravo o tem, kako bomo do leta 2030 in s pogledom do leta 2040 okrepili ambicioznost Slovenije na področju energetske in podnebne politike. Ta vključuje tudi področje prometa, kjer pa je dokument šele v fazi posvetovanja in podaja »več različnih možnih ukrepov, ki vodijo v zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, vendar pa jih ne izbira, še manj pa določa.«

Poudarjajo, da se bodo konkretni ukrepi oblikovali šele v drugi polovici leta ter ob tem pričakujejo aktivno in korektno sodelovanje zainteresiranih strani.

VIR: Naš Stik