Na Fakulteti za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru (UM FERI) ustvarjamo znanje, temelječe na rezultatih mednarodno priznanega znanstvenoraziskovalnega dela
Na Fakulteti za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru (UM FERI) ustvarjamo znanje, temelječe na rezultatih mednarodno priznanega znanstvenoraziskovalnega dela, ga prenašamo na študente in družbo ter s tem omogočamo uspešno naslavljanje izzivov v delovnih okoljih v Sloveniji in v mednarodnem prostoru.
Ker ob naslavljanju izzivov sodobne družbe delodajalci in raziskave potreb trga poudarjate veliko pomanjkanje kadrov na STEM (naravoslovje, tehnologija, inženirstvo in matematika) področju ter drugimi področji, ki jih razvijamo na fakulteti, želimo v sodelovanju z vami omogočiti mladim večji stik s temi področji.
V okviru svojega poslanstva na UM FERI povezujemo vse deležnike na področjih elektrotehnike, računalništva, informatike, medijskih komunikacij, telekomunikacij in mehatronike. Z mnogimi podjetji in institucijami že vrsto let zelo uspešno sodelujemo. Na osnovi pridobljenih izkušenj in mnogih razprav z vodstvi šol, profesorji, strokovnjaki iz industrije, dijaki ter študenti, smo na UM FERI prepoznali priložnosti za dosego tega cilja. Na fakulteti načrtujemo več aktivnosti, ki so namenjene promociji področja in pri katerih vidimo možnost vašega sodelovanja. Nekatere aktivnosti imajo določene termine in opredeljene vsebine, nekatere so še v razvoju in jih lahko ustrezno prilagodimo glede na vaš interes.
Sodelovanje vašega podjetja pri predstavljenih aktivnostih je lahko vsebinsko in/ali v obliki sofinanciranja. Podprete nas lahko v obliki donacij ali sponzorstev za namen "Promocija STEM", kar vključuje vse dejavnosti z učenci, dijaki in študenti. S tem pripomorete k večjemu obsegu izvajanja aktivnosti, saj bomo lahko z vašimi sredstvi kupili več materiala, zagotovili avtobusni prevoz udeležencev oz. izvajalcev ter razširili nabor aktivnosti. Vaše podjetje s takšnim sodelovanjem pridobi prepoznavnost med mladimi, tudi preko delitve vašega promocijskega materiala na aktivnostih. Vaše podjetje lahko sodeluje tudi z vsebinskimi idejami delavnic oz. aktivnostmi iz vašega strokovnega področja.
V primeru vprašanj v zvezi s priloženim programom in pobud za sodelovanje nas prosim kontaktirajte na kc.feri@um.si
1. Dejavnosti z določenimi termini izvedbe
1.1. Naravoslovno-tehniški dnevi
Naravoslovno-tehniški dnevi so enodnevni dogodki, kjer se dijaki praviloma udeležijo dveh dveurnih delavnic. Dijakom in učiteljem predstavimo izbrane laboratorije ter njihovo aktualno raziskovalno delo.
Število različnih delavnic in prilagoditev izvedbe predznanju udeležencev omogoča večkratno udeležbo, zato spodbujamo, da se tehničnih dni udeležijo dijaki 1., 2. in 3. letnikov. Opisi izbranih delavnic so v prilogi. Med tem, ko dijaki ustvarjajo, se učitelji v sproščenem vzdušju pogovorijo s predstavniki fakultete o trenutnih izzivih in dolgoročnih priložnostih za sodelovanje.
Naravoslovno-tehnične dni izvajamo v času izpitnih obdobij:
• 1. 9. – 26. 9. 2022
• 23. 1. – 17. 2. 2023
• 12. 6. – 24. 6. 2023
V preteklem letu smo začeli z izvajanjem takšnih dni tudi za osnovnošolce, saj šole kažejo vedno večji interes za takšne aktivnosti.
Vabimo vas, da nam sporočite, v kolikor bi bili pripravljeni sodelovati pri izvedbi naravoslovno tehničnih dnevih kot izvajanja delavnic (vsebinski predlogi) oziroma kot sponzor/donator.
1.2. Natečaj »Zakaj?«
Na FERI smo že drugič razpisali natečaj za kratke 15-sekundne posnetke s področij STEM za osnovnošolce in srednješolce. Natečaj je odprt od 6. maja do 31. oktobra 2022. Z natečajem želimo spodbuditi kreativnost osnovnošolcev in srednješolcev ter spodbuditi njihov interes za področje STEM (naravoslovje, tehnologija, inženirstvo in matematika). Želimo, da predstavijo svoja videnja, razmišljanja in opažanja, povezana z omenjenim področjem.
Na natečaju lahko šole, sodelujoči učenci oz. dijaki in mentorji prejmejo lepe nagrade, prav tako pa poskrbijo za prepoznavnost šole v širšem okolju. Nagrade lahko v sklopu sodelovanja prispevate tudi vi. Pri tem bomo poskrbeli za primerno izpostavljenost vašega podjetja.
Več informacij o natečaju in izdelke dosedanjih nagrajencev najdete na povezavi: https://feri.um.si/akademija-feri/natecaj-zakaj/
1.3. Počitniške šole
Počitniške šole so večdnevni dogodki, na katerih omogočimo mladim stik z aktualnimi vsebinami s področij STE(A)M. Trenutno imamo načrtovane počitniške šole, ki bodo potekale med 24. 8. in 26. 8. 2022. Za dijake in dijakinje smo pripravili štiri različne počitniške šole, ki so podrobneje opisane v nadaljevanju. Posamezna počitniška šola sprejme v povprečju 15 dijakov in dijakinj. Za opremo in potreben material bomo poskrbeli na fakulteti, za udeležbo na počitniški šoli pa ni potrebnega posebnega predznanja.
Vabimo vas, da sodelujete pri naših počitniških šolah kot sponzor oz. donator v materialni obliki kot tudi/ali v finančni obliki. Pri tem bomo poskrbeli za primerno izpostavljenost vašega podjetja.
Več informacij o letošnjih šolah: https://feri.um.si/akademija-feri/pocitniske-sole/
2. Dejavnosti v dogovorjenem terminu
2.1. Izobraževanje učiteljev
Področja STE(A)M se intenzivno razvijajo, zato fakulteta nudi organizacijo strokovnih izobraževanj za učitelje na vseh področjih njenega delovanja. Namen izobraževanja je udeležence seznaniti z najnovejšo tehnologijo in priložnostmi za vključitev v pedagoško delo. Izvajalci so profesorji in asistenti, ki z raziskovanjem razvijajo posamezna področja oziroma zunanji predavatelji. Ob zaključku učitelj prejme dokazilo oz. potrdilo o udeležbi. Izobraževanja pripravimo na pobudo učiteljev.
Vabimo vas, da nam sporočite, v kolikor imate kakšen vsebinski predlog delavnice in ste pripravljeni predavati oziroma izvesti delavnico za učitelje iz področja, s katerim se ukvarjate na vašem podjetju.
2.2. Krožki in delavnice na šolah
Krožki se praviloma izvajajo v daljšem časovnem obdobju, kar omogoča postopno spoznavanje izbranega področja in ustrezno nadgrajevanje zahtevnosti glede na odzive udeležencev. Pri pripravi vsebin lahko v koordinaciji z učitelji vključimo tudi snov iz učnih načrtov. Raven zahtevnosti in termini se uskladijo med šolo in izvajalcem dejavnosti. K vodenju krožkov spodbujamo mlajše asistente in najboljše študente. V obliki krožkov se lahko izvajajo tudi priprave na razna tekmovanja.
Vabimo vas, da nam sporočite, v kolikor bi bili pripravljeni sodelovati pri izvedbi krožkov in delavnic kot izvajanja delavnic (vsebinski predlogi) oziroma kot sponzor/donator.
2.3. Inženir za en dan
Z namenom, da mladim generacijam študentov in dijakov pomagamo pri izbiri svoje karierne poti, jim želimo omogočiti ogled delovnih mest, strokovnega področja in konkretne kariere inženirjev v različnih okoljih.
Vabimo vas, da se vaše podjetje oz. vaši zaposleni prijavijo kot mentorji, ki bi bili en dan pripravljeni v svojem delovnem okolju gostiti mlade bodoče inženirje. Na ta način bo vaše podjetje aktivno sodelovalo pri prenosu znanja iz prakse ter dobilo možnost predstavitve vašega podjetja med bodočimi iskalci zaposlitve.
2.4. Video predstavitve delovnih mest inženirjev
Ker opažamo, da si mladi pri izbiri študija ne znajo točno predstavljati, kaj bodo po pridobljeni izobrazbi delali ter v kakšnih delovnih okoljih lahko dobijo zaposlitev, želimo posneti čim več različnih predstavitev delovnih mest.
Vaše podjetje lahko pri tem sodeluje na način, da nam omogoči snemanje v vaših prostorih, da v posnetku nastopa vaš zaposleni (po možnosti alumni FERI), ki predstavi svoje delo oz. dan inženirja v določenem delovnem okolju. S takšnim sodelovanjem želimo predstaviti zanimive karierne poti inženirjev in posredno tudi vaše podjetje. Sporočite nam delovno mesto, ki bi ga želeli predstaviti ter osebo, ki bo nastopala in nadalje se bomo dogovorili za termin snemanja ter koncept video predstavitve.
2.5. Sobotne delavnice
Sobotne delavnice so 4-urni dogodki, ki jih organiziramo kot odziv na pobudo zavzetih dijakov, ki si želijo dodatnih izzivov. Dijakom predstavimo aktualna strokovna področja in jim omogočimo stik z najnovejšimi tehnologijami, ki vplivajo na razvoj družbe in njenih delov. Pri tem jih motiviramo k sodelovanju, uporabi algoritmičnega mišljenja, logike, ustvarjalnega reševanja težav in jim omogočimo stik s področji, ki jih razvijamo na fakulteti. Na pobudo šole lahko organiziramo specifične sobotne delavnice, namenjene poglobljenemu pregledu določenega področja. Vsak udeleženec dobi tudi potrdilo o opravljenih urah OIV.
Vabimo vas, da nam sporočite, v kolikor bi bili pripravljeni sodelovati pri izvedbi sobotnih delavnic kot izvajanja delavnic (vsebinski predlogi) oziroma kot sponzor/donator.
V nadaljevanju so naštete delavnice, ki jih na fakulteti že izvajamo. Le-te so prilagodljive glede na dolžino (sobotne delavnice, naravoslovno-tehnični dnevi, krožki in delavnice na šolah ipd.), kraj izvedbe (na fakulteti, na daljavo oziroma na šoli) ter težavnost (prilagoditev delavnice glede na predznanje, ki ga dijaki že imajo). Delavnice še dodajamo in posodabljamo, kjer smo odprti za vaše predloge oz. vaše sodelovanje v obliki vsebinskih predlogov ali materialnih sredstev.
1. Vstopnica v IoT (internet stvari)
Danes »želijo biti« elektronske naprave tako »komunikativne«, kot smo ljudje. To jim omogoča razširitev internetnega povezovanja med elektronskimi napravami in vsakodnevnimi predmeti. Podrobneje se bomo spoznali z osnovami Arduina, vhodno izhodnimi moduli, ter zunanjimi komponentami in senzorji. Preprostost strojne in programske opreme omogoča hiter razvoj aplikacij, povezovanja na splet in pošiljanja podatkov v oblak. Podatke, pridobljene iz oblaka, bomo prikazali na nadzorni plošči (uporabniški grafični vmesnik), preko katere bomo povratno vplivali na proces, ki se izvaja na mikrokrmilniku. Demo aplikacija omogoča dvosmerno komunikacijo med IoT napravami in uporabnikom, kjer lahko na podlagi podatkov v oblaku uporabnik ustrezno izvede poljubno akcijo/ukrepa.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 10
• Dolžina delavnice: 2 do 6 šolskih ur
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Udeleženci se bodo spoznali z mikroprocesorjem Arduino/ESP8266, senzorji in vhodno/izhodnimi moduli mikrokrmilnika, osnovami programskega jezika C, v katerem bodo programirali mikrokrmilnik. Spoznali bodo, kako poteka MQTT komunikacija med mikrokrmilnikom in oblakom, ki se izvaja na Raspberry Pi, kako zapisati in brati podatke iz podatkovne baze MySQL, in kako narediti aplikacijo za nadzor na računalniku ali mobilni napravi.
2. Elektroenergetika od A do Ž
Na delavnici bomo spoznali osnovne pojme elektroenergetike in zakaj je prav nizkoogljična družba največji izziv, ki si ga je zadala Evropa za naslednjih trideset let. Prikazali bomo tradicionalne in tudi moderne načine proizvodnje in uporabe električne energije in izzive, s katerim se soočamo v elektroenergetiki.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Da
• Omejitev udeležencev: 20
• Dolžina delavnice: Najmanj 2 šolski uri
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Splošna razgledanost na področju elektroenergetike.
3. Varnost v brezžičnih omrežjih
V dobi množice informacij in naprav, ki jih uporabljamo za dostop do nenehno spreminjajočih se vsebin na internetu, na vsak način potrebujemo brezžično omrežje. Brezžično omrežje je lahko mobilno. Danes najbolj pogosto omenjani predstavnik je mobilno omrežje četrte generacije LTE in novo mobilno omrežje 5G. Ker pa prenos podatkov preko tega omrežja ni zastonj, vedno znova iščemo prosto dostopna brezžična lokalna omrežja (Wi-Fi). Večina ljudi, ki ima dostop do interneta doma, ima tudi doma vzpostavljeno brezžično lokalno omrežje. Na delavnici splošno predstavimo varnostne probleme v brezžičnih omrežjih, pri čemer se osredotočamo na varnost v domačih brezžičnih lokalnih omrežjih Wi-Fi. Prestavili bomo ukrepe za zagotavljanje boljše zaščite. Demonstrirali bomo vdor v slabo zaščiteno omrežje Wi-Fi in podali smernice, kako se čim boljše zaščititi.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Da
• Omejitev udeležencev: 15
• Dolžina delavnice: 2 šolski uri
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Cilj je seznaniti udeležence, kako pomembna je izbira dobrega oz. varnega gesla in opozoriti na nevarnosti vdora v lokalna brezžična omrežja. Pridobljeno znanje je udeležencem koristilo za vse življenje.
4. Umetna inteligenca in razpoznavanje vzorcev
Umetna inteligenca postaja del vsakdana. Ampak se skriva za to tehnologijo? Na delavnici bomo najprej na kratko spoznali zgodovino računalništva in umetne inteligence kot znanstvene discipline. Predstavili bomo pojem strojnega učenja oziroma razpoznavanja vzorcev ter predstavili, kako delimo metode strojnega učenja. Kasneje se bomo posvetili predvsem nadzorovanemu učenju, s poudarkom na klasifikaciji vzorcev. Pogledali bomo nekaj klasičnih metod klasifikacije, nakar bomo uvedli pojem
nevrona in nevronske mreže iz biološkega in kasneje matematičnega vidika, s katerim modeliramo moderne sisteme umetne inteligence. Spoznali bomo postopek modeliranja arhitekture globoke nevronske mreže, s poudarkom na razlagi njenih posameznih gradnikov, njenega učenja in testiranja. Na koncu bomo pogledali še nekaj primerov stanja tehnike oziroma praktične uporabe umetne inteligence v vsakdanjem življenju in širše.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Da
• Omejitev udeležencev: 40
• Dolžina delavnice: 1 do 2 uri
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Prisotni bodo seznanjeni z osnovami umetne inteligence s poudarkom na nevronskih mrežah.
5. Spoznajmo senzorje
Senzorji so neopazno nameščeni povsod okoli nas, so neizbežen člen avtonomnega delovanja sistemov in naprav. Poenostavljajo življenje na vsakem koraku. Brez njih ne bi nikoli poleteli v vesolje, ne bi imeli avtonomnih vozil in ne bilo naprednih tehnologij. Nadomeščajo naše čute, zato so nenadomestljivi del samostojne regulacije proizvodnih procesov. Na delavnici bomo na osnovnem nivoju spoznali več različnih senzorjev, s katerimi merimo različne fizikalne veličine. Predstavili bomo fizikalno ozadje delovanja. Udeleženci se boste preizkusili z rokovanjem s senzorji in merjenjem fizikalnih veličin.
• Izvedba izven fakultete: Ne
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 12
• Dolžina delavnice: 2 šolski uri
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Prikaz osnovnega delovanja senzorjev in senzorskih sitemov.
6. Snovanje in razvoj NFT (non fungible token)
Digitalizacija je ena izmed osrednjih tem novodobne informacijske družbe, v kateri so informacije in podatki gonilo družbe. Zaradi tega imajo sodobne tehnologije, ki omogočajo učinkovito hrambo in analizo podatkov, čedalje večji vpliv v našem življenju. Ena izmed takšnih tehnologij je tehnologija veriženja blokov, ki v zadnjem času postaja vse bolj priljubljena, saj se je izkazala kot zelo pomembno orodje v vse bolj kompleksnih digitalnih poslovnih procesih. Ena izmed možnih uporab omenjene tehnologije so tako imenovani nezamenljivi žetoni (angl. Non-Funfible Tokens - NFTs), ki omogočajo predstavitev digitalnega lastništva na enostaven, javen in transparenten način. Zaradi tega njihova uporaba sega od umetnosti, glasbe, virtualnih svetov oz. metaverzumov, nepremičnin ... Na tej delavnici bomo pobližje spoznali tudi praktični del razvoja NFT-jev. Udeleženci bodo s pomočjo integriranega razvijalnega okolja (angl. IDE) v programskem jeziku Solidity razvili svojo NFT kolekcijo. Za ta namen bo potrebno v spletnih brskalnikih namestiti denarnico za kriptovalute MetaMask v obliki razširitve (angl. extension). Spoznali bomo osnove jezika Solidity in standard za razvoj nezamenljivih žetonov ERC721. Na začetku bomo kolekcijo implementirali s shranjevanjem podatkov na običajnem spletnem strežniku, nato pa razložili, zakaj to ni najboljša ideja in kako se temu izogniti z uporabo distribuiranega omrežja za hrambo podatkov IPFS. Svojo NFT kolekcijo bomo na koncu objavili tudi na Ethereum testnem omrežju Rinkeby in pokazali, kako prikazati kolekcijo na trenutno najbolj popularni platformi za trgovanje nezamenljivih žetonov OpenSea.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Da
• Omejitev udeležencev: 20
• Dolžina delavnice: 2 do 3 šolske ure
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Spoznavanje tehnologije veriženja blokov, Samostojni razvoj decentralizirane aplikacije in NFT po standardu ERC721
7. Einsteinove uganke
Einsteinova uganka je logična uganka, sestavljena iz minimalnega nabora izjav, ki so lahko pritrdilne ali zanikalne in s pomočjo katerih je moč povezati dane osebe z njihovimi lastnostmi. Najprej se bomo naučili, kako se Einsteinovi uganki priredi tabela za logično sklepanje; za namige, ki rešijo uganko, pa bo treba rešiti še nekaj preprostih matematičnih ugank. Na ta način bomo poskušali odgovoriti na vprašanje, kdo je koga povabil na zmenek za valentinovo, kakšen je najljubši zajtrk Urše Bogataj, in katero delo Franceta Prešerna je napisano v nibelunškem verzu.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 24
• Dolžina delavnice: 2 do 4 šolske ure
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Spoznati logične matematične uganke in način reševanja Einstainovih logičnih ugank.
8. Reševanje vsakdanjih izzivov s pomočjo Ultimate robotov
MakeBlock Ultimate 2.0 so roboti, namenjeni spoznavanju STE(A)M (science, technology, engineering, art and mathematic) področja. Za specifično delavnico se prilagodijo že zgrajeni roboti. Udeleženci bodo robota zgradili (oziroma dogradili), povezali z računalnikom in ga sprogramirali, da naredi določeno nalogo. Med igranjem bodo spoznali, kako deluje komunikacija med robotom in računalnikom, kako robot zazna zunanje dejavnike in jih obdela na način, da jih lahko potem uporabi (na primer, ko zazna oviro s pomočjo ultrazvočnega senzorja, se tej oviri umakne). Na delavnici bodo tako spoznali celotni proces – od gradbe robota do reševanja določenih problemov.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 32
• Dolžina delavnice: 2 do 6 šolskih ur
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Udeleženci se spoznajo z osnovami področja STEM. Naučijo se osnove senzorjev, kako se robot zgradi, kako ga sprogramirati, da naredi osnovne stvari, med tem pa se še zabavajo.
W: feri.um.si | E: feri@um.si | T: 02 220 70 00 | F: 02 220 72 72 | TRR: 01100 6090106039 | ID: SI 716 74705
9. Kako obremenjeno je naše križišče?
Gaussova eliminacija je metoda za reševanje sistemov linearnih enačb. Na delavnici bomo z omenjeno metodo preučili pretočnost naših križišč in poskusili določiti, katerim se je smiselno izogniti v prometni konici. Ali lahko pravilo pretočnosti opazimo še kje? Morda v elektrotehniki ali kemiji?
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 25
• Dolžina delavnice: 4 šolske ure
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Zapisati sistem linearnih enačb in ga znati rešiti s po močjo kalkulatorja, spoznati pravilo pretočnosti.
10. Odgovorna uporaba družbenih omrežij
Osnovna ideja delavnice je mladim predstaviti osnovno delovanje družbenih omrežij, jih seznaniti s pastmi in nevarnostmi teh tehnologij in jim predstaviti načine varne uporabe. Udeležence bomo v sklopu delavnice seznanili s koncepti delovanja družbenih medijev z možnimi nameni uporabe. V primeru, če se delavnica razdeli na več terminov, imamo pripravljeno razširitev na več tem. Prvi termin bomo zapolnili z osnovnim znanjem o družbenih omrežjih, ter kako jih uporabljati. Drugi termin bomo prilagodili glede na ciljno skupino (primer: študente seznanimo z delovanjem Canve in ustvarjanja objav za promocijo blagovne znamke). Tretji termin pa bomo namenili varni in odgovorni uporabi družbenih medijev.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Da
• Omejitev udeležencev: 30
• Dolžina delavnice: 1 do 3 šolske ure
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Varna in odgovorna uporaba družbenih omrežij, razumevanje osnovnih konceptov delovanja družbenih omrežij, znanje pripravljanja vsebina za družbena omrežja.
11. Programiranje za platformo Arduino
Na začetku delavnice bomo predstavili vse osnovne elemente, ki se bodo pojavili v delavnici (upori, diode, prikazovalnik ipd.) ter ponovili osnove elektrotehnike, kot so enosmerni in izmenični tok, kakšne vrste vezav poznamo, osnovne enote, kot so električni tok, električna napetost, upornost ipd. Sledi še kratek opis platforme Arduino, nato pa izdelovanje produkta. Delavnica se prilagodi glede na ciljno skupino.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 32
• Dolžina delavnice: Najmanj 2 šolski uri
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Cilj je na zabaven in enostaven način razložiti osnove elektrotehnike (osnovne elemente, kako so zgrajeni, kako se jih uporablja ipd.) ter se seznaniti z osnovami programiranja.
12. Spoznajmo električna vozila
Živimo v času izrednega tehnološkega napredka, hkrati pa se soočamo z vse večjo degradacijo okolja ter posledično hudimi podnebnimi spremembami. A med mladimi se vse bolj utrjuje ekološka ozaveščenost in prav mladi se najbolj zavedajo, da bo potrebno korenito spremeniti stare navade ter tudi z razvojem novih, sodobnih tehnologij odločilno vplivati na zmanjšanje izpustov v prihodnosti ter s tem obvarovati planet. V teoretičnem delu delavnice bo predstavljena osnovna zgradba cestnega vozila, podrobneje pa tudi funkcije, princip delovanja in način tehnološke izvedbe osnovnih sklopov električnega pogona vozila. V praktičnem delu delavnice bodo udeleženci sestavili vsak svoj model električnega vozila, pri čemer bodo pridobili nekatere veščine in praktične ročne spretnosti s področja mehanike, kot tudi sistemska znanja s področja elektrotehnike in računalništva.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 15
• Dolžina delavnice: Odvisno od tipa izvedbe, lahko se izvajajo v smislu demonstracije (2 šolski uri), lahko se pa izvaja tri dni, vsak dan po 4-5 šolskih ur.
Cilji in pridobljena znanja delavnice: V okviru delavnice »Spoznajmo električna vozila« udeleženci spoznajo princip delovanja električnih vozil, podrobneje pa tudi funkcije in način tehnološke izvedbe osnovnih sklopov električnega pogona vozila. V praktičnem delu, kjer udeleženci delavnice sestavljajo vsak svoj model električnega vozila, pri delu pridobivajo veščine in praktične ročne spretnosti s področja mehanike kot tudi sistemska znanja s področja elektrotehnike in računalništva.
13. Portretno fotografiranje
Študentje oz. mentorji bodo učencem in/ali dijakom predstavili foto opremo in tehnike fotografiranja. Prikazali bodo, kako se fotoaparat pravilno uporablja, kakšne so možne nastavitve, kateri dodatki so na voljo in kako le-te uporabljati. Po tehničnem delu bomo predstavili še teorija fotografije, npr. zlati rez v fotografiji, linijska usmeritev, kompozicija itd. Za zaključek bomo predstavili še programsko opremo Adobe Lightroom Classic, s katerim bodo udeleženci lahko urejali svoje slike, da dobijo željen učinek (bodisi toploto barv v fotografiji, crop, zatemnitev, osvetlitev itd.)
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 20
• Dolžina delavnice: 1 do 2 šolski uri
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Skozi vodstvo in razlago študentov ter mentorjev bi se udeleženci naučili teorijo fotografiranja in praktične aplikacije fotografiranja.
14. Exp in Log v vsakdanjem življenju
Eksponentna in logaritemska funkcija sta elementarni funkciji, s katerima se srečujemo na vsakem koraku vsakdanjega življenja. Na delavnici bomo s pomočjo funkcijo odgovorili na vprašanje, kdaj bo na Zemlji 9 milijard ljudi, zanimalo pa nas bo tudi, koliko let je star organizem, ki ga najdemo v jami iz prazgodovine. Kako pa določimo, koliko denarja bomo imeli po treh letih vlaganja, in koliko točk pričakujemo na testu, če se zanj nismo (najbolje) pripravili? Nam bo uspelo tudi to?
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 25
• Dolžina delavnice: 4 šolske ure
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Spoznati osnovne lastnosti eksponentne in logaritemske funkcije ter jih znati prepoznati in uporabiti za reševanje problemov v vsakdanjem življenju.
15. Matematično šifriranje
Skozi uganko, v kateri bomo iz šifriranih sporočil poskusili ugotoviti, kaj se je zgodilo s pogrešano osebo, bomo spoznali štiri vrste matematičnih šifriranj. Naučili se bomo kako določeno sporočilo z določeno metodo šifrirati oziroma dešifrirati.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 24
• Dolžina delavnice: 2 do 5 šolskih ur
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Udeleženci spoznajo razliko med pojmi šifra in ključ ter odprto in kodirano sporočilo. Naučijo se do 4 enostavne načine šifriranja in dešifriranja sporočil.
16. Kibernetski napadi na računalniške sisteme
Delavnica se bo začela s krajšim uvodom v kibernetsko varnost, definiranjem osnovnih konceptov v kibernetski varnosti, osnovno razlago koncepta »kibernetski napad« in splošnimi posledicami napadov. Sledila bo predstavitev in demonstracija osnovnega prenašanja podatkov v napadu, razlaga sestave strojne opreme, s katero bomo delali, ter predstavitev razlike med namenskimi in zlonamernimi napravami. Na praktičnem delu se bomo osredotočili na demonstracijo delovanja zlonamernih naprav. Delavnica se bo zaključila s predstavitvijo priporočil za zavarovanje pred kibernetskimi napadi.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Ne
• Omejitev udeležencev: 12
• Dolžina delavnice: 8 ur (več zaporednih terminov)
Cilji in pridobljena znanja delavnice: Spoznanje dijakov s kibernetsko varnostjo, osnovno razumevanje teoretičnega ozadja napadov, osnovno razumevanje prenašanja sporočil med napravami, prepoznavanje različnih tipov napadov, zmožnost izvedbe napada z raznimi orodji, pisanje in razumevanje zlonamerne kode, razumevanje posledic vsakega tipa napada, zaščita pred različnimi tipi napadov.
17. Od ideje do praktične aplikacije brez predznanja programiranja
Napredek na področju sodobnih informacijskih rešitev je v zadnjem času privedel do tega, da se vse bolj oddaljujemo od klasičnih pristopov razvoja programskih rešitev za poslovne uporabnike. Sledenje v osnovi zahteva poglobljeno znanje programiranja in oblikovanja programskih vmesnikov, prav zaradi tega pa so se v preteklih letih začeli ključni proizvajalci sodobnih programskih rešitev ukvarjati s tem izzivom. Razvili so storitve, ki nam omogočajo razvoj programskih rešitev in oblikovanje programskih vmesnikov zgolj na podlagi minimalnega znanja programiranja in uporabe ustrezne programske opreme. To področje naslavlja torej razvoj programskih rešitev na podlagi uporabe minimalno zahtevanih programerskih znanj ali popolnoma brez njih (angl. Low Code). Na področju ponujanja rešitev lahko najdemo kar nekaj deležnikov, vendar je eden izmed ključnih akterjev na tem področju podjetje Microsoft z rešitvijo PowerApps, ki jo bomo spoznali tekom delavnice.
• Izvedba izven fakultete: Da
• Izvedba na daljavo: Da
• Omejitev udeležencev: 12
• Dolžina delavnice: 8 ur (več zaporednih terminov)
Cilji in pridobljena znanja delavnice: V okviru delavnice se bodo udeleženci spoznali in praktično preizkusili razvoj aplikacij brez oziroma z malo programske kode. Opredelili bomo pojem »LowCode« in predstavili osnovne vidike razvoja programskih rešitev z malo ali nič programske kode. Z uporabo rešitve Microsoft PowerApps bomo demonstrirali razvoj, prikazali primere uporabe ter konkretne rešitve, nenazadnje pa v interaktivni delavnici postopoma gradili in razvijali samostojno aplikacijo.
PR: Feri UM