Na glavne linije potniškega prometa v Ljubljani bi že kmalu lahko zapeljali novi avtobusi na električni in vodikov pogon. V LPP uresničujejo svoje napovedi in v svoj vozni park poleg že obstoječih vozil z alternativnim pogonom (zemeljski plin, metan) umeščajo tudi vozila na električni in vodikov pogon.

Datum objave:
5. januar 2024

Avtor:
Katarina Prelesnik

Avtor fotografij:
arhiv HSE
Na glavne linije potniškega prometa v Ljubljani bi že kmalu lahko zapeljali novi avtobusi na električni in vodikov pogon. V LPP uresničujejo svoje napovedi in v svoj vozni park poleg že obstoječih vozil z alternativnim pogonom (zemeljski plin, metan) umeščajo tudi vozila na električni in vodikov pogon.

Ljubljanska mestna občina je za potrebe podjetja Ljubljanski potniški promet (LPP) sprožila postopek javnega naročila za nakup osmih »zgibnih, nizkopodnih avtobusov na vodik razreda I.« Razpis za nakup avtobusov je odprt do 1. februarja 2024, do 10. ure, dobavo pričakujejo do 4. aprila prihodnje leto. Mestna občina Ljubljana bo nabavo financirala tako iz proračunskih sredstev kot s pomočjo Eko sklada, od katerega bodo za naložbo prejeli spodbude v višini pet milijonov evrov.

Letos naj bi objavili tudi razpis za električne avtobuse, ki bi prav tako lahko na ljubljanske ulice zapeljali že prihodnje leto.

LPP sicer spada pod okrilje Javnega holdinga Ljubljana, kamor spada tudi Energetika Ljubljana, ki je medtem že objavila tudi razpis za izgradnjo vodikove polnilnice. Razpis je odprt do 25. januarja 2024 do 12. ure. Prva vodikova polnilnica naj bi zrasla na lokaciji v Stanežičah.

V mestnem prometu je sicer vse pogosteje moč srečati avtobuse, ki jih poganjajo alternativna goriva – skoraj polovico mestnih avtobusov poganja metan. Iz strateškega načrta LPP za obdobje 2022-2027 lahko razberemo, da v tem obdobju predvidevajo nabavo 21-25 novih avtobusov letno, s katerimi želijo tako posodobiti kot razširiti vozni park, med pogonskimi sredstvi pa so stisnjen bio-metan, elektrika ali obnovljivi viri energije.

Pospešek v razvoju vodikovih tehnologij

Strateški načrt družbe LPP, ki je bil sprejet novembra 2021, vozil na vodikov pogon še ni predvideval – zato dejstvo, da bodo vodikovi avtobusi predvidoma že prihodnje leto prevažali potnike, kaže na bliskovit razvoj vodikovih tehnologij v prometu v zadnjih letih.

Vodikove tehnologije se namreč vse pogosteje pojavljajo kot ena od možnih rešitev za razogljičenje prometa. To področje vključujejo tudi v projekt Severnojadranske vodikove doline, katerega cilji poleg trajnostnih prometnih rešitev vključujejo še razogljičenje pomembnih industrijskih sektorjev. Projekt povezuje Slovenijo, Hrvaško in Italijo, vodilni partner je Holding Slovenske elektrarne. V celotno verigo od proizvodnje preko skladiščenja in distribucije do končne uporabe vodika (predvsem v industriji in prometu) se vključuje 34 organizacij.

HSE sicer načrtuje vzpostavitev večje proizvodne zmogljivosti vodika na lokaciji v Šoštanju, kar bi omogočilo tudi večjo samooskrbo države na področju vodikovih prevoznih sredstev.  

Prvo polnilnico za oskrbo s čistim vodikom v Sloveniji so leta 2021 postavili v Salonitu Anhovo, medtem ko so prvo polnilnico s stisnjenim vodikom, danes že dolgo opuščeno, postavili že leta 2013, in sicer na Petrolovem bencinskem servisu v Lescah.

VIR: Naš Stik