Predstavniki sindikata ameriških filmskih in televizijskih igralcev SAG-AFTRA in vodstva največjih hollywoodskih studiov so po 118 dneh stavke le dosegli načelni dogovor o novi kolektivni pogodbi, s čimer se je stavka skoraj 160.000 igralcev končala. Dogovor mora zdaj potrditi še večina članov sindikata.
Datum objave: 13.11.2023
Predstavniki sindikata ameriških filmskih in televizijskih igralcev SAG-AFTRA in vodstva največjih hollywoodskih studiov so po 118 dneh stavke le dosegli načelni dogovor o novi kolektivni pogodbi, s čimer se je stavka skoraj 160.000 igralcev končala. Dogovor mora zdaj potrditi še večina članov sindikata. V AIPA smo zadovoljni z doseženim dogovorom, saj je morajo biti pravice avdiovizualnih ustvarjalcev ustrezno zavarovane.
Podrobnosti dogovora še niso znane, so si pa igralci izborili za sedem odstotkov višje plače za prihodnja tri leta in dobili zagotovila o uporabi umetne inteligence. Kot so sporočili iz sindikata SAG-AFTRA, je dogovor vreden več kot milijardo dolarjev. "Uspeli smo," so zapisali v sporočilu za javnost. "Dosegli smo izjemen dogovor, saj vključuje višje plače, nadstandardne dvige minimalnih nadomestil in najboljše določbe o soglasju in nadomestilih, ki bodo igralce zaščitile pred grožnjo umetne inteligence," so zapisali.
Igralci so stavkali štiri mesece, scenaristi pet
Igralci so se po propadu več krogov pogajanj z vodstvom združenja hollywoodskih studiev (AMPTP) odločili za stavko sredi julija, s čimer so pridružili scenaristom, ki so stavkali od začetka maja. Šlo je za prvo skupno stavka igralcev in scenaristov po letu 1960. Scenaristi so sredi septembra s studii dosegli dogovor, igralci pa z AMPTP niso našli skupnega jezika, zato so stavko nadaljevali.
Škoda zaradi stavke se meri v več milijardah dolarjev
Dogovor med igralci in studii pomeni tudi konec ustavitve Hollywooda, saj se je zaprtje nadaljevalo tudi po dogovoru o koncu stavke s scenaristi. Škoda zaradi stavke se šteje v več milijardah dolarjev, na izgubi pa so bili vsi. Kot je konec septembra dejal guverner Kalifornije Gavin Newsom, je kalifornijsko gospodarstvo zaradi zaprtja Hollywooda izgubilo več kot pet milijard dolarjev, ameriško pa še veliko več. Nekatere ocene se gibljejo že okoli 20 milijard dolarjev.
Igralci in scenaristi so zahtevali višje plače, pravično nadomestilo in ureditev področja umetne inteligence
Tako igralci kot scenaristi so od studiev zahtevali višje plače in jamstva za preživetje v prihodnosti, kar studii, ki so v lanskem letu ustvarili več deset milijard dolarjev dobička, več mesecev niso želeli izpolniti. Igralci so želeli tudi ureditev področja nadomestil. Na papirju so bili sicer upravičeni do nadomestil z naslova predvajanja filmov oz. oddaj, v katerih so nastopili, vendar pretočne platforme ne razkrivajo podatkov o gledanosti oddaj. Zato vsem za predvajanje na svojih platformah ponujajo enako nizek pavšalni znesek, in sicer ne glede na njihovo priljubljenost oz. uspešnost.
Ustvarjalci so ob tem poudarili, da nastaja vse več filmov in serij, vendar se proračuni zmanjšujejo, serije pa pogosto nastajajo z manjšim številom epizod na sezono, ponovitve pri ponudnikih pretočnih vsebin pa ustvarjalcem v primerjavi s televizijo prinašajo nižja nadomestila, saj niso odvisna od gledanosti. Poleg tega obstaja vse več možnosti, da bi animirani liki umetne inteligence lahko zavajajoče posnemali igro ljudi, kar predstavlja resnično in neposredno grožnjo za igralce.
AIPA solidarna s stavkajočimi
V AIPA smo zadovoljni z doseženim dogovorom, saj je morajo biti pravice avdiovizualnih ustvarjalcev ustrezno zavarovane. "Od vsega začetka smo podpirali zahteve igralcev in scenaristov v ZDA, saj so oboji z njimi nagovarjali pereč problem netransparentnega poslovanja velikih platform, ki ne želijo deliti podatkov o uporabi del z ustvarjalci. Kot smo večkrat poudarili, morajo biti pravila igre enaka za vse in popolnoma jasna. Edini pravi odgovor na ta izziv je obvezno kolektivno uveljavljanje pravic ustvarjalcev, saj smo kolektivne organizacije izjemno strogo regulirane, nadzirane smo s strani države, predvsem pa smo inkluzivne in delujemo za vse. Prav iz tega vidika so slovenski ustvarjalci v bistveno boljšem položaju, kot ameriški, ki ne poznajo sistema kolektivnega upravljanja," poudarja direktor AIPA Gregor Štibernik.
VIF: AIPA