Škoda je z motošportom povezana tako rekoč od svojih začetkov. Avtomobili, ki nadaljujejo to športno tradicijo, nosijo oznako RS. Preverite torej, kateri so.

Škoda je z motošportom povezana tako rekoč od svojih začetkov. Avtomobili, ki nadaljujejo to športno tradicijo, nosijo oznako RS. Preverite torej, kateri so.

 Češki proizvajalec avtomobilov z bogato zgodovino v motošportu trenutno ponuja pet modelov z oznako RS: Octavio RS, Octavio RS iV, Kodiaqa RS, Enyaqa Coupé RS iV in nazadnje še Enyaqa RS iV. »Modeli RS so povezava med dosežki naše znamke v motošportu in strankami, ki želijo voziti avtomobil Škoda s športnim DNK,« pravi Daniel Petr, Škodin interni strokovnjak za oblikovanje športnih avtomobilov.

Vrsto let je hrbtenico modelne palete RS predstavljala prav Octavia RS. Najbolje prodajani model znamke je v tej športni preobleki na voljo od prenove prve generacije. V aktualni četrti generaciji je dobil celo nov tip pogonskega sistema. Poleg bencinskega motorja s 180 kilovati (245 konjskimi močmi) in dizelskega s 147 kilovati (200 konjskimi močmi) je zdaj na voljo tudi priključnohibridna različica Octavia RS iV, ki s kombinacijo zmogljivega štirivaljnika 1.4 TSI in elektromotorja razvije sistemsko moč 180 kilovatov (245 konjskih moči). Široka paleta ne pomeni le izbiro tipa pogona oziroma motorja: kupci lahko namreč dobijo Octavio RS v limuzinski verziji ali kot kombi, s prednjim ali štirikolesnim pogonom ter z ročnim ali DSG-menjalnikom.


Jasna filozofija

»Tradicionalna« Octavia RS ponazarja filozofijo celotne ponudbe. »Kupcem je všeč, da se model RS razlikuje od običajnih različic, tako po zunanjem kot notranjem dizajnu. Toda vse to mora biti podprto s športno tehnologijo, kot sta motor in podvozje avtomobila,« pojasnjuje Daniel Petr. Oblikovne spremembe običajno vključujejo prenovljene odbijače, drugačne zaključke izpušnih cevi, spojlerje oziroma usmerjevalnike zraka, posebno oblikovana platišča in nekaj drugih podrobnosti. V notranjosti so bistveni športni sedeži z izrazito bočno oporo, integriranimi vzglavniki in seveda logotipi RS ter drugi drobni dodatki. 

Daniel Petr ob tem poudarja, da oblikovne spremembe pri različici RS niso le estetske narave. »Videz spreminjamo v skladu s športno funkcijo avtomobila. Veliko pozornosti namenjamo intenzivnejšemu hlajenju motorja in zavor, fina aerodinamična nastavitev za več oprijema in manj upora pa je še en poudarek,« pojasnjuje oblikovalec. Notranjost je v znamenju športnega vzdušja ter varnega in udobnega dizajna (pedali, sedeži, materiali, volan …).

 


 

Drugi model RS je uspešen športni terenec ali SUV Kodiaq. Ta je prvotno dobil agregat 2.0 TDI z močjo kar 176 kilovatov (240 konjskih moči). A posodobitev je prinesla bencinski motor 2.0 TSI, znan že iz Octavie RS. Tako kot Octavia se tudi Kodiaq RS ponaša z vrhunsko opremo, ki je sestavni del vseh modelov RS.

 


 

Po dolgih desetletjih se bo oznaka RS končno spet pojavila v motošportu. Pravzaprav se dirkalnik za reli, ki temelji na četrti generaciji modela Fabia, imenuje Škoda Fabia RS Rally2. Dirkalni avtomobil, ki je že zelo uspešno začel svojo športno pot v svetovnem prvenstvu (WRC2), odlikujejo 1,6-litrski motor z okoli 214 kilovati (289 konjskimi močmi), štirikolesni pogon in petstopenjski sekvenčni menjalnik, želi pa nadgraditi ogromen dirkaški uspeh prejšnje generacije.

 



 


Električna doba

Morda boste presenečeni, ko boste izvedeli, da Fabia RS Rally2 ni najmočnejši avtomobil RS češkega proizvajalca avtomobilov. To priznanje gre dvema električnima avtomobiloma: Enyaqu Coupé RS iV in Enyaqu RS iV. 

Avtomobila imata sistemsko moč 220 kilovatov (300 konjskih moči), zaradi česar sta najzmogljivejši Škodini serijski vozili vseh časov. Pogon na vsa kolesa je pri obeh serijski, le da med prednjo in zadnjo osjo ni kardanske gredi, ampak imata oba modela dva motorja, po enega za vsako os, ki ju uravnava in povezuje visokozmogljiva nadzorna enota. Za pospešitev z mesta do hitrosti sto kilometrov na uro obe različici potrebujeta le 6,5 sekunde. Največja hitrost je omejena na 180 kilometrov na uro, kar je 20 kilometrov na uro več kot pri običajnih izvedenkah električnih Enyaqov. Avtomobili RS uporabljajo tudi največjo konfiguracijo baterije z zmogljivostjo 82 kilovatnih ur.

 



 


Škoda Enyaq Coupé RS iV

Električni modeli Enyaq RS iV tako predstavljajo novo poglavje v Škodini športni ponudbi. Kot simbol nove dobe je bil Enyaq Coupé RS iV okrašen z novim logotipom RS, ki ga je dobil tudi Enyaq RS iV, čez čas pa jima bodo sledili tudi drugi modeli RS. Toda z oblikovalskega stališča za električno športno Škodo dejansko ni bila potrebna tako intenzivna zunanja preobrazba. »Zaradi izpiljene aerodinamike pri tem modelu ni potrebnih toliko tehničnih in funkcionalnih predelav, zato so oblikovne spremembe bolj kozmetične narave. To nam daje čistejšo oblikovalsko rešitev, pri kateri se nam ni treba ukvarjati na primer z vgradnjo večjih hladilnih odprtin, seveda pa je logično, da manjkajo tudi podrobnosti, kot so zaključki izpušnih cevi,« pravi Daniel Petr.

 

Električna doba utira pot novim oblikovalskim pristopom, ki bodo pomagali določati prihodnje dojemanje Škodinih športnih modelov RS.
 

Vendar pa so oblikovalci velik poudarek dali nadaljnji intenzivni prilagoditvi aerodinamike karoserije in platišč avtomobila. Količnik zračnega upora je le 0,265 za Enyaqa RS iV in celo 0,234 za Enyaqa Coupé RS iV. Tu pride do izraza razlika med bolj praktično oblikovano karoserijo Enyaqa RS iV in kupejevsko gracioznim Enyaqom Coupé RS iV. 

Vse to omogoča prilagodljivost platforme MEB ter hkrati ustvarja prostor za različne rešitve in modelske različice. »Električna doba utira pot novim oblikovalskim pristopom, ki bodo pomagali določati prihodnje dojemanje Škodinih športnih modelov RS,« pravi oblikovalec športnih avtomobilov in namiguje na nadaljnji razvoj na tem področju.


Korenine v motošportu

Trenutni modeli RS želijo opomniti na bogato zgodovino Škodinih športnih in dirkalnih modelov. Ta se je začela veliko prej, preden so pri znamki sploh skovali oznako RS, vključuje pa legendarne modele, kot so Škoda Popular Monte Carlo, Škoda 1101 Sport, Škoda 1100 OHC in drugi. Oznaka RS se je sicer prvič pojavila leta 1974 na izjemnih dirkalnikih Škoda 180 RS in Škoda 200 RS, ki zaradi sprememb pravil nikoli nista mogla pokazati svojega polnega potenciala. Dve črki sta okrajšava za »Rally Sport«, tradicionalno disciplino, v kateri je češki avtomobilski proizvajalec še danes med vodilnimi igralci na svetu. Že omenjenima prototipoma je leta 1975 sledil Škoda 130 RS, katerega največji uspeh je bil, da je dosegel dvojno zmago v svoji kategoriji na reliju Monte Carlo leta 1977. Leta 1981 je zmagal tudi v skupnem seštevku evropskega prvenstva turnih avtomobilov.

 


 

V sodobni zgodovini si je oznaka RS utrla pot tudi v serijske modele. Prvi model RS je bila Octavia RS iz leta 2000, ki je proslavila prihod dirkalnika Octavia WRC, s katerim je češka znamka sploh prvič v zgodovini svetovnega prvenstva nastopila v najvišjem razredu. Petvratno kombilimuzino in kombi je takrat poganjal motor 1.8 TSI s 132 kilovati (180 konjskimi močmi). Leta 2003 je bila predstavljena tudi Fabia RS, ki izhaja iz prve generacije kombilimuzine in je kot prva od avtomobilov RS uporabljala dizelski motor (96 kilovatov oziroma 130 konjskih moči). Je pa prav Octavia tista, ki je najdlje nosila tradicijo modelov RS in je z drugo generacijo začela ponujati tako bencinske kot dizelske motorje. V dirkalnem svetu je najnovejši avtomobil, ki ima znameniti dve črki v imenu, Fabia RS Rally2.

VIR: Škoda