Mladi bralci dobili učinkovitejši način za učenje branja
Vsak peti Slovenec dosega le najnižje ravni besedilnih spretnosti1, korona je zadala bralni pismenosti še dodaten udarec2. Kaj če se s tem ne moreš sprijazniti?
“Izšel je KOBI 2.0”, z zanosom pove vodja projekta KOBI, Ursula Lavrenčič. V mislih ima mobilni eBralnik, ki ima od svoje prve različice za sabo že dobra tri leta izboljšav ter vrsto mladih bralcev - v učilnicah in doma.
Morda se nam včasih zdi, kot da smo se branja naučili kar tako, mimogrede. A je branje v resnici izjemno zapletena kognitivna veščina, ki zahteva skrbno poučevanje in veliko vztrajnosti pri vaji. Nekateri otroci pa kljub trudu ne napredujejo tako, kot bi si želeli in takrat nujno potrebujejo pomoč. Posledice slabe pismenosti so izjemno hude. Z besedili se tako ali drugače srečujemo na vsakem koraku, in če ne beremo hitro in spretno to predstavlja oviro tako za poklicno pot, kot za udejstvovanju v družbi nasploh.
Najprej trpi uspeh v šoli, kasneje tudi ostala področja. To še posebej velja za tiste, ki imajo disleksijo ali pa jim težave pri učenju povzroča ADHD. Lahko se pojavijo tudi velike čustvene stiske, otroci ne želijo več brati, s tem pa še slabše napredujejo.
Zaradi spremenjenega načina poučevanja v času korone se je skupina otrok, ki imajo z učenjem branja težave, še povečala saj so mnogi slabše usvojili nekatere osnovne veščine. Sodoben način življenja, kjer otrokov svet zapolnjujejo neprestani močni audio-vizualni dražljaji, pa dodaja svoj lonček - otrok za trening branja ni motiviran, zdi se mu naporno in dolgočasno, zato se vaji upira.
Kako se sploh naučimo brati
Ko usvoji abcedo, se mora otrok najprej naučiti dekorianja - to je povezovanja črk v glasovne enote - besede. Bere počasi, a ko besedo nekajkrat prebere se mu njen zapis usidra, zna jo v trenutku gladko prebrati kot celoto in obenem razume njen pomen.
In tu pogosto pride do težav. Otrok ne usvoji povezovanja črk in dekodiranje se preveč “zatika”, da bi se besede lahko učinkovito usidrale. Če ne odreagiramo takoj, otrok počasneje napreduje, sčasoma pa se napredek ustavi.
Kako lahko otroku pomagamo
Raziskave ameriških znanstvenikov so v zadnjih dvajsetih letih jasno dokazale na kakšen način se najhitreje naučimo tekoče brati.3 Kobijevi snovalci so si zadali, da bo njihov eBralnik teorijo prenesel v prakso. Tako KOBI otroku ponudi primerno besedilo v najbolj berlijivi obliki (velike črke, primerni razmaki in ozadje) ter obrava samoglasnike. Tehnika barvanja črk otroku z vizualno podporo pomaga, da lažje veže zloge v daljše besede.
Za usvajanje tekočega branja je ključnega pomena tudi redna vaja in motiviran otrok. Zato ekipa posebno pozornost namenja temu, da so zgodbe zabavne in primerne dolžine. Urejene so po stopnjah zahtevnosti, aplikacija pa šteje prebrane besede in čas bralnega treninga, kar imajo otroci nadvse radi.
Najbolj priljubljene funkcionalnosti
KOBI je v zadnjem letu doživel korenito prenovo. Ekipa je aplikacijo naredila uporabniku še bolj prijazno, povečala nabor knjig v prenovljeni knjižnici. Na voljo je 500 eKnjig v slovenskemin angleškem jeziku. Uvedli so tudi sistem, ki otroku priporoča knjige glede na njegovo dosedanje branje, oziroma njegovo raven branja. Pomembno je, da je otrok uspešen in ponosen na svoje dosežke.
Branje s “čudežnimi prstki”, poskrbi, da otrok ostane osredotočen več časa in se ne izgublja v besedilu. Radi ga imajo tako otroci pri samostojnem branju, kot starši in pedagogi pri individualnem delu z otroki.
Daleč najbolj priljubljena funkcionalnost pa je “TAPTAP”, ki otroku v vsakem trenutku omogoči, da mu KOBI prebere besedo, pri kateri se mu je zataknilo. Nova različica prinaša integriran napreden sintetizator govora, ki zveni izjemno naravno in prijetno.
“Nova aplikacija je izboljšana v vseh pogledih. KOBI ustvarjamo za zadovoljne bralce, tudi tiste, ki so še povsem na začetku. Veselje je najbolj pomembna sestavina za uspešno učenje,” pravi ustanoviteljica.
Projekt KOBI
KOBI pa ni le eBralnik, je projekt v katerem se je povezalo oblikovanje s tehnologijo in starši s stroko. Rezultat je vrsta brezplačnih učnih gradiv, dve mini aplikaciji za učenje vezave in spremljanje napredka, številna predavanja po spletu in širom po Sloveniji, 5 tiskanih knjižic, pisateljski natečaj za osnovnošolce z izjemnim odzivom in čudovitimi zgodbami in celo igra za utrjevanje črk v navidezni resničnosti.
Snovalci so se z vsem srcem posvetili bralni pismenosti - temu pomembnemu področju, ki je vse več kot le del učnega načrta. Obljubili so si, da bodo širili svoje znanje in zanos ter ustvarili učinkovita, inovativna, tehnološko dovršena orodja za slovenski jezik. In lahko rečemo, da jim je z eBralnikom KOBI 2.0, ob njihovem tretjem rojstnem dnevu, to že uspelo.
***
KOBI ekipo sestavljajo Marko Fornazarič - razvoj, Andrej Peršolja - trženje, Auke Touwslager - oblikovanje in Ursula Lavrenčič - strokovna vodja. Njihovo podjetje Hopalai d.o.o. je inkubirano v Primorskem tehnološkem parku.
Tiktok: https://www.tiktok.com/@kobireader
Spletna stran: www.kobiapp.io
Instagram: https://www.instagram.com/kobiapp.io/
Spletna stran: www.kobiapp.io
Instagram: https://www.instagram.com/kobiapp.io/
PR: KOBI