Svet EU je na zasedanju med drugim sprejel tudi novo uredbo o pobudi FuelEU za pomorstvo, zaradi katere se bo s povečanjem deleža obnovljivih in nizkoogljičnih goriv zmanjšal ogljični odtis pomorskega sektorja v EU.
Datum objave:
26. julij 2023
Avtor:
Polona Bahun
Avtor fotografij:
Pixabay
Svet EU je na zasedanju med drugim sprejel tudi novo uredbo o pobudi FuelEU za pomorstvo, zaradi katere se bo s povečanjem deleža obnovljivih in nizkoogljičnih goriv zmanjšal ogljični odtis pomorskega sektorja v EU.
Glavni cilj pobude FuelEU za pomorstvo, ki je ključni del svežnja EU Pripravljeni na 55, je povečati povpraševanje po obnovljivih in nizkoogljičnih gorivih in njihovo dosledno uporabo ter zmanjšati emisije iz pomorskega sektorja, hkrati pa zagotoviti nemoteno delovanje pomorskega prometa in preprečiti izkrivljanja na notranjem trgu.
Nova zakonodaja naj bi pomorski promet usmerila v doseganje podnebnih ciljev EU za leti 2030 in 2050, poleg tega pa bi morala imeti ključno vlogo pri uresničevanju evropskih podnebnih pravil.
Nova zakonodaja naj bi pomorski promet usmerila v doseganje podnebnih ciljev EU za leti 2030 in 2050, poleg tega pa bi morala imeti ključno vlogo pri uresničevanju evropskih podnebnih pravil.
Glavne določbe nove uredbe zadevajo ukrepe za zagotovitev, da se bo intenzivnost emisij iz goriv, ki se uporabljajo v pomorskem sektorju, postopno zmanjševala, in sicer za dva odstotka do leta 2025 ter za 80 odstotkov do leta 2050. Uvaja se posebni režim spodbud za uporabo obnovljivih goriv nebiološkega izvora z velikim potencialom za razogljičenje. Izključuje fosilna goriva iz postopka certificiranja, določenega v uredbi ter obveznost, da se od leta 2030 potniške in kontejnerske ladje, medtem ko so zasidrane v večjih pristaniščih v EU, za vse potrebe z elektriko oskrbujejo z obale, s čimer se bo zmanjšala onesnaženost zraka v pristaniščih, ki se pogosto nahajajo blizu gosto naseljenih območij. Nova uredba zadeva prostovoljen mehanizem združevanja, v skladu s katerim bodo ladje lahko zahteve po skladnosti izpolnjevale skupaj z eno ali več drugimi ladjami, pri čemer bodo morale skupaj v povprečju izpolnjevati omejitve intenzivnosti toplogrednih plinov. Uvaja časovno omejene izjeme za posebno obravnavo najbolj oddaljenih regij, majhnih otokov in območij, ki so gospodarsko močno odvisna od svoje povezljivosti. Uredba določa, da bi bilo treba prihodke, pridobljene z izvajanjem te uredbe („globe FuelEU“), uporabiti za projekte, ki podpirajo razogljičenje pomorskega sektorja z okrepljenim mehanizmom preglednosti. Uvaja pa še spremljanje izvajanja uredbe s poročanjem in pregledovanjem, ki ju opravlja Evropska komisija.
Nova uredba bo po koncu poletja objavljena v Uradnem listu EU in bo začela veljati dvajseti dan po objavi. Novi predpisi se bodo uporabljali od 1. januarja 2025, dva izmed členov pa od 31. avgusta prihodnje leto dalje.
VIR: Naš Stik