Potrošniki se pogosto obračajo na Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TIRS) zaradi nakupov, sklenjenih zunaj poslovnih prostorov podjetja, predvsem pri prodaji na domu. Velikokrat se zgodi, da si potrošniki po nakupu premislijo ali ugotovijo, da so se prenaglili, v nekaterih primerih pa celo menijo, da so bili v nakup prisiljeni ali zavedeni.

Potrošniki se pogosto obračajo na Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TIRS) zaradi nakupov, sklenjenih zunaj poslovnih prostorov podjetja, predvsem pri prodaji na domu. Velikokrat se zgodi, da si potrošniki po nakupu premislijo ali ugotovijo, da so se prenaglili, v nekaterih primerih pa celo menijo, da so bili v nakup prisiljeni ali zavedeni.

Nadzor na področju prodaje izven poslovnih prostorov podjetja, kamor sodi tudi prodaja po domovih, TIRS izvaja predvsem z vidika določil Zakona o varstvu potrošnikov, ki med drugim posebej ureja sklepanje pogodb zunaj poslovnih prostorov podjetja ter tudi prepoveduje nepoštene poslovne prakse podjetij v razmerju do potrošnikov.

Po Zakonu o varstvu potrošnikov imajo potrošniki, ki so sklenili pogodbo zunaj poslovnih prostorov podjetja, pravico do odstopa od pogodbe v 14 dneh od prevzema blaga. To pomeni, da lahko v tem roku podjetju sporočijo svojo odločitev o odstopu, ne da bi morali navesti razlog zanjo. Podjetje jim mora v 14 dneh od prejema obvestila o odstopu povrniti vsa prejeta plačila, potrošnik pa mora blago vrniti na svoje stroške, razen če podjetje ponudi, da samo prevzame vrnjeno blago.

Podjetje mora potrošnika ob nakupu pisno seznaniti z njegovo pravico do odstopa, saj se v nasprotnem primeru rok za odstop podaljša za eno leto.

Potrošniki, ki menijo, da so bili zavedeni ali v nakup prisiljeni, lahko podajo prijavo na TIRS, ki bo primer preučil in v primeru ugotovljenih kršitev ustrezno ukrepal. Zakon za prekršek, ki ga stori pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik, predpisuje globo od 5.000 do 50.000 evrov, za odgovorno osebo pa 1.500 do 5.000 evrov.

TIRS sicer potrošnikom v primerih, ko na njihovih vratih nepričakovano pozvoni akviziter oziroma oseba, ki ponuja določeno blago, svetuje določeno mero previdnosti:

Previdno pri dovoljenju vstopa prodajalcev v dom

Vstop v svoje bivališče naj potrošnik dovoli le v primerih, ko ga ponudba blaga zanima. Pred vstopom naj od akviziterja zahteva, da mu pojasni, v imenu koga nastopa ter kaj ponuja. Če potrošnik predstavitve ne želi, akviziterju ne sme dovoliti vstopa. Če akviziter vztraja ali celo želi brez privolitve potrošnika vstopiti v njegovo bivališče, lahko potrošnik za pomoč pokliče policijo, s tem pa lahko seznani tudi TIRS.

Akviziter se noče predstaviti in povedati v imenu katerega podjetja dela

Če se oseba, ki ponuja določeno blago, noče predstaviti in/ali povedati v imenu katerega podjetja nastopa, obstaja sum, da oseba opravlja delo na črno. Potrošnik naj s tako osebo ne sklepa pogodb, saj bo v primeru napak na blagu lahko imel težave pri uveljavljanju svojih pravic, hkrati pa se bo štel za sostorilca pri delu na črno. O sumu dela na črno naj potrošnik obvesti Finančno upravo Republike Slovenije.

Podpis pogodbe naj ne bo posledica preuranjene odločitve

Potrošnik naj pred odločitvijo za nakup blaga temeljito premisli, ali to blago dejansko potrebuje. Če o tem ni prepričan, naj si vzame čas za premislek, saj bo zaradi preuranjene odločitve trpel določene stroške (na primer stroške vračila prejetega blaga). Prav tako ni nujno, da je cena ponujenega blaga dejansko ugodna glede na ponudbo drugih podjetij na trgu.

Potrošnik si po nakupu premisli

Če potrošnik sklene pogodbo zunaj poslovnih prostorov podjetja, ima pravico v 14 dneh od prevzema blaga podjetju sporočiti, da od pogodbe odstopa, pri tem pa mu ni treba navesti razloga. Ta pravica mu omogoča, da se izogne prenagljenim odločitvam, kadar je pobudo za nakup dalo podjetje. Če potrošnik pravočasno odstopi od pogodbe, mu mora podjetje v 14 dneh vrniti vsa plačila. Edini strošek, ki ga mora kriti potrošnik, je vračilo blaga, razen če ga krije podjetje ali če ga o tem ni predhodno obvestilo.

Podjetje mora potrošnika ob nakupu pisno seznaniti z njegovo pravico do odstopa, saj se v nasprotnem primeru rok za odstop podaljša za eno leto. Če je podjetje potrošnika pisno seznanilo s pravico do odstopa od sklenjene pogodbe (običajno te informacije vsebujejo splošni pogoji prodaje ali pogodba – naročilo), potrošnik pa podjetja o odstopu ni obvestil najkasneje v roku 14 dni od prevzema blaga, pa od pogodbe ne more več odstopiti.

Postopek vračila blaga

Če je potrošnik kupil določeno blago, nato pa je po premisleku ugotovil, da se je prenaglil, naj takoj, najkasneje pa v 14 dneh, podjetju pisno s priporočeno pošiljko pošlje svojo odstopno izjavo. Zadostuje, da zapiše, da odstopa od pogodbe, ki pa jo mora opredeliti (zapisati, da gre za pogodbo, sklenjeno na primer 26. 2. 2025 št. 123456 za nakup izdelka XY). Če je potrošnik blago že prejel in odstopi od pogodbe, ga vrne ali izroči podjetju ali osebi, ki jo podjetje pooblasti za prevzem blaga, nemudoma oziroma najpozneje v 14 dneh po obvestilu o odstopu od pogodbe, razen če podjetje ponudi, da samo prevzame vrnjeno blago.

Z ustrezno mero previdnosti in poznavanjem svojih pravic se lahko potrošniki izognejo neprijetnim izkušnjam in nepotrebnim stroškom.

Ravnanje podjetja, ki v nasprotju z navedenim, potrošniku, ki je pravočasno odstopil od pogodbe, sklenjene izven poslovnih prostorov, ne vrne prejetih plačil, predstavlja prekršek, zaradi katerega lahko TIRS podjetju izreče globo (1.500 do 5.000 evrov za pravno osebo oziroma samostojnega podjetnika posameznika in 400 do 1.500 evrov za odgovorno osebo).

VIR: MGTŠ