V ponedeljek, 4.11.2024 je v prostorih Ministrstva za naravne vire in prostor potekal sestanek z ministrom Jožetom Novakom, strokovnimi uslužbenkami in uslužbenci ministrstva ter predstavniki občin in asociacij občin. Skupnost občin Slovenije so poleg predstavnic sekretariata SOS zastopali županje oz. župani ter sodelavci Občin Bohinj, Cerknica, Lukovica in Ormož.
V ponedeljek, 4.11.2024 je v prostorih Ministrstva za naravne vire in prostor potekal sestanek z ministrom Jožetom Novakom, strokovnimi uslužbenkami in uslužbenci ministrstva ter predstavniki občin in asociacij občin. Skupnost občin Slovenije so poleg predstavnic sekretariata SOS zastopali županje oz. župani ter sodelavci Občin Bohinj, Cerknica, Lukovica in Ormož.
Razprava oz. obravnava zakonskih predlogov je potekala v dveh sklopih, kar je omogočilo bolj ciljno obravnavo po javnih obravnavah dopolnjenih predlogov, s katerimi je bilo ministrstvo predhodno že informirano s strani občin. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč je bil v obravnavi kot prvi. S strani občin je bilo opozorjeno, da so posamezne občine zgrožene, ker zakon (aktualna zakonodaja) ne priznava orkanskega vetra (neurja) in toče kot naravne nesreče. Posledično ni možno prijaviti nastale škode na razne razpise oz. programe za odprave posledic neurij. Na strani ministrstva so v zvezi s tem pojasnili, da so posledice toče stvar zavarovalniških obravnav ter da je za prihodnje leto na strani ministrstva v pripravi novela, v kateri bodo financiranja temeljito pregledana, na voljo pa naj bilo v prihodnje manj proračunskih sredstev in več zavarovanj ter kreditov.
Naslednji na dnevnem redu je bil Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o ohranjanju narave. Med drugim so predstavniki Občine Bohinj, župan Blaž Repinc in direktor OU, Simon Velički ter predstavnica sekretariata SOS Ana Plavčak izpostavili potrebo po transparentnosti stroškov upravljalca zavarovanega območja (NV) kot tudi porabi prihodkov na območju občin(e), kjer so bila pobrana. Govora je bilo tudi o ustreznosti upravljavskih kapacitet našega edinega narodnega parka, delitvi presežka prihodkov upravljalcev, potrebi po samostojnem upravljanju zemljišč zavarovanih območij, kjer so lastnice občine in podobno. Dodatno so opozorili na problematiko manj ustreznih praks upravljanja z nekaterimi naravnimi vrednotami kot tudi izzive upravljanja tamkajšnjih parkirišč. Ob koncu sklopa so se tudi vzajemno dogovorili, da se na temo predloga zakona in nerešenih vprašanj znova snidejo z pristojnim ministrstvom in sicer do konca tega tedna preko spleta.
Največji fokus smo namenili Zakonu o gospodarskih javnih službah s področja oskrbe s pitno vodo in odvajanja ter čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode. Skupnost občin Slovenije so zastopali predsednik komisije SOS za GJS župan Marko Rupar, župan Ormoža Danijel Vrbnjak in Barbara Horvat iz sekretariata SOS. Predstavniki ministrstva so kot odgovor na podane pripombe SOS v na zakon v javni razpravi prestavili novo različico predloga, po kateri se koncesij na področju oskrbe s pitno vodo ne odpravlja povsem, temveč se uvaja termin neprofitne koncesije, kar pomeni, da bodo občine lahko izvajanje te javne službe oddale javnemu podjetju v občinski lasti, medtem ko bo koncesija za podjetje v zasebni lasti na področju pitne vode ukinjena. Kar zadeva prepoved najema pod-izvajanja nekaterih storitev je bil sprejet kompromis o odstotkovnem in ne taksativnem zapisu prepovedanih storitev v pod-izvajanju. Kar zadeva termin zagotavljanja pitne vode za vsakogar je bila sprejeta odločitev, po kateri mora občina omogočiti dostop do pitne vode, kjer ni javnega vodovoda (ali drugih olik zagotavljanja pitne vode), to pa lahko stori tudi s pomočjo pitnikov. Posebej pomembno področje je tudi področje cenovne politike. Novost na tem področju je prenos nekaterih določil uredbe MEDO na zakonsko raven in uvedba strokovne komisije, ki bi predhodno podala mnenje na ustreznost elaborata za ceno. Novost je tudi uvedba posebnega sklada, v katerega se bi naj stekala namenska sredstva iz naslova omrežnin in jih ne bi bilo mogoče uporabiti v druge namene. Obojemu smo v imenu občin članic nasprotovali. Prehodno obdobje za prehod na novi sistem bi naj trajalo 5 let. Ministrstvo bo pripravilo čistopis novega predloga, nato pa bo sledilo še končno usklajevanje stališč.
Kot zadnja točka sestanka je sledila še obravnava krajše novele Zakona o spremembah in dopolnitvi Zakona o urejanju prostora. Županja Občine Lukovica in predsednica Komisije za prostor in stanovanjsko politiko SOS mag. Olga Vrankar je v imenu občin izpostavila, da v noveli zakona zmoti predvsem procedura, ki ji morajo občine slediti pri pripravi OPN in kazenska odgovornost za županje in župane, ki OPN-jev ne bodo sprejeli v zakonsko predlaganih rokih. Pri prizadevanjih za sprejem sprememb podanih s strani SOS je bila županja v imenu občin uspešna v delu o nekaznovanju županj in županov kot tudi temu, da bodo roki za pripravo OPN podaljšali do aprila 2026.
VIR: SOS