S Fordovim družinsko-delavnim Ford Transit kombijem na cestno potovanje do Lefkade. Odlična družinska dogodivščina.
Tekst in foto: Jure Gregorčič
Po dveh dolgih letih protivirusnih omejitev je letošnje poletje znova na široko odprlo meje do bližnjih in daljnih počitniških destinacij. Ker pa se zlasti letalski promet še vedno bori s posledicami pandemije, so dobri stari avtomobilski izleti tudi na dolge razdalje znova postali zelo priljubljeni.
Svoboda odprte ceste
nas je v več kot 3500 kilometrov dolgem popotovanju v prostorsko razkošnem Fordovem potniškem kombiju Transitu Custom preko treh raznolikih dežel popeljala do kristalno čistega Jonskega morja oziroma turkiznih zalivov grškega otoka Lefkada. Tja smo se odpeljali s kombijem, nazaj pa pripeljali Vanka.
Že med prvomajskimi prazniki so se začele vrstiti novice o težavah na letališčih. Kjer so zaradi kadrovskega osipa v letalskem prometu številni potniki ostali na tleh in jezno zrli v letališke semaforje, na katerih je bilo vsak dan več odpovedanih letov. Potnikov, željnih potovanj, je bilo preprosto preveč. Letalskih posadk in letaliških logističnih ekip pa premalo, da bi vsi ljudje pravočasno prišli tja, kamor so se namenili.
Veliko svobode zahteva veliko časa
Številni so se zato še pred začetkom poletja odločili, da bodo na počitnice potovali po cestah. Ključna prednost klasičnega “roadtrip” avtomobilskega potovanja na daljše razdalje je v svobodni mobilnosti. Sproti je mogoče prilagajati dnevne cilje, izbirati ceste in postanke. Ob tem ne gre pozabiti, da bolje, veliko bolje spoznaš dežele oziroma pokrajine, preko katerih se voziš. Avtomobilski izleti so idealni za ljubitelje kulinarike, znamenitosti in narave.
Na drugi strani pa potovanje z avtomobilom zahteva neprimerno več časa kot z letalom. Pri daljših potovanjih je zato potrebno v zakup vzeti tudi čas, namenjen vožnji in čakanju na mejah. Za varno avtomobilsko pot do Grčije si je tja in nazaj potrebno vzeti štiri dni časa. To pomeni, da v dvotedenskih počitnicah ostane 10 dni za kopanje, sončenje, raziskovanje zalivov, trekinge in raziskovanje znamenitosti slikovitih vasic ter mest. Največji minus avtomobilskega potovanja sodobnega časa pa predstavljajo visoke cene goriva.
V času naše poti smo najcenejše gorivo natočili v Severni Makedoniji, kjer je smo za liter dizla plačali 1,59 evra. V Grčiji je bilo za liter plinskega olja potrebno pripraviti od 1,9 do 2,2 evra. Za 3587 prevoženih kilometrov s prostornim podaljšanim (L2) 8-sedežnim potniškim kombijem Fordom Transitom Custom smo porabili, še vedno zelo zmernih, 464 evrov goriva. V povprečju je kombi z 2-litrskim motorjem (125 kW) porabil samo za okoli liter goriva več, kot bi ga primerljivo zmogljiv osebni avtomobil.
Potniški kombi je idealna izbira za počitniška popotovanja
Z njim pa nismo potovali nič počasneje, a prostorsko veliko udobneje. Kombi je z malce iznajdljivosti hitro tudi zasilni bivak, ki omogoča tudi prenočevanje. Da o preglednosti in praktičnosti niti ne izgubljamo besed. Kombi je bolj okreten kot avtodom, kar smo hitro ugotovili na strmih cestah nad čudovitimi plažami Lefkade.
Z njim smo brez težav raziskovali tudi mesteca in parkirali tam, kjer je z avtodomom nemogoče. Hkrati pa je v takem kombiju ob vsej prtljagi še vedno dovolj prostora za preoblačenje. Ko smo se potepali od zaliva do zaliva, smo s seboj do plaž pripeljali še kamp stole. Tako nam ni bilo na mivki ali drobnem pesku potrebno najemati ležalnikov. Vse več družin potuje z večjimi ali manjšimi kombiji, ki jih za potrebe počitnic opremijo še s strešnimi šotori in tendami. Med avtodomarji so vse bolj priljubljeni manjši in okretnejši ter hitrejši bivalni kombiji.
Na poti smo srečevali tudi precej tovornih dostavnikov, ki jih samograditelji spreminjajo v bivalne kombije. Predvsem neokrnjena svoboda mobilnosti, udobje in prostorska prilagodljivost našega Transita Customa nam je kot izkušeni avtodomarski družini odprla nov pogled na tisto kar v resnici potrebuješ za počitniško mobilnost. Prespati v tako prostorni kabini je mačji kašelj, za povrvorstno udobje pravzaprav potrebuješ le klasično lahko poletno spalno vrečo. Samonapihljiva ležalna podloga zabriše meje med sedeži posamične klopi.
Še preden smo prišli na pol poti, je Transit postal VANKO
Ob odličnih voznih lastnostih in izjemno obvladljivih merah smo se v primerjavi z vožnjo klasičnega velikega avtodoma počutili skoraj tako, kot da bi potovali na motorju ali se na strmo goro vzpenjali v lahkem alpskem slogu. V kabini je še vedno vsak imel svoj osebni prostor. Celo zasilno posteljo in v prtljažniku z dvokrilnimi vrati, nismo potrebovali tetris veščin, da smo bili prej kot v desetih minutah z vso prtljago in opremo pripravljeni za premik do novega zaliva. Dvokrilna prtljažna vrata so nam s praktičnim protivetrnim zaklepom odlično služila tudi kot zasebna kabina za preoblačenje na plaži.
Ker pa je naš Transit Custom poleg bogastva navora razvajal še s stikalom za vklop sistema za povečanje oprijema na slabših podlagah, smo z njim sup desko brez težav pripeljali do črte, kjer valovi poljubljajo pesek. Za dobro utečen stroj, ki je pred našo potjo že dve sezoni odlično služil logistiki slovenskih smučarjev, nobena cesta ni bila prestrma in noben makadam preveč razrit.
Podvozje predstavlja zelo dober kompromis med udobjem in robustnostjo. Avto zna mirno jadrati po avtocesti. In presenetljivo čvrsto zagrabiti ovinek in pri tem dobro zadušiti udarce izpod koles na poteh, kjer cesta začne izgubljati svoje pošteno ime in vse skupaj postane bolj podobno prašni poti. Z vsakim prevoženim kilometrom našega “rodatripa” je na digitalnih nosilcih pa tudi v srcu ostalo vse več in več spominov. Zato ni čudno, da je Fordov Transit Custom še preden smo dosegli polovico naše poti, dobil ljubkovalno ime – postal je naš VANKO.
Ne hitite, uživajte v gostoljubju in dostopnih cenah
V kolikor vsa mika cestno raziskovanje naravnih, zgodovinskih in gastronomsko izjemno bogatih čarov Balkan s počitnicami v Grčiji, vam svetujemo, da si za pot do Jonskega morja vzamete vsaj dva dni časa. V obmejnem makedonskiem mestu Dževdželija priporočamo obisk restavracije Javor Džoko. Res se splača narediti 2,5-kilometrski obvoz iz avtoceste in ugrizniti v najboljšo jagnjetino in teletino, pripravljeno v tradicionalnem saču – litoželezni posodi pod žerjavico. Predimenzionirano kosilo za štiri je z vso pijačo in baklavo s sladoledom je stalo 42 evrov.
Poznavalci trdijo, da gre za najboljši žar na Balkanu. Ko pokusiš, je jasno, zakaj je včasih že ob štirih popoldne hrana v restavraciji razprodana. Tisti dan so v pečeh spekli 26 jagenjčkov, dnevni rekord pa znaša 52. Za družinsko prenočišče z obilnim domačim zajtrkom smo v južni Srbiji v mestecu Vladičin Han odšteli 35 evrov. Če imate časa dovolj, se na poti proti Jonskemu morju lahko, tako kot smo to storili mi, lahko ustavite tudi na obali Egejskega morja. Nad Solunom zavijete v smeri treh polotokov Hlakidikija. Je vredno, četudi moraš malce na vzhod.
Zeleni otok s turkiznimi zalivi
Lefkada je nedvomno eden najlepših otokov v Jonskem morju, na katerem je domoval tudi slavni mislec Aristotel. Zaradi čudovitih belih peščenih in prodnatih plaž s kristalno čistimi turkiznim morjem upravičeno nosi sloves grških Karibov. 330 kvadratnih kilometrov velik otok je z zahodne grške obale dostopen preko nasipa, podvodnega predora in premičnega mosta, ki navitkom omogoča bližnjico do mesta Lefkada in Nirdi. Lefkada ni prevelika za raziskovanje in večina najlepših plaž je po slikovitih cestah relativno enostavno dostopnih. Z avtom otok obkrožite v dobrih dveh urah.
Kar pomeni, da kjerkoli ste nastanjeni, lahko brez težav raziskujete otok po morju, za volanom, na skuterju ali celo s kolesom oziroma v pohodniških čevljih. Lefkada ponuja res veliko. Od raziskovanja z morskimi kajaki, do plaž s prvovrstnimi pogoji za deskanje in kajtanje.
Tu še posebej izstopa mestece Vasiliki, kjer mnogi prvič stopijo na desko in se z jadrom v rokah učijo veščin surfinga. Na 117 kilometrih obalne krožne poti je toliko čudovitih razgledov, lepih cest nad zalivi in predvsem izjemnih plaž, da si praktično vsak dan Lefakde lahko privoščiš kopanje nekje drugje, saj obala ponuja kar 62 plaž. Predvsem na južnem in zahodnem delu otoka so pod strmimi pečinami prave rajske plaže, med katerimi nekatere sodijo med najlepše na svetu.
Ko z vrha prepadne stene prvič zagledaš Porto Katsiki, dobesedno osupneš nad naravnimi barvnimi kontrasti. Do večine teh na prvi pogled skoraj nedostopnih plaž vodijo ozke in strme ceste, ki se tik nad pečinami razširijo v parkirišča in razgledišča na katerih je tudi pestra gostinska ponudba. V polni sezoni boste za parkirnino plačali 10 evrov za cel dan, precej manj kot v Bohinju. Boste pa skoraj nujno kakšen evro morali dodati še za senčnik, ker se popoldansko sonce upre v bele stene.
Noro zanimivi so dostopi na same plaže. Na stotine stopnic z vrhunskim razgledom. Tiste najbolj vratolomne so menda projektirali in zgradili slovenski strokovnjaki za višinska dela. Z našim Vankom, kot smo poimenovali Fordov kombi Transit Custom, smo se po slikoviti ozki cesti odpravili tudi do najjužnejše točke otoka. Tam na vrhu 60-metrskih divjih pečin stoji 132 let star svetilnik s 14-metrskim stolpom in goriščno višino 70 metrov.
V antičnih časih naj bi s teh pečin, od koder se skoraj dotakneš Itake – otoka Homerjeve odisejade – žrtvovali duše za velikega Apolla, danes pa pod njimi lovijo predvsem jastoge. Okoli rta Doukato naj bi plavali največji jastogi v Jonskem morju. Gorata in bujno zelena Lefkada ponuja tudi nebroj tavern z zelo okusno lokalno hrano.
S pristanišča v Nidriju pa poleg trajektov vsak dan na celodnevne izlete pluje tudi številna flota turističnih ladjic. Za cel dan plovbe od plaže do plaže in do okoliških otokov z vključeno hrano je za 4-člansko družino potrebno pripraviti od 105 do 120 evrov.
Ceste kot časovni stroj z mediteranskim prometnim tokom
Lefkada je otok naravnih čudes in čudovitih okusov. Vozniški zanesenjaki bodo uživali tudi v raznoliki mobilnosti in drugačnemu dojemanju prometa. Tod še dolgo časa ne bodo avtonomna vozila nove dobe. Umetna inteligenca v algoritmih ne bo razumela črede koz na sredini nepreglednega ovinka, psa, motorista ali pa pol stoletja starega pick-upa brez enega smernika, ki po cesti glisira s tono lubenic v tovornem prostoru. Otok prekrasnega morja navduši s svojo raznolikostjo in dejstvom, da se vsaj na njegovih cestah čas odvija veliko počasneje.
Vsakič znova, ko smo se spuščali v naš domači čarobni zaliv Mikros Gialos, smo uživali v vozniškem ritmu pristne Lefkade. Nerodnemu veleslalomu dnevnih kopalcev na skuterjih, srečevanju na milimeter z lokalnimi kombiji in predvsem v predstavi časovnega stroja na kolesih. Sonce Lefkade je prijazno do pločevine, zato se po cestah še vozijo tudi pol stoletja stari avtomobili in po letu 2035, ko se bo uradno poslovil ogenj nad valji, ne bo nič drugače.
Previous
Svoboda
Že danes torej velja razmisliti o družinskem kombiju, v katerem se pelješ zelo daleč. V njem tudi prespiš in grške Karibe s celo družino doživiš na najbolj pristen način za zmerna dva tisočaka za 14 dni nepozabnih spominov in doživetji. Pri Fordu imajo bogato ponudbo odlično prilagodljivih kombijev z različnimi sedežnimi tlorisi in višino. V njihovi ponudbi je celo lahek in izjemno praktičen bivalnik, pravzaprav čisto pravi avtodom Ford Transit Custom Nugget, ki pa mu je osnovo zagotovil prav naš Vanko.
PR: Ford
PR: Ford