Namen uredbe o okoljsko primerni zasnovi za trajnostne izdelke je tudi zmanjšati splošne okoljske in podnebne vplive izdelkov na trgu EU.
Uredba o okoljsko primerni zasnovi za trajnostne izdelke bo omogočila določitev zahtev, s čimer bo zagotovljena daljša življenjska dobo izdelkov, lažje popravilo in recikliranje. Izdelki vsebujejo manj problematičnih kemikalij in več recikliranih materialov ter so energetsko učinkovitejši in učinkovitejši z viri. To lahko pomeni nižje stroške in manj težav za potrošnike.
Uredba bo spodbudila podjetja, da na trg EU ponudijo bolj trajnostne izdelke, jim zagotovila enake konkurenčne pogoje in povečala konkurenčnost vodilnih na področju trajnosti. Prav tako bo povečala sposobnost preživetja dejavnosti zaradi procesov predelave, obnove in recikliranja, ki imajo velik potencial za ustvarjanje delovnih mest.
Potrošniki in okolje plačujejo ceno za slabo oblikovane in kratkotrajne izdelke. Novi zakon temelji na uspehu obstoječe direktive o okoljsko primerni zasnovi, ki je gospodinjstvom v EU že pomagala prihraniti v povprečju več kot 200 evrov na leto, predvsem zaradi energetsko učinkovitejših izdelkov.
Uredba bo spodbudila podjetja, da na trg EU ponudijo bolj trajnostne izdelke, jim zagotovila enake konkurenčne pogoje in povečala konkurenčnost vodilnih na področju trajnosti. Prav tako bo povečala sposobnost preživetja dejavnosti zaradi procesov predelave, obnove in recikliranja, ki imajo velik potencial za ustvarjanje delovnih mest.
Potrošniki in okolje plačujejo ceno za slabo oblikovane in kratkotrajne izdelke. Novi zakon temelji na uspehu obstoječe direktive o okoljsko primerni zasnovi, ki je gospodinjstvom v EU že pomagala prihraniti v povprečju več kot 200 evrov na leto, predvsem zaradi energetsko učinkovitejših izdelkov.
Uredba bo zdaj razširila ta pristop na veliko širši nabor izdelkov in omogočila določitev daljnosežnih zahtev glede zmogljivosti in informacij o okoljsko primerni zasnovi na številnih področjih, kot so: trajnost izdelka, možnost ponovne uporabe, nadgradljivost in popravljivost; prisotnost snovi, ki ovirajo krožnost; energijska učinkovitost in učinkovitost virov; reciklirana vsebina; predelava in recikliranje; ogljični in okoljski odtisi ter zahteve glede informacij, vključno s potnim listom digitalnega izdelka.
Pravila za večjo trajnost izdelkov v okviru uredbe bodo postopoma uvedena za posamezne skupine izdelkov ali za več skupin izdelkov s podobnimi lastnostmi. Pravila bodo prilagojena določenim skupinam, na primer pravila za pametne telefone, čevlje ali pnevmatike ne bodo enaka. Razviti bodo na podlagi znanstvenih dokazov, ekonomske analize in posvetovanja z zainteresiranimi stranmi, ko bodo vzpostavljeni, pa bodo veljali za vse tiste, ki želijo prodajati na trgu EU.
Da bi vsi vedeli, kaj lahko pričakujejo, in da bi imela podjetja dovolj časa za pripravo, bo Evropska komisija objavila večletne delovne načrte, v katerih bodo navedeni proizvodi in ukrepi, ki jih je treba obravnavati. Prvi delovni načrt bo sprejet v devetih mesecih in bo poleg izdelkov, povezanih z energijo, verjetno vključeval še oblačila, pohištvo, jeklo, aluminij, pnevmatike in izdelki IKT. Uredba bo uvedla tudi nove medsektorske ukrepe za krepitev vzorcev trajnostne potrošnje in proizvodnje izdelkov ter za krepitev izvrševanja, kar predstavlja ključni element, ki zagotavlja enake konkurenčne pogoje na enotnem trgu.
Prvič v EU bodo uvedene nove zahteve za digitalni potni list izdelkov za vse izdelke, ki jih ureja uredba. Potni list bo oznaka na izdelkih, ki jo je mogoče skenirati, kar bo omogočalo enostaven dostop do informacij o trajnosti izdelka. To bi moralo potrošnikom pomagati pri bolj trajnostni izbiri izdelkov, podaljšati življenjsko dobo izdelkov ter ustvariti dobiček in delovna mesta skozi krožne poslovne prakse. Prav tako bo organom pomagal učinkoviteje uveljavljati pravne zahteve.
Pravila za večjo trajnost izdelkov v okviru uredbe bodo postopoma uvedena za posamezne skupine izdelkov ali za več skupin izdelkov s podobnimi lastnostmi. Pravila bodo prilagojena določenim skupinam, na primer pravila za pametne telefone, čevlje ali pnevmatike ne bodo enaka. Razviti bodo na podlagi znanstvenih dokazov, ekonomske analize in posvetovanja z zainteresiranimi stranmi, ko bodo vzpostavljeni, pa bodo veljali za vse tiste, ki želijo prodajati na trgu EU.
Da bi vsi vedeli, kaj lahko pričakujejo, in da bi imela podjetja dovolj časa za pripravo, bo Evropska komisija objavila večletne delovne načrte, v katerih bodo navedeni proizvodi in ukrepi, ki jih je treba obravnavati. Prvi delovni načrt bo sprejet v devetih mesecih in bo poleg izdelkov, povezanih z energijo, verjetno vključeval še oblačila, pohištvo, jeklo, aluminij, pnevmatike in izdelki IKT. Uredba bo uvedla tudi nove medsektorske ukrepe za krepitev vzorcev trajnostne potrošnje in proizvodnje izdelkov ter za krepitev izvrševanja, kar predstavlja ključni element, ki zagotavlja enake konkurenčne pogoje na enotnem trgu.
Prvič v EU bodo uvedene nove zahteve za digitalni potni list izdelkov za vse izdelke, ki jih ureja uredba. Potni list bo oznaka na izdelkih, ki jo je mogoče skenirati, kar bo omogočalo enostaven dostop do informacij o trajnosti izdelka. To bi moralo potrošnikom pomagati pri bolj trajnostni izbiri izdelkov, podaljšati življenjsko dobo izdelkov ter ustvariti dobiček in delovna mesta skozi krožne poslovne prakse. Prav tako bo organom pomagal učinkoviteje uveljavljati pravne zahteve.
Uredba vsebuje tudi nove ukrepe za odpravo izjemno potratne in okolju škodljive prakse uničevanja neprodanih potrošniških izdelkov, vključno z morebitnimi obveznostmi podjetij, da sprejmejo ukrepe za preprečevanje te prakse. Poleg tega bo uvedena neposredna prepoved uničenja neprodanih tekstilnih in obutvenih izdelkov z odstopanji za mala podjetja in prehodnim obdobjem za srednje velika podjetja. Sčasoma bi po potrebi takšne prepovedi zajele tudi druge sektorje. Če velika podjetja uničijo neprodane izdelke, bodo morala javno obvestiti, koliko je teh izdelkov in zakaj so jih uničili.
VIR - https://www.nas-stik.si/
VIR - https://www.nas-stik.si/