Svet EU je dokončno potrdil prenovljena pravila EU za homologacijo in tržni nadzor motornih vozil v okviru standarda Euro 7. Nova pravila pokrivajo izpuste plinov in trdnih delcev iz vseh tipov vozil, vsebujejo tudi nekatere druge zahteve, npr. glede vzdržljivosti baterij in življenjske dobe vozil.

petek, 12.4.2024
Luxembourg, 12. aprila (STA) - Svet EU je dokončno potrdil prenovljena pravila EU za homologacijo in tržni nadzor motornih vozil v okviru standarda Euro 7. Nova pravila pokrivajo izpuste plinov in trdnih delcev iz vseh tipov vozil, vsebujejo tudi nekatere druge zahteve, npr. glede vzdržljivosti baterij in življenjske dobe vozil. Glede na prvotne predloge so nekoliko omiljena.
Svet EU in Evropski parlament sta politični dogovor o novih pravilih dosegla decembra lani, na marčnem zasedanju so ga že potrdili evropski poslanci. Z današnjo zeleno lučjo v okviru točke razno zasedanja finančnih ministrov EU je tako zakonodajni postopek končan.

Nova pravila za razliko od do sedaj pokrivajo vse tipe vozil, torej osebne avtomobile, kombije, lahka dostavna vozila, avtobuse in tovornjake.

Za osebne avtomobile, kombije in lahka dostavna vozila se bodo ohranili sedanji preskusni pogoji Euro 6 in mejne vrednosti emisij izpušnih plinov. Za avtobuse in tovornjake bodo medtem glede na trenutne standarde Euro VI veljale strožje omejitve za emisije izpušnih plinov, izmerjene v laboratorijih in v dejanskih voznih razmerah. Med izpušne pline so dodani tudi novi, npr. didušikov oksid (N2O).

Standardi EU vključujejo tudi mejne vrednosti izpustov zavornih delcev, prvič bodo ti veljali tudi za avtomobile in dostavna vozila, specifično so določene tudi za električne vozila.
Obenem nova pravila prinašajo minimalne zahteve glede vzdržljivosti baterij v električnih in hibridnih avtomobilih, strožje so tudi zahteve glede življenjske dobe vozil. Nove standarde bodo morala tako vozila izpolnjevati dlje časa, s čimer bodo v celotni življenjski dobi ostala čistejša.

Za vsako vozilo bo na voljo okoljski potni list z informacijami o njegovi okoljski učinkovitosti ob registraciji. Med njimi so mejne vrednosti emisij onesnaževal, izpusti CO2, poraba goriva in električne energije, električni doseg in vzdržljivost baterije.

Uporabniki vozil bodo imeli dostop tudi do posodobljenih informacij o porabi goriva, stanju akumulatorja, emisijah onesnaževal in drugih pomembnih informacijah, ki jih zagotavljajo sistemi in monitorji v vozilu.

Proizvajalci avtomobilov bodo morali v skladu z novimi pravili vozila oblikovati tako, da bo onemogočeno poseganje v sisteme za nadzor emisij.

Nova uredba bo začela veljati 20 dni po objavi v uradnem listu EU. V praksi bodo nova pravila za osebna in kombinirana vozila zaživela 30 mesecev po začetku veljavnosti, za avtobuse in tovorna vozila pa v roku 48 mesecev. V primeru manjših proizvajalcev vozil se bodo pravila za osebna in kombinirana vozila uporabljala od 1. julija 2030, za avtobuse in tovorna vozila pa od 1. julija 2031.

Evropska komisija je strožje standarde za emisije onesnaževal zraka za vozila z motorjem z notranjim zgorevanjem predlagala lani novembra. A tudi na podlagi lobiranja avtomobilske industrije je Svet EU, ki združuje predstavnike članic, dosegel, da se za lahka vozila mejne vrednosti ne spreminjajo glede na standard Euro 6.

Nova zakonodaja ne pokriva izpustov ogljikovega dioksida kot najbolj znanega toplogrednega plina. Glede teh je bila lani namreč spomladi sprejeta uredba, ki določa cilj 55-odstotnega zmanjšanja emisij ogljikovega dioksida za nove avtomobile in 50-odstotnega zmanjšanja emisij za nove kombije z letom 2030 v primerjavi z ravnmi iz leta 2021.

Glavni cilj lani sprejete uredbe pa je 100-odstotno zmanjšanje emisij ogljikovega dioksida za nove avtomobile in kombije z letom 2035. Od tedaj v EU tako ne bo mogoče prodajati novih vozil z motorji z notranjim zgorevanjem, pri čemer bo izjema veljala za vozila, ki jih bodo poganjala sintetična goriva.

VIR: Tax Fin Lex