Evropski parlament je danes potrdil besedilo uredbe o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva.
torek, 11.7.2023
Strasbourg, 11. julija (STA) - Evropski parlament je danes potrdil besedilo uredbe o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva. O zakonodaji sta se parlament in Svet EU dogovorila spomladi, prinaša pa npr. tudi določila za večje število polnilnic za električna vozila po EU. Za avtomobile bodo te na glavnih evropskih prometnicah morale stati vsaj na vsakih 60 kilometrov.
Nova pravila, sprejeta z veliko večino, naj bi tako povečala število črpalk z alternativnimi gorivi za avtomobile in tovornjake ter omogočila čim bolj preprosto polnjenje. Nova zakonodaja je del svežnja Pripravljeni na 55, katerega cilj je zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov za vsaj 55 odstotkov do leta 2030 v primerjavi z letom 1990, odgovarja pa na izzive razogljičenja prometa.
Današnja potrditev v Evropskem parlamentu sledi marčnemu dogovoru med pogajalci parlamenta in Sveta EU, ki združuje predstavnike članic.
V skladu z besedilom nove uredbe bodo morale biti električne polnilnice za osebne avtomobile z izhodno močjo najmanj 400 kilovatov (kW) ob jedrnem cestnem omrežju EU (TEN-T) do leta 2026 nameščene vsaj na vsakih 60 kilometrov. Ob tem se bo morala izhodna moč omrežja polnilnic do leta 2028 povečati na 600 kW, so sporočili iz Evropskega parlamenta.
Polnilne postaje za tovornjake in avtobuse bodo morale biti medtem nameščene na vsakih 120 kilometrov. Do leta 2028 bodo morale biti te postaje na voljo na polovici glavnih cestnih povezav v EU, in sicer z izhodno močjo od 1400 do 2800 kW.
Povrh tega pa bodo morale članice EU poskrbeti še, da bodo do leta 2031 ob omrežju TEN-T na vsakih 200 kilometrov nameščene tudi polnilne postaje za vodik.
Uporabniki vozil na alternativna goriva bodo morali imeti skladno z novimi pravili možnost enostavnega plačevanja na polnilnih mestih, torej s plačilnimi karticami ali brezstičnimi napravami in brez naročniškega razmerja, cene teh goriv pa bodo morale biti prikazane v kilovatnih urah, kilogramih ali minutah oziroma glede na čas trajanja najema polnilnice.
Evropska komisija bo morala ob tem do leta 2027 vzpostaviti podatkovno zbirko s podatki o alternativnih gorivih v EU, v kateri bodo na voljo informacije o razpoložljivosti goriv, času čakanja in cenah na različnih postajah.
Evropski parlament je sprejel tudi novo uredbo o uporabi obnovljivih in nizkoogljičnih goriv v pomorskem prometu. Ta določa, da bodo ladje postopoma zmanjšale izpuste toplogrednih plinov.
Do leta 2025 bodo morale količino toplogrednih plinov v porabljeni energiji zmanjšati za dva odstotka glede na leto 2020, do leta 2050 pa za 80 odstotkov. To bo veljalo za ladje z bruto tonažo nad 5000 ton, ki so vir velike večine emisij toplogrednih plinov, za vso energijo, porabljeno na krovu ali med evropskimi pristanišči, pa tudi za 50 odstotkov energije, porabljene na potovanjih, kjer je pristanišče odhoda ali prihoda zunaj EU ali v najbolj oddaljenih regijah pod suverenostjo članic EU.
Da bi občutno zmanjšali onesnaženost zraka v pristaniščih, bodo morale kontejnerske in potniške ladje do leta 2030 vso električno energijo pridobiti z obale, in sicer v času priveza na pomolu v večjih evropskih pristaniščih. Na to se pripravljajo že tudi v Luki Koper, za kar bo potrebna tudi nadgradnja električnega omrežja med Divačo in Koprom.
Poslanke in poslanci so v nova pravila vključili tudi dvoodstotni cilj uporabe obnovljivih goriv od leta 2034, če bo Evropska komisija vmes sporočila, da bodo leta 2031 obnovljiva goriva nebiološkega izvora predstavljala manj kot en odstotek mešanice virov.
Obe uredbi mora zdaj uradno potrditi še Svet EU. Pravila o infrastrukturi za alternativna goriva v prometu se bodo začela uporabljati šest mesecev po objavi v uradnem listu EU in začetku veljave, pravila o trajnostnih pomorskih gorivih pa 1. januarja 2025.
VIR: Tax Fin Lex