Pri Slovencih občuten porast plačil z mobilnim telefonom

Mastercard® je v najnovejši raziskavi Masterindex raziskal plačilne trende in navade Slovencev,
V anketi je sodelovalo 53 odstotkov moških in 47 odstotkov žensk. Podatki so reprezentativni po spolu, starosti in regijah.

Ljubljana, 11. november 2022 - Mastercard v najnovejši raziskavi Masterindex razkriva porast spletnega nakupovanja, saj vedno več vprašanih verjame, da je tovrstno nakupovanje varno. Kot v preteklem letu je še vedno največ nakupov opravljenih v slovenskih spletnih trgovinah. V primerjavi z gotovino, ki z leti upada, se krepi uporaba plačilnih kartic, na priljubljenosti pa tudi pridobiva plačevanje z mobilnim telefonom in drugimi pametnimi napravami. Po podatkih raziskave je tako vse manj tistih, ki vztrajajo pri starih plačilnih navadah, napovedujejo celo, da bodo v prihodnje več plačevali brezstično. 

Ključne ugotovitve:

  • Spletno nakupovanje postaja vse bolj priljubljeno – več kot tri četrtine Slovencev nakupuje preko spleta (78 % v letu 2022), samo v mesecu oktobru 2022 je spletne nakupe opravilo 70 % vprašanih.
  • Plačila z mobilnimi telefoni in storitve mobilnega bančništva je v preteklih 12 mesecih uporabljalo 80 % Slovencev; 67 % jih uporablja mobilno banko in 52 % mobilni telefon za potrjevanje spletnih nakupov.
  • Največ nakupov na prodajnih mestih je bilo v letošnjem letu opravljenih z debetno kartico (53 %). V spletnih košaricah so se najpogosteje znašla oblačila, obutev in modni dodatki (58 %), ter elektronski izdelki (38 %) in kozmetični izdelki (26 %). 
  • Slovenske spletne trgovine ostajajo bolj priljubljene kot tuje: 43 % prebivalcev pogosteje nakupuje v slovenskih spletnih trgovinah; le petina jih pogosteje nakupuje v tujih spletnih trgovinah (20 %). 
  • Najpogosteje uporabljena metoda avtentikacije v letošnjem letu je potrjevanje spletnih plačil v aplikaciji mobilne banke/mobilne denarnice (22 %). Tej sledita varnostna koda preko SMS-a/varnostna koda v mobilni banki (18 %) ter PIN-koda (15 %).
  • Največ Slovencev bi ob plačilu s plačilno kartico želelo svoj nakup potrditi z biometrično metodo skeniranja prstnega odtisa (21 %). Čedalje več bi jih spletne nakupe želelo potrditi v aplikaciji mobilne banke oz. mobilne denarnice (12 % v letu 2022; 7 % v letu 2021; 4 % v letu 2020).
  • Več kot tri četrtine Slovencev menijo, da dobro ravnajo s svojim denarjem (78 %); a le 20 % jih v ta namen uporablja določena orodja (mobilno, aplikacijo, stroškovnik).
  • V letošnjem letu 18 % Slovencev poroča, da se je v letu 2022 finančna situacija njihovega gospodinjstva nekoliko poslabšala, 22 % jih poroča, da se je malce izboljšala, pri 47 % ostaja enaka. V naslednjem letu dni pa pričakujejo, da bo finančna situacija njihovega gospodinjstva ostala enaka (44 %), oziroma se bo celo nekoliko izboljšala (23 %). 
  • Skoraj dve tretjini Slovencev menita, da glede na trenutno gospodarsko situacijo zdaj ni najboljši trenutek za večje nakupe (64 % ).


Slovenci vse bolj zaupajo spletnim plačilom. Občuten je porast plačil z mobilnim telefonom

Spletno nakupovanje je vse bolj priljubljena praksa nakupovanja, na katerega prisega že več kot tri četrtine Slovencev (78 %), med njimi skoraj petina po spletu nakupuje pogosto (32 %). Kar 70 % Slovencev pa je nakup opravilo v mesecu oktobru. 

87 % Slovencev zaupa, da je spletno nakupovanje varno. Skeptikov je malo, polovica se jih boji zlorabe kartice, tretjina pa ne zaupa spletnim trgovinam in plačevanju po spletu.

Z leti zaznavamo porast plačil z mobilnimi telefoni in storitev mobilnega bančništva, te v letošnjem letu uporablja 80 % Slovencev; 67 % jih uporablja mobilno banko (pregled finančnega stanja, plačevanje e-računov, izvrševanje plačilnih transakcij), 52 % jih mobilni telefon uporablja za potrjevanje spletnih nakupov (46 % v letu 2021, 35 % v letu 2020, 32 % v letu 2019). Več kot polovica Slovencev (57 %) je že uporabila mobilni telefon za plačilo nakupa, 17 % pa (redno) uporablja telefon za plačevanje na  fizičnih prodajnih mestih. Pri mobilnem plačevanju Slovenci večinoma najbolj zaupajo aplikacijam lastne banke (56 %). 

Največ nakupov opravljenih v slovenskih spletnih trgovinah. Moda je glavni navdih  

Največ Slovencev preko spleta še vedno kupuje oblačila, obutev in modne dodatke (58 %), takoj za tem pa elektronske izdelke (38 %) in kozmetične izdelke (26 %). Tudi nakupi vezani na prosti čas ne zaostajajo, v letošnjem letu je namreč več Slovencev (25 % v primerjavi 16 % l. 2021,) po spletu kupilo turistične produkte (karte, prenočišča, vstopnice), 20 % (v primerjavi s 14 % 2021) pa storitve turističnih agencij. Prav tako je več Slovencev po spletu kupilo vstopnice za kulturne prireditve (porast s 16 % v letu 2021 na 22 % v letu 2022)  ter hrano in pijačo v restavracijah, ki ponujajo dostavo na dom (občuten porast z 8 % v letu 2021 na 19 % v letu 2022).
  
Vprašani odgovarjajo, da še vedno najpogosteje nakupujejo v slovenskih spletnih trgovinah (43 %), le petina več nakupov opravi v tujih spletnih trgovinah (20 %). Najpogosteje uporabljena metoda plačila v slovenskih spletnih trgovinah je plačilna kartica (57 %), z nekoliko manj odstotnimi točkami je to tudi priljubljena metoda za plačila v tujih spletnih trgovinah (52 %). 

Porast priljubljenosti plačilnih kartic. Brezstično plačevanje po mnenju Slovencev zagotavlja boljšo uporabniško izkušnjo 

Če je še pred dvema letoma plačilno kartico imelo 77 % Slovencev, se je z letom 2022 delež povečal na 87 % Slovencev, kar kaže na precejšen porast v primerjavi s preteklim letom in več kot deset odstotno rast v primerjavi z letom 2020.

V skladu s tem se je uporaba plačilnih kartic v letošnjem letu povečala za približno sedem odstotnih točk, iz 57 % na 64 %, največ nakupov na prodajnih mestih pa je bilo opravljenih z debetno kartico (53 %). Na drugem mestu še vedno plačevanje z gotovino, ki ga ima najraje dobra petina Slovencev (22 %), a kot kažejo izsledki, na priljubljenosti postopoma pridobiva plačevanje z mobilnim telefonom in drugimi pametnimi napravami.

Luka Gabrovšek, poslovni direktor družbe Mastercard v Sloveniji, je ob tem povedal: »V luči nenehno spreminjajočih gospodarskih razmer se Slovenci vse bolj zanašajo na digitalne možnosti za vsakodnevna finančna opravila, ki zahtevajo varno, brezhibno in zanesljivo izkušnjo plačevanja. Kljub spopadanju z naraščajočimi cenami, obrestnimi merami in vse večjo gospodarsko negotovostjo opažamo, da svoje plačilne navade prilagajajo temu, kar jim najbolj ustreza v življenju. Veseli nas, da jim lahko prav z nenehnim spodbujanjem digitalne ekonomije zagotavljamo varno, dosledno in hitro plačilno izkušnjo. In kot kažejo podatki, našim rešitvam zaupa že zelo spodbudno število Slovencev.«

Povečanje plačevanja s plačilno kartico napovedujejo tudi za prihodnost. Več kot polovica namreč meni, da bo v prihodnjih petih letih najpogosteje plačevala s plačilno kartico (54 %), mobilnim telefonom (25 %); manj pa so naklonjeni plačilom z gotovino (16 %). V manj oddaljenem obdobju pa jih kar 89 % namerava pogosteje plačevati brezstično, saj tovrstni plačilni metodi pripisujejo enostavnost (73 %), varnost (66 %) in celo boljšo uporabniško izkušnjo (88 %).

Varnost računa in osebnih podatkov pred hitrostjo in preprostostjo postopka 
 
Pri izbiri metode avtentikacije na prvem mestu ostaja varnost bančnega računa (54 % v letih 2022 in 2021), sledi ji varnost osebnih podatkov (22 %). Preprostost in hitrost postopka avtentikacije sta manj pomembna dejavnika.     
   
Leto 2022 kot prevladujočo metodo avtentikacije beleži potrjevanje spletnih nakupov v aplikaciji mobilne banke oz. mobilne denarnice (22 %). Na drugem mestu sledi varnostna koda z SMS sporočilom ali v mobilni banki (18 %) in na tretjem mestu PIN koda (15 %), ki se uporablja vse manj pogosto. Če bi Slovenci lahko izbirali, bi jih ob plačilu s plačilno kartico petina svoj nakup potrdila z biometrično metodo skeniranja prstnega odtisa (21 %). Izbrali pa bi tudi možnost potrjevanja spletnih nakupov v aplikaciji mobilne banke ali v mobilni denarnici, ki med Slovenci postaja vse bolj priljubljena (12 % v letu 2022; 7 % v letu 2021; 4 % v letu 2020).    

Slovenci previdni pri razporejanju denarja, a še vedno pozitivni glede prihodnosti  

Več kot tri četrtine Slovencev redno spremlja svoje finančno stanje in stroške gospodinjstva; kar 49 % jih svoje stroške spremlja s pregledovanjem izpiskov kartic; 24 % si sproti zapisuje izdatke, 20 % pa ne vodi nikakršnih evidenc. Ob tem zajeten del Slovencev (78 %) meni, da znajo dobro upravljati s svojim denarjem, le 20 % pa jih za ta namen uporablja določena orodja (mobilno aplikacijo, stroškovnik, idr.). 

V letošnjem letu 18 % Slovencev poroča, kar je podoben delež kot v preteklem letu, da se je v letu 2022 finančna situacija njihovega gospodinjstva nekoliko poslabšala, pri 22 % se je celo nekoliko izboljšala, medtem ko pri 47 % ostaja enaka. Skoraj dve tretjini menita, da glede na trenutno gospodarsko situacijo zdaj ni najboljši trenutek za večje nakupe, kot so pohištvo in dražje elektronske naprave (64 %). Poleg tega 76 % Slovencev meni, da so se cene izdelkov in storitev v zadnjem letu močno povečale. Čeprav skoraj četrtina ocenjuje, da je finančno stanje njihovega gospodinjstva vsaj nekoliko slabše kot v prejšnjem letu, jih polovica uspe vsaj malo prihraniti. Ko razmišljajo o naslednjem letu, pa le ostajajo pozitivni: dobra četrtina (28 %) jih pričakuje finančno izboljšanje, 44 % pa je prepričanih, da bo situacija vsaj ostala enaka in se ne bo poslabšala.
O raziskavi Masterindex 

Masterindex je obsežna mednarodna raziskava družbe Mastercard Europe, ki v Sloveniji poteka že od leta 2009. Raziskavo je v oktobru 2021 na reprezentativnem vzorcu več kot 1.000 posameznikov s sistemom računalniško podprtega spletnega anketiranja (CAWI) izvedel Inštitut za raziskovanje trga in medijev Mediana. Namen raziskave je spoznati način uporabe plačilnih kartic in nakupovalne navade potrošnikov ter se seznaniti z njihovim pogledom na osebne finance.

O družbi Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je globalno tehnološko podjetje v plačilni industriji. Naše poslanstvo je povezati in napajati vključujočo, digitalno ekonomijo, ki koristi vsem in povsod, tako, da naredi transakcije varne, preproste, pametne in dostopne. Z uporabo varnih podatkov in omrežij, partnerstev in strasti, naše inovacije in rešitve pomagajo posameznikom, finančnim institucijam, vladam ter podjetjem, da uresničijo svoj največji potencial. Naš količnik spodobnosti ali DQ poganja našo kulturo in vse, kar počnemo znotraj in zunaj našega podjetja. S povezavami v več kot 210 državah in območjih gradimo trajnostni svet, ki odpira neprecenljive možnosti za vse. 

Sledite nam na računu na Twitterju @MastercardNews, pridružite se pogovoru na blogu Beyond the Transaction Blog in se naročite na najnovejše novice na Engagement Bureau.

VIR: Povem