Danes so vse upravne enote in diplomatska predstavništva ter konzulati Republike Slovenije začeli sprejemati vloge za izdajo novih biometričnih osebnih izkaznic.
Bistvena novost v postopku vloge je odvzem dveh prstnih odtisov za državljane, starejše od 12 let. Sicer se prstna odtisa že od leta 2009 jemljeta ob vlogah za izdajo biometričnih potnih listov.
Vzorec nove biometrične osebne izkaznice | Avtor Ministrstvo za notranje zadeve
Spremenjen je tudi obrazec nove osebne izkaznice, ki vsebuje pomnilniški medij (čip). Na čipu so zapisani podatki, ki so tudi sicer vidno zapisani na obrazcu izkaznice, fotografija in dva prstna odtisa v biometrični obliki.
Zakon o osebni izkaznici določa, da se prstna odtisa, ki sta odvzeta ob vlogi, v evidenci izdanih osebnih izkaznic ne hranita in ne uporabljata za druge namene. Po vročitvi osebne izkaznice se iz evidence brišeta. Če osebna izkaznica ne bi bila vročena v roku 90 dni, se brišeta v roku 90 dni po izdaji osebne izkaznice. Biometrični podatki so torej zapisani samo na čipu individualne osebne izkaznice, zakon pa dodatno izrecno določa tudi, kdaj se lahko uporabljajo. Uporaba je mogoča samo za preverjanje verodostojnosti osebne izkaznice in istovetnosti imetnika osebne izkaznice pri prehajanju države meje. Pri prehodu meje se torej lahko preverja zgolj, ali so fotografija in prstni odtisi posameznika, ki prečka mejo, res enaki kot podatki, ki so zapisani na čipu individualne osebne izkaznice.
Na čipu osebnih izkaznic, ki se izdajajo po 12. letu starosti, so tudi tri digitalna potrdila, ki bodo omogočala elektronsko poslovanje:
- sredstvo elektronske identifikacije nizke ravni zanesljivosti,
- sredstvo elektronske identifikacije visoke ravni zanesljivosti in
- kvalificirano potrdilo za elektronski podpis.
Nujne vloge
Pogodbeni izdelovalec novih osebnih izkaznic je Ministrstvo za notranje zadeve in Ministrstvo za javno upravo seznanil, da trenutno še ne more zagotoviti izdelave nujnih vlog za osebne izkaznice, ki vsebujejo elektronsko identiteto posameznika, torej osebnih izkaznic, ki se izdajajo državljanom po dopolnjenem 12. letu starosti. Vzrok so motnje v zadnji fazi razvoja programiranja čipa. Možnost težav je sicer Cetis v svoji informaciji za javnost napovedal že v prejšnjem tednu.
Navedeno ne vpliva na možnost samega sprejema vlog na upravnih enotah in diplomatskih predstavništvih in konzulatih v tujini. Pomeni pa, da so lahko takoj izdelane samo osebne izkaznice za otroke do 12. leta starosti, kjer se na čip zapisuje samo biometrične podatke.
Cetis in Ministrstvo za javno upravo, ki pokriva elektronske komponente osebne izkaznice, se maksimalno trudita za čim hitrejšo vzpostavitev delovanja sistema kot celote, težave naj bi bile odpravljene v roku pet delovnih dni. Gre za pogodbeni rok, v katerem mora Cetis izdelati osebno izkaznico in jo predati na pošto.
Državljani imajo pravico, da se njihova vloga obravnava kot nujna v primerih zdravljenja, bolezni ali smrti ožjega družinskega člana in nujnih službenih obveznosti … V takih primerih je treba zagotoviti izdelavo osebne izkaznice v roku enega dneva.
Ker takojšnja izdelava nujnih osebnih izkaznic z elektronskimi komponentami na vloge po dopolnjenem 12. letu starosti ni mogoča, bo Cetis po dogovoru državljanom omogočil izdelavo potnega lista po ceni obrazca nove osebne izkaznice.
Obrazec osebne izkaznice
Stare osebne izkaznice so se začele izdajati 20. junija 1998. To pomeni, da dokument skoraj 24 let ni bil spremenjen ali varnostno nadgrajen. Tako bo nova osebna izkaznica vsebovala 34 izpostavljenih zaščitnih elementov, kar je 20 več kot dosedanja izkaznica.
Nekateri zaščitni elementi so vidni s prostim očesom, drugi zgolj pod ultravijolično svetlobo ali s posebnimi pripomočki. Poseben poudarek je na velikosti in zaščiti fotografije. Ta se v različnih oblikah pojavlja na dokumentu kar trikrat, med drugim tudi v tako imenovanem transparentnem oknu, v katerem se ob sliki unikatno zapišeta začetni črki prvega priimka in imena posameznika.
Zaščitni elementi so vključeni v oblikovno rešitev in motive, ki so stalnica potovalnih dokumentov Republike Slovenije. To so oris zemljevida Republike Slovenije, grb, različne oblike zapisa slovenske himne, figure iz plašča Vaške situle, kjer se izpostavlja podoba konjenika, kontura Robbovega vodnjaka in lipov list. K prepoznavnim motivom je dodana podoba Triglava na hrbtni strani osebne izkaznice in besedilo druge kitice Prešernove Zdravljice.
V zgornjem desnem kotu je dodana oznaka zastave EU z dvočrkovno kodo za Slovenijo. Serijska številka bo izpisana vidnejše. Med podatke se dodajata kraj rojstva in zapis pošte ter poštne številke v naslovu, če je ta na območju Slovenije, kar bo povečalo uporabnost dokumenta. Vse osebne izkaznice imajo tudi oznako za čip in QR-kodo.
QR-koda
QR-koda ne vsebuje zapisa osebnih podatkov. Namenjena je preverjanju veljavnosti osebne izkaznice takrat, ko posameznik z njo nastopa v pravnem prometu. Vsebuje povezavo na Javni vpogled v evidenco osebnih izkaznic na spletni strani eUprave, serijsko številko in datum izdaje. Rezultat vpogleda je zgolj informacija o tem, ali je osebna izkaznica veljavna ali neveljavna, in informacija o organu, ki je osebno izkaznico izdal.
Cene osebne izkaznice
Cena osebne izkaznice je sestavljena iz stroška obrazca s personalizacijo, ki je določen s Pravilnikom o izvrševanju Zakona o osebni izkaznici, in stroška upravne takse.
Za osebno izkaznico z 10-letno veljavnostjo je treba odšteti 29,53 evra, kar je 10,67 evra več kot za staro.
Statistični podatki
Po podatkih iz evidence izdanih osebnih izkaznic je imelo 25. marca 2022 veljavno osebno izkaznico 1.791.971 državljanov, od tega je izdanih 209.883 osebnih izkaznic starostnikom po 70. letu s trajno veljavnostjo. Osebno izkaznico ima 51.575 državljanov, ki stalno prebivajo v tujini.
Do konca letošnjega leta bo potekla veljavnost 256.254 osebnim izkaznicam.
MesecŠteviloMarec | 5506
April | 33.077
Maj | 40.241
Junij | 54.065
Julij | 50.172
Avgust | 26.016
September | 13.851
Oktober | 13.109
November | 11.006
December | 9211
Skupaj | 256.254
April | 33.077
Maj | 40.241
Junij | 54.065
Julij | 50.172
Avgust | 26.016
September | 13.851
Oktober | 13.109
November | 11.006
December | 9211
Skupaj | 256.254
Hkrati je 140.277 državljanov, ki jim je osebna izkaznica že potekla v času izvajanja korona ukrepov v državni upravi (državljanov, ki so lahko doslej uporabljali pretečeno osebno izkaznico), pa te še niso nadomestili z novo.
Uporaba elektronskih funkcionalnosti osebne izkaznice
Nove funkcionalnosti osebne izkaznice bodo omogočile uporabnikom elektronskih storitev, da imajo na enem dokumentu vse potrebno za svojo identifikacijo v fizičnem kot tudi v elektronskem svetu. Vse napredne elektronske storitve namreč potrebujejo zanesljiv podatek o identiteti uporabnika, s čimer se vzpostavi zaupanje in preprečijo zlorabe, kar je še posebej pomembno v situacijah, ko se obdelujejo osebni podatki. Sredstvo elektronske identifikacije visoke stopnje zanesljivosti bo tako omogočilo državljanom uporabo elektronskih storitev, ki zahtevajo nedvoumno izkazovanje identitete, medtem ko bo sredstvo elektronske identifikacije nizke ravni zanesljivosti namenjeno za izvajanje postopkov, pri katerih za izkazovanje identitete zadošča že razpolaganje s samim sredstvom elektronske identifikacije.
Osebna izkaznica bo obenem tudi nosilec kvalificiranega potrdila za elektronski podpis, ki bo državljanom omogočalo izvedbo elektronskega podpisa, enakovrednega lastnoročnemu.
Republika Slovenija bo osebno izkaznico priglasila tudi kot shemo elektronske identifikacije za uporabo elektronskih storitev v ostalih državah EU in s tem državljanom omogočila čezmejno elektronsko poslovanje v postopkih, ki zahtevajo najvišjo raven zanesljivosti.
Uporaba osebne izkaznice v sistemu kartice zdravstvenega zavarovanja
Uporaba osebne izkaznice za dokazovanje lastnosti zavarovane osebe v sistemu kartice zdravstvenega zavarovanja bo mogoča predvidoma od decembra 2022. Te aktivnosti izvaja Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Uporaba nove osebne izkaznice v sistemu kartice zdravstvenega zavarovanja bo omogočena s sredstvom elektronske identifikacije nizke ravni zanesljivosti, nameščenim na izkaznici.
Zamenjava starih osebnih izkaznic
Državljanom osebnih izkaznic zgolj zaradi začetka izdaje novih ni treba menjati. Stara osebna izkaznica se lahko uporablja še naprej, če je datumsko veljavna. To velja tudi za osebne izkaznice, ki so bile izdane s trajno veljavnostjo.
Naročanje in pristojnost
Vloga za izdajo osebne izkaznice se lahko vloži na kateri koli upravni enoti. Državljanom predlagamo, da na spletni strani preverijo čakalne dobe in se pravočasno naročijo.
Pogodbeni rok za izdelavo osebne izkaznice je namreč pet delovnih dni od prejema vloge. Če dnevno število vlog preseže količino 2000, pa se dodatno podaljša za en delovni dan za vsakih nadaljnjih 500 vlog.
Daljši delovni čas upravnih enot med tednom in v soboto
Ker bo letos potekla veljavnost velikemu številu osebnih dokumentov državljank in državljanov Slovenije, upravne enote v teh dneh že vpeljujejo takojšnje ukrepe z namenom fleksibilnega in hitrega reševanja zadev na najbolj kritičnih področjih.
Za odpravo zaostankov in hitrejšo obravnavo bodo imele upravne enote povsod po Sloveniji dodatne uradne ure, in sicer:
- v četrtek, 31. marca 2022, od 8. do 15. ure,
- v soboto, 2. aprila 2022, od 8. do 12. ure.
Ta dneva bosta namenjena strankam, ki niso oziroma ne bodo naročene, vendar le za pridobitev osebnih dokumentov (osebna izkaznica, potni list, vozniško dovoljenje).
Prav tako bodo upravne enote do nadaljnjega podaljšale uradne ure glede na posebnosti svojega lokalnega okolja in organizacijo dela.
Podatki o uradnih urah so objavljeni tudi na spletnih straneh posameznih upravnih enot. Državljanke in državljane zato prosimo, da pred obiskom na spletu preverijo aktualni delovni čas.
Ker so upravne enote zelo različno obremenjene (najbolj so obremenjene tiste v večjih mestih), poudarjamo, da za ureditev osebnih izkaznic, potnih listov in vozniških dovoljenj ne velja krajevna pristojnost. To pomeni, da jih lahko državljanke in državljani uredijo na katerikoli upravni enoti v Sloveniji, ne nujno v kraju svojega bivališča.
Ukrepi za digitalni prehod
Uvedba biometričnih osebnih izkaznic je eden od pomembnejših znanilcev digitalnega prehoda, ki ga bomo izrecno podprli tudi z naložbami v okviru nacionalnega Načrta za okrevanje in odpornost. Za ukrepe za digitalni prehod je v načrtu predvidenih nekaj več kot 530 milijonov evrov evropskih sredstev Mehanizma za okrevanje in odpornost, od tega 260 milijonov evrov za digitalno preobrazbo javnega sektorja in javne uprave.
Izdaja izkaznice je mejnik reforme vzpostavitve okolja za uporabo e-storitev javne uprave, v okviru katere sta bila lansko leto sprejeta tudi Zakon o elektronski identifikaciji in storitvah zaupanja ter spremenjeni Zakon o osebni izkaznici.
PR: MJU