Steklenička ledeniške vode, v katero se je pred očmi globalne olimpijske skupnosti stalil Toli, postaja del stalne ledeniške razstave v Slovenskem planinskem muzeju.

Ob vrnitvi vzorca Triglavskega ledenika – Tolija v Slovenijo se je zgodil še zadnji mejnik projekta Misije:  Triglavski ledenik v Peking, ki je sicer del večje okoljevarstvene pobude blagovne znamke Laško 'Beli vrhovi'.  Partnerja projekta Olimpijski komite Slovenije in Pivovarna Laško Union sta Tolija v obliki staljene ledeniške  vode v kristalni steklenički predala Slovenskemu planinskemu muzeju, kjer bo postal del razstavljene zbirke  predmetov. Najprej bo predstavljen kot del razstave 'Triglavski ledenik nekoč in danes', katere otvoritev bo 21.  februarja, obiskovalci pa si jo pred muzejem lahko ogledajo do 28. februarja. Ledeniška voda bo nato vključena 

v stalno razstavo muzeja z geslom 'Hodim po gorskem svetu in ga spoznavam'. 

Olimpijski komite Slovenije in Pivovarna Laško Union sta na medijskem srečanju v Mojstrani pripravila pregled glavnih  mejnikov Misije: Triglavski ledenik v Peking, v kateri je ledeniški vzorec – Toli z ekipo odšel na pot 17. decembra in do  danes prepotoval 10 držav. Na cilju je sledilo simbolno taljenje Tolija v kitajskem mestu Chongli med ZOI Peking 2022,  ki je na izviren način opozorilo svetovno športno javnost na problematiko segrevanja ozračja in posledice podnebnih  sprememb za življenje in zimske športe. V hladilni vitrini s temperaturo le nekoliko nad lediščem se je legendarni  olimpijski led v nekaj dneh stalil v ledeniško vodo. Vključno z obiskom Kitajske se je Toli po 60-dnevnem popotovanju  in številnih dogodivščinah v 10 državah in skupno 10 olimpijskih prestolnicah na poti v obliki ledeniške vode vrnil v  Slovenijo.  

»Naš košček ledenika, ki je prepotoval deset držav in se ustavil v desetih olimpijskih mestih, je tlakoval dolgo pot  ozaveščanja, ki pa se ne bo končalo s staljeno ledeniško vodo v planinskem muzeju v Mojstrani. Ta artefakt nas bo  opozarjal na vse toplejše zime, izginjanje smučarskih središč in zimskih olimpijskih destinacij. A na nas je, da v  olimpijskem duhu njegovo zgodbo še naprej nosimo preko meja Slovenije, se povezujemo z enako mislečimi in se v 
trajnostnih praksah učimo drug od drugega. Kjer je volja, tam je pot. In z gotovostjo lahko trdim, da je ta naša misija to  tudi dokazala«, je povedal Bogdan Gabrovec, predsednik OKS. 

Misija: Triglavski ledenik v Peking je v zadnjem mesecu odmevala tako v slovenskem kot tujem medijskem okolju. Skrb  za bele vrhove pa se v Sloveniji aktivno nadaljuje pod istoimensko pobudo blagovne znamke Laško, ki je namenjena  ozaveščanju ljudi o pomenu ledenikov za slovensko visokogorje, naše življenje in nenazadnje zimske športe. Novembra  letos je Pivovarna Laško Union v okviru lastne pobude 'Beli vrhovi' blagovne znamke Laško za zaščito in ohranjanje  gorskih habitatov z donacijo podprla delo Geografskega Inštituta Antona Melika ZRC SAZU (GIAM), kjer medtem že  potekajo intenzivne priprave na začetek raziskave z analizo vzorcev Triglavskega ledenika in ledenika pod Skuto. 

Zooullis Mina, generalni direktor Pivovarne Laško Union
, izpostavlja: »Kot družbeno odgovorno in trajnostno  naravnano podjetje želimo v Pivovarni Laško Union prispevati k večji kakovosti življenja širše družbe in lokalnega okolja,  v katerem poslujemo. Zato smo ponosni na izjemen projekt, ki smo ga pod okriljem blagovne znamke Laško ustvarili  skupaj z Olimpijskim komitejem Slovenije in našimi projektnimi partnerji. V okviru misije smo delček ledenika iz  kraljestva Zlatoroga popeljali na epsko potovanje preko Evrope in Rusije do Kitajske. Slovensko in tujo javnost smo  opozorili na pomen podnebnih sprememb v času olimpijskega dogajanja. Naša prizadevanja se nadaljujejo s sajenjem  13 tisoč dreves, s katerimi bomo izničili ogljični odtis za večkratnik količine izpustov, nastalih tekom projekta. Tako bomo  skupaj zasadili seme bolj trajnostne prihodnosti za vse nas.« 

V sklopu današnjega srečanja sta Olimpijski komite Slovenije in Pivovarna Laško Union slavnostno predala stekleničko ledeniške vode Slovenskemu planinskemu muzeju. Košček Triglavskega ledenika se je tako po treh mesecih od  odvzema na Triglavu vrnil v svoj dom – v kraljestvo Zlatoroga.  

Direktorica Slovenskega planinskega muzeja Irena Benedičič Lačen
je ob tem povedala: »Toli je prispel v  Mojstrano, v Gornjesavsko dolino, od koder se je na olimpijske igre podalo že 35 športnikov, ki so predstavljeni na  občasni razstavi in trgu olimpijcev, kjer je kar 21 Mojstrančanov. V obliki ledeniške vode bo najprej predstavljen kot del  samostojne razstave 'Triglavski ledenik nekoč in danes'. Nato bo oplemenitil stalno razstavo 'Hodim po gorskem svetu  in ga spoznavam', v okviru katere smo že lani posvetili pozornost Triglavskemu ledeniku. Muzej letno obišče več deset  tisoč obiskovalcev. Prepričana sem, da bo Toli pripomogel k ozaveščanju o posledicah podnebnih sprememb in  obiskovalce spodbudil k bolj odgovornemu vedenju do okolja. Hkrati bo mlajše generacije opominjal na minljivost  naravnih virov, ki so posledica človeških dejanj. Projekt Misija: Triglavski ledenik v Peking s stekleničko staljenega  ledenika tako postaja del nacionalne kulturne dediščine, ki jo hranimo v muzeju.«  

Slovenski planinski muzej je enota Gornjesavskega muzeja Jesenice, kjer zbirajo, hranijo in preučujejo kulturno  dediščino s področja zgodovine planinstva, gorništva, gorske reševalne službe in alpinizma. Toli bo kot del stalne  razstave pripomogel h krepitvi ozaveščenosti o pomembnosti varovanja naravnih vrednot, kulturne dediščine in  trajnostnega razvoja območja Alp. 

Projekt Misija: Triglavski ledenik v Peking lahko spremljate na YouTube kanalu in družbenih omrežjih blagovne znamke  Laško in OKS. Želite biti del misije? Naredite svoj olimpijski korak! 

O projektu 

Projekt Misija: Triglavski ledenik v Peking je nastal na pobudo Pivovarne Laško Union v soorganizaciji z Olimpijskim komitejem  Slovenije - Združenjem športnih zvez. Častna ambasadorja projekta sta predsednik Republike Slovenije, Borut Pahor in knez Albert II  Monaški. Projekt poteka s podporo več vladnih in nevladnih organizacij, gospodarskih partnerjev, slovenskih olimpijcev in športnih  legend ter drugih podpornikov. Namenjen je ozaveščanju o globalnem segrevanju, njegovih uničujočih posledicah za okolje in obstoj  zimskih športov s ciljem aktiviranja več kot 20.000 posameznikov k majhnim spremembam navad v svojih življenjih za ohranitev  planeta. V sklopu projekta se v sodelovanju z Geografskim inštitutom Antona Melika ZRC SAZU izvaja dodatna neodvisna raziskava  Triglavskega ledenika, ki bo nadgradila spoznanja tekoče raziskave v okviru projekta Preučevanje slovenskih ledenikov. Del vzorčnega ledu je v cestnem popotovanju prepotoval več kot 11.500 km dolgo pot iz Mojstrane do Rusije in nato poletel vse do Pekinga, od koder  se je vrnil v kraljestvo Zlatoroga. S postopnim taljenjem kosa ledu v ledeniško vodo je projekt simbolno opozoril na globalni problem  segrevanja ozračja. Aktivnosti projekta so zasnovane skladno z navodili Centra za energetsko učinkovitost na Institutu Jožef Stefan s  ciljem izvedbe ogljično nevtralne osveščevalne kampanje, ki vključuje sajenje dreves z namenom nevtralizacije ogljičnega odtisa  projektnih aktivnosti. Projekt je del dolgoročne pobude 'Beli vrhovi', pod katero si blagovna znamka Laško s projektnimi partnerji  prizadeva za ohranjanje gorskih habitatov in deluje na področju naravovarstva v slovenskih alpskih in predalpskih območjih. Več na:  https://ledenik.olympic.si/. 

PR: OKS