Raziskava Masterindex razkriva široko sprejetost plačilnih kartic, vse večjo priljubljenost mobilnih plačil in rast spletnih nakupov

Raziskava Masterindex razkriva široko sprejetost plačilnih kartic, vse večjo priljubljenost  mobilnih plačil in rast spletnih nakupov 

Ključne ugotovitve: 

• Široka sprejetost plačilne kartice je eden najpomembnejših odločilnih dejavnikov pri izbiri  plačilnega sredstva. 

• Več kot 85 % Slovencev za opravljanje nakupov (tako spletnih kot fizičnih) redno uporablja  plačilne kartice. 30 % vprašanih se tovrstnega plačevanja poslužuje pogosteje kot pred  letom dni. 

• Mobilna plačila so se zavihtela na seznam priljubljenih načinov plačevanja. Povečuje se uporaba mobilnega telefona za potrjevanje spletnih nakupov, plačevanje v fizičnih  trgovinah in na bencinskih postajah (50 %) ter v barih in restavracijah (31 % v primerjavi s  25 % v letu 2022).  

• Največji porast je opazen pri plačilih prek mobilnih aplikacij, ki so se povečala za trikrat in  se jih sedaj poslužuje 5 % vprašanih. 

• Skoraj 30 % vprašanih nakupuje prek spleta pogosteje kot v preteklem letu. Slovenske  spletne trgovine pa so s svojo široko izbiro izdelkov vse bolj priljubljene med spletnimi  kupci. 

• Varnost pri spletnih nakupih je ključnega pomena. Približno ena četrtina Slovencev vsak  teden zaključi spletni nakup s svojo plačilno kartico, kar v primerjavi z letom 2022  predstavlja kar 20-odstotno povečanje. Če bi lahko izbirali, bi kar petina Slovencev za  potrjevanje spletnih nakupov izbrala prstni odtis (21 %).  

• Potovanja so postala bolj priljubljena. Kljub temu, da večina Slovencev na izbranih  počitniških destinacijah večinoma plačuje z gotovino, se delež tistih, ki plačujejo izključno  s plačilno kartico, povečuje (13 % v letu 2023; 10 % v letu 2022; 9 % v letu 2021 in 8 % v  letu 2020). 

Ljubljana, 1. junij 2023 – Plačevanje je v današnjem svetu postal nujen element vsakodnevnega  življenja. Z razvojem tehnologije pa se posledično spreminjajo tudi načini plačevanja in navade  potrošnikov. Široka sprejetost plačilnih kartic je postala eden od ključnih odločilnih dejavnikov pri  izbiri plačilnega sredstva, saj omogoča hitro in enostavno plačevanje kjerkoli in kadarkoli, tako doma  kot v tujini. Podatki najnovejše raziskave Masterindex družbe Mastercard® razkrivajo naraščajočo priljubljenost mobilnih plačil, ki ne samo poenostavljajo transakcije, temveč mobilnim napravam  pripisujejo nove vloge – te postajajo vsestransko orodje za upravljanje financ, spremljanje porabe,  predvsem pa izvajanje varnih plačil. Po podatkih raziskave je tudi želja po raziskovanju sveta vse  večja. Kar 72 % ljudi načrtuje potovanje v tujino v naslednjih šestih mesecih, kar je višji odstotek kot  v prejšnjih letih. Kljub temu, da jih večina na potovanjih še vedno plačuje z gotovino, pa se povečuje  tudi delež plačevanja s plačilno kartico.
 

Plačevanje s plačilnimi karticami narašča. V trendu tudi plačevanje manjših zneskov. 

Več kot 85% Slovencev redno uporablja plačilne kartice za plačevanje tako fizičnih kot spletnih  nakupov, kar kaže na naraščajočo priljubljenost brezgotovinskega plačevanja. Poleg tega je široka  sprejetost plačilne kartice eden najpomembnejših odločilnih dejavnikov pri izbiri plačilnega sredstva.  Vse več Slovencev si namreč želi plačilne kartice, ki jo lahko varno uporablja tako doma kot tudi v tujini.  

Pogostejša raba plačilne kartice se povezuje tudi s trendom plačevanja nižjih zneskov. Več kot 70 %  vprašanih bi bilo pripravljenih v dani situaciji s plačilno kartico plačati znesek 5 EUR ali manj, 10 % pa  bi jih to storila za znesek med 6 in 10 EUR.  

Mobilna plačila: nova revolucija v plačilni industriji? 

Medtem ko je mobilno plačevanje nekoč sprožalo veliko mero dvoma, se danes umešča na seznam bolj  priljubljenih načinov plačevanja, ki omogoča preprosto plačevanje računov, izvajanje transakcij,  pregled nad stanjem na računih in še veliko več. 

Medtem ko četrtina Slovencev (kar je 33 % manj v primerjavi s preteklim letom) sicer navaja, da se  njihove plačilne navade niso spremenile, je največji porast opazen ravno pri plačilih prek mobilnih  aplikacij, ki so se povečala za trikrat in se jih sedaj poslužuje 5 % vprašanih. 

Spremembe so vidne tudi v drugih načinih uporabe mobilnega telefona. Največ vprašanih se tovrstnega  načina plačevanja poslužuje pri spletnih nakupih (55 %), v fizičnih trgovinah in na bencinskih postajah  (50 %), v zadnjem času je opaziti pogostejše plačevanje v barih in restavracijah (31 % v primerjavi s 25  % v letu 2022). Vse več Slovencev z mobilnim telefonom nakupuje tudi vstopnice za kulturne oz. športne dogodke (25 % v primerjavi z 18 % v letu 2022).  

Enostavnost (64 %), možnost sledenja izdatkom (50 %) in uporabniku prijazna izkušnja (47 %) niso več  edini ključni dejavniki pri izbiri aplikacije za mobilno plačevanje. Skoraj 80 % vprašanih pričakuje varno  plačevanje z avtentikacijo; kar je bistveno več od ostalih lastnosti, ki sčasoma izgubljajo na pomenu. To  velja še posebej za enostavnost (93 % v letu 2019, 78 % v letu 2020, in 63 % v letu 2021 in 64 %) in  uporabniku prijazno izkušnjo (26 % v letu 2019, 53 % v letu 2020, in 48 % v letu 2021).  

Spletno nakupovanje in razvoj slovenskih spletnih trgovin.  

Spletni nakupi so postali vse bolj priljubljeni med potrošniki po vsem svetu, tudi v Sloveniji. Skoraj 30%  vprašanih nakupuje prek spleta pogosteje kot v preteklem letu. Razlogi za to so različni - od priročnosti  in udobja do večje izbire in nižjih cen. V primerjavi s preteklimi štirimi leti to pomeni kar 50-odstotno  zmanjšanje števila tistih, ki se za spletni nakup sploh ne odločijo (8 % v letu 2019; 6 % v letu 2020; 4 %  v letu 2021 in 4 % v letu 2023). Ena od prednosti spletnega nakupovanja je možnost plačevanja s  plačilnimi karticami. Približno ena četrtina Slovencev vsak teden zaključi spletni nakup s svojo plačilno  kartico, kar v primerjavi z letom 2022 predstavlja kar 20-odstotno povečanje. 

Medtem ko se spletni nakupi vse bolj uveljavljajo, se spreminja tudi izbira med domačimi in tujimi  spletnimi trgovinami. Slovenske spletne trgovine ponujajo veliko izbiro raznovrstnih izdelkov, ki  privabljajo spletne kupce. Približno 40 % jih nakupuje pogosteje v slovenskih spletnih trgovinah, dobra  tretjina pa enako pogosto tako v slovenskih kot tujih spletnih trgovinah. Delež nakupov v tujih spletnih  trgovinah se je v primerjavi z letom 2022 povečal na skoraj četrtino vseh spletnih kupcev. Vendar pa je  ta delež še vedno manjši kot pred leti, saj je bilo največ nakupov v tujih spletnih trgovinah zabeleženih  leta 2017, ko je kar 32 % Slovencev nakupovalo izključno v tujih spletnih trgovinah.
 
»Ob tako spodbudnih rezultatih raziskave smo ponosni, da naše inovativne tehnološke rešitve  omogočajo varno, preprosto in priročno plačevanje v različnih okoljih, tako doma kot v tujini. Povečana  ozaveščenost Slovencev o prednostih plačevanja s plačilno kartico tudi v tujini, torej na potovanjih, pa  nam daje spodbudo za nadaljnji razvoj in izboljšave na področju plačevanja. Vse to so namreč želeni  koraki na poti do uresničitve še bolj vključujoče in digitalno učinkovite ekonomije. Z zavzetostjo za  inovacije ter sledenjem najnovejšim trendom v plačilni industriji smo v družbi Mastercard zavezani k  ustvarjanju prihodnosti, kjer bo plačevanje še bolj enostavno, priročno in prilagojeno individualnim  potrebam,« je povedal Aleš Petejan, direktor marketinga pri Mastercard Slovenija. 

Varnost pri spletnih nakupih 

Več kot petina (21 %) vprašanih, ki spletno nakupujejo, bi raje izbrala avtentikacijo s prstnim odtisom  kot metodo za potrjevanje nakupov, če bi imela to možnost. Nekoliko deleža v priljubljenosti je izgubila  avtentikacija s PIN kodo (17 %) ali besedilnim sporočilom (16 %), medtem ko sta v porastu prepoznava  obraza in avtentikacija prek mobilne denarnice, ki ju uporablja 10 % oz. 6 % uporabnikov.  

Najpogostejši problem pri potrjevanju spletnih nakupov po mnenju vprašanih je dolgotrajnost  postopka (22 %), sledijo pozabljeni PIN (18 %) in ponovno vpisovanje enkratnih kod (17 %). Pri lastnikih  plačilnih kartic se je zadnji pojavljal manj pogosteje.  

Potujemo bolj kot kadarkoli prej: Kakšni so plačilni trendi? 

Po podatkih raziskave se zdi, da je želja po raziskovanju sveta vse večja. V Sloveniji se kar 72% ljudi  namerava odpraviti na potovanje v tujino v naslednjih šestih mesecih, kar presega vsa prejšnja leta (66  % v letu 2020; 44 % v letu 2021). Med najbolj priljubljenimi destinacijami za Slovence ostaja Hrvaška,  a je opazen trend upada števila obiskovalcev v primerjavi s preteklimi leti (59 % v letu 2023; 76 % v letu  2022; 73 % v letu 2020). Več ljudi kot v preteklih letih bo potovalo v druge evropske države, med  katerimi večinoma prevladujejo balkanske države. Večina bo na počitnice potovala z avtom (74 %), a  se povečuje delež tistih, ki bodo leteli – teh je skoraj tretjina (32 %). 

Čeprav jih večina načrtuje bivati v zasebnih nastanitvah (49 %), se povečuje delež tistih, ki bodo letošnje  počitnice preživeli v hotelih (39 %). 

Ko gre za plačevanje na potovanjih, še vedno prevladuje gotovina (41 %). A vse več se jih odloča za  plačevanje s plačilno debetno kartico (32 %). Kar 61 % Slovencev na potovanjih s plačilno kartico plačuje  na bencinskih črpalkah in v trgovinah, približno polovica (53 %) pa se omenjene metode poslužuje za  plačilo v restavracijah, kavarnah in barih, pa tudi za plačilo nastanitev (49 %).  

17% vprašanih še vedno za dvig gotovine v tujini poišče bankomat (17 %), vse več pa je Slovencev, ki  se poslužujejo izključno plačevanja s kartico (13 %); trend se z leti očitno povečuje (10 % v letu 2022; 9  % v letu 2021 in 8 % v letu 2020) ali kombinacijo plačilne kartice in dviga gotovine iz bankomata (14 %).  Tisti, ki na potovanjih redno uporabljajo plačilne kartice, to storijo za več kot polovico nakupov.  

O družbi Mastercard 

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je globalno tehnološko podjetje v plačilni industriji. Naše poslanstvo je povezati in napajati  vključujočo, digitalno ekonomijo, ki koristi vsem in povsod, tako, da naredi transakcije varne, preproste, pametne in dostopne. Z uporabo  varnih podatkov in omrežij, partnerstev in strasti, naše inovacije in rešitve pomagajo posameznikom, finančnim institucijam, vladam ter  podjetjem, da uresničijo svoj največji potencial. S povezavami v več kot 210 državah in območjih gradimo trajnostni svet, ki odpira  neprecenljive možnosti za vse. 

VIR: Mastercard