Vsak avto, izdelan kjer koli na svetu, dobi svojo edinstveno identifikacijsko številko, znano kot VIN. Sprva je videti kot zmešnjava črk in številk, vendar je v tem seveda več logike, kot je videti na prvi pogled, koda pa skriva tudi zanimive informacije. Ugotovite, kaj vam lahko VIN pove o vaši Škodi.

Vsak avto, izdelan kjer koli na svetu, dobi svojo edinstveno identifikacijsko številko, znano kot VIN. Sprva je videti kot zmešnjava črk in številk, vendar je v tem seveda več logike, kot je videti na prvi pogled, koda pa skriva tudi zanimive informacije. Ugotovite, kaj vam lahko VIN pove o vaši Škodi.

 


Standard, ki ureja identifikacijsko številko vozila, znan kot VIN (okrajšava za identifikacijsko številko vozila - Vehicle Identification Number), se izda vsakemu izdelanemu avtomobilu, prvič pa je bil uporabljen leta 1954 v ZDA. Vendar je format VIN standardizirala šele Uprava za varnost cestnega prometa (NHTSA) v ZDA leta 1981. Škoda svoje avtomobile z VIN številko označuje že od modelnega leta 1984.

 


 Svetovni identifikator proizvajalca (WMI)

VIN je 17-mestna koda, ki identificira avto na resnično edinstven način, saj sestava kode pomeni, da jo je mogoče ponoviti šele po 30 letih! Tehnično gledano je torej povsem možno, da ima danes izdelani avtomobil 30 let starega "dvojnika", vendar je to zelo malo verjetno.

Oblika VIN je v bistvu enaka po vsem svetu in se lahko uporablja za odkrivanje najrazličnejših informacij o vozilu. Prvi trije znaki VIN identificirajo proizvajalca, pri čemer prva dva znaka te svetovne kode WMI identificirata regijo in državo izvora proizvajalca, tretji znak pa je dodeljen določenim znamkam.

»Za Češko se uporabljajo črke v nizu TJ do TP, Škoda pa posebej uporablja kodo proizvajalca TMB,« pojasnjuje Jiří Vašina iz Škode in dodaja, da ima na primer Indija oznake, ki se začnejo z MA do ME, Japonska z J, kitajske VIN kode imajo na začetku L, države Severne Amerike pa so označene s številko, tako imajo ZDA številko 1, Kanada 2 ... Evropa ima oznake, ki se začnejo s črkami S-Z, in ker ima na primer Nemčija oznako W, tri črke WVW označujejo proizvajalca avtomobilov Volkswagen. Kodo WMI sicer proizvajalcu dodeli pooblaščeni homologacijski organ v državi sedeža proizvajalca.

 Obstaja praktičen razlog, da je številka VIN vidna na vetrobranskem steklu – službe za nujne primere lahko iz kode preberejo podrobnosti o avtomobilu.
 

Del kode za opis vozila (VDS)

Mesta od 4 do 9 v VIN kodi vsebujejo tako imenovano kodo deskriptorja vozila, ki identificira točno določen model. Škoda uporablja format, v katerem je na mestu 9 tako imenovana "varnostna koda", ki omogoča preverjanje, ali je VIN resničen in ne zgolj neka naključna kombinacija črk in številk.

»Pri avtomobilih Škoda se s tem delom VIN določi tip karoserije, motor, podatki o zadrževalnih sistemih avtomobila in tip avtomobila. Pri električnih avtomobilih Škoda Enyaq lahko na podlagi petega položaja v VIN kodi ugotovimo zmogljivost pogonskega sklopa,« pojasnjuje Vašina.

Črka A tako pomeni avto z močjo 109 kW, črka B vozilo z močjo 132 kW, pogonski sistem z močjo 150 kW predstavlja črka C. Črka E označuje avtomobile z močjo 195 kW in F označuje tiste največjo izhodno močjo 220 kW.

Iz tega tako imenovanega deskriptorja lahko razberete marsikaj: na primer Škoda Octavia Combi z motorjem 1.5 TSI ima kodo VIN TMBJR8NX*PYxxxx.

 VDS se začne s črko J, ki označuje karoserijo, volan na levi strani in pogon na eni osi. Črka R na petem mestu kode VIN označuje motor 1.5 TSI/110 kW. Naslednja številka 8 simbolizira 2 sprednji zračni blazini, 4 stranske zračne blazine in 2 zračni blazini za glavo. Sedmo in osmo mesto kode VIN s črkama NX označujeta serijo modela Octavia, namesto zvezdice na naslednjem mestu pa bo varnostna koda, ki izhaja iz celotne kode VIN. Črka P pomeni modelno leto 2023, črka Y pa proizvodni obrat v Mladi Boleslav.

Da gre pri avtomobilu za čisti električni pogon, lahko razberemo iz kombinacije črk na petem, sedmem in osmem mestu kode VIN.

 

Tovarno v mestu Mladá Boleslav predstavlja črka Y na enajstem mestu kode VIN.
 

Vsaka koda je original

Položaji od 10 do 17 nato tvorijo edinstveno kodo (VIS, Vehicle Identifier Section), ki jo lahko spet poljubno ustvarite. Škoda tudi v tem primeru uporablja podrobnejši »ameriški« format (zamisel o uvedbi VIN kod je, kot rečeno, nastala v ZDA). Znak na mestu številka 10 tako označuje modelno leto avtomobila (ne pa tudi letnice izdelave, ki je lahko drugačna). Leto 2010 je dobilo črko A, 2011 črko B in tako naprej. Tukaj je treba opozoriti, da VIN na splošno izpušča črke O, I in Q, da bi se izognili zamenjavi s številkami 0, 1 in 9. 

Položaj številka 11 v VIN kodi avtomobilov Škoda nato označuje tovarno, kjer je bil avtomobil izdelan. »Znaki od 0 do 4 predstavljajo različne tovarne v Mladi Boleslav, medtem ko imajo avtomobili iz Kvasinyja na tem mestu številke od 5 do 9. Vendar to ni strogo pravilo: proizvajalci lahko na teh pozicijah uporabljajo tudi črke, v nekaterih primerih to počne tudi Škoda,« pravi Vašina.

VIN je običajno vtisnjen na karoseriji znotraj motornega prostora (običajno na sprednji desni strani, na fiksnem delu, ki ga ni enostavno zamenjati), vendar ga je mogoče najti tudi na drugih delih avtomobila, danes pa je običajno tudi prikazan na vidnem mestu na ploščici na sprednji levi strani pod vetrobranskim steklom. Tukaj lahko službe za nujne primere iz VIN-a izvejo podrobnosti o avtomobilu.

 

Kako je bilo pred uvedbo kode VIN?
 

Kako so bili avtomobili identificirani pred pojavom VIN kode? Večinoma po serijski številki motorja.

Poleg tega je bila številka šasije v začetku enaka številki motorja. Vendar pa je izsleditev številke šasije na okvirju najstarejših vozil L&K/Škoda danes običajno težavna.

Na šasiji je bila številka vtisnjena šele od tridesetih let 20. stoletja, in to na lokaciji, ki jo je določil proizvajalec - lokacija ni bila prepuščena presoji zaposlenih v proizvodnji.

Pri Škodinih modelih s klasično šasijo se je ta praksa izvajala vse do leta 1973. Dodamo lahko še, da je pomen serijske številke šasije logično večji od serijske številke motorja, ki je bil v življenjski dobi vozila morda večkrat zamenjan.

Eden od mejnikov označevanja je bila uvedba samonosnih karoserij, ki jih za potrebno čvrstost vozila ni bilo treba podpirati z okvirjem. Posledično je številka karoserije prevzela vlogo glavnega nosilca identitete avtomobila.

 

Pomoč pri preverjanju

VIN je mogoče uporabiti tudi za preverjanje zgodovine avtomobila z uporabo številnih storitev. Izveste lahko na primer, ali je bilo vozilo udeleženo v nesreči, ali so mu zamenjali motor, prilagodili kilometrino itd. In to je razlog, zakaj posegi v VIN, da bi prikrili pravo poreklo avtomobila, še vedno potekajo. Vendar pa podroben opis avtomobila, ki ga vsebuje VIN, ponarejanje zdaj izjemno otežuje. »So pa primeri, ko so bili zamenjani celotni deli karoserije ali pa je bilo celo vozilo razpolovljeno in spojeno z drugim. Potem bi moralo biti vsako neskladje med konfiguracijo avtomobila in tem, kar trdi VIN, jasen opozorilni znak,« pravi Vašina in dodaja: »Preverjanje številke VIN na rabljenem avtomobilu je vsekakor priporočljivo. Uporabite storitve specializiranih podjetij, ki imajo dostop do podatkovnih baz proizvajalcev, servisnih delavnic, testnih postaj in baz podatkov o ukradenih vozilih.«

VIR: Škoda