V letu 2023 smo na Inšpektoratu Republike Slovenije za stanovanja izvedli ciljno usmerjen nadzor, s katerim smo preverjali pripravo načrta vzdrževanja in odprtje samostojnih fiduciarnih računih rezervnega sklada oziroma sprejem sklepov etažnih lastnikov v večstanovanjskih stavbah z vzpostavljeno etažno lastnino na podlagi Stanovanjskega zakona po celotni Republiki Sloveniji.
22. 11. 2023
V letu 2023 smo na Inšpektoratu Republike Slovenije za stanovanja izvedli ciljno usmerjen nadzor, s katerim smo preverjali pripravo načrta vzdrževanja in odprtje samostojnih fiduciarnih računih rezervnega sklada oziroma sprejem sklepov etažnih lastnikov v večstanovanjskih stavbah z vzpostavljeno etažno lastnino na podlagi Stanovanjskega zakona po celotni Republiki Sloveniji.
Cilj nadzora je zaščiti etažne lastnike v zvezi z upravljanjem njihovih stanovanj s strani upravnikov pooblaščencev, kot to določa Stanovanjski zakon (v nadaljevanju SZ-1). Nadzor je zajemal naključno izbrane upravnike in večstanovanjske stavbe z vzpostavljeno etažno lastnino ter kjer je določitev upravnika na podlagi Stanovanjskega zakona obvezna.
V rezultatih izvedenih nadzorov je bilo ugotovljeno, da so v večini primerov upravniki odprli ločene fiduciarne račune rezervnega sklada za posamezno stavbo, v preostalih primerih so etažni lastniki sprejeli sklep o nadaljnjem vodenju sredstev rezervnega sklada na skupnem fiduciarnem računu.
V nekaj nadzorih je bilo ugotovljeno, da so upravniki odprli fiduciarne račune rezervnega sklada z zamudo po zakonsko določenem roku 19. 6. 2022 ali sprejetju sklepa s strani etažnih lastnikov, za kar so bila upravnikom izrečena opozorila na podlagi Zakona o prekrških.
V nekaj nadzorih je bilo ugotovljeno, da so upravniki odprli fiduciarne račune rezervnega sklada z zamudo po zakonsko določenem roku 19. 6. 2022 ali sprejetju sklepa s strani etažnih lastnikov, za kar so bila upravnikom izrečena opozorila na podlagi Zakona o prekrških.
Upravniki so v vseh primerih pripravili eno- ali petletne načrte vzdrževanja za posamezno večstanovanjsko stavbo. Če je bila ugotovljena pomanjkljivost pri pripravi načrta vzdrževanja, so bila upravnikom izrečena opozorila na podlagi Zakona o inšpekcijskem nadzoru.
Čeprav se glede na navedeno zdi, da je bilo glede na ukrepe naših nadzorov ugotovljenih malo kršitev SZ-1, je treba upoštevati, da je bil nadzor glede na kadrovske vire opravljen na majhnem vzorcu. To pomeni, da ostaja potreba po nadaljnjem inšpekcijskem nadzoru, še posebej ob upoštevanju odprtja ločenih fiduciarnih računov rezervnega sklada, sprejetju ustreznega sklepa s strani etažnih lastnikov in priprave vsebinsko celovitih načrtov vzdrževanja vključno z oceno potrebnih stroškov in vseh možnih virov financiranja za vzdrževanje večstanovanjskih stavb.
Na inšpektoratu bomo nadzor na tem področju nadaljevali tudi v prihodnje. S tem si prizadevamo za večjo ozaveščenost vseh vpletenih deležnikov pri upravljanju večstanovanjskih stavb. Cilji nadaljnjega nadzora so zmanjševanje kršitev zakonodaje in doseganje namena predpisa, izboljšano informiranje vseh deležnikov ter zagotavljanje povratnih informacij zainteresirani javnosti in zakonodajalcu.