ID.3 z velikostjo baterije 58 kWh dokazuje pripadnost veliki skupini Volkswagen predvsem z racionalnostjo, kar se še posebej kaže pri učinkovitosti polnjenja.

Datum objave:
19. februar 2024

Avtor:
Brane Janjič / Željko Purgar

Avtor fotografij:
Željko Purgar
ID.3 z velikostjo baterije 58 kWh dokazuje pripadnost veliki skupini Volkswagen predvsem z racionalnostjo, kar se še posebej kaže pri učinkovitosti polnjenja.

Čeprav vozijo na trg vse bolj dovršeni električni avtomobili, ki tudi na račun večje sistemske napetosti baterijskega sklopa povečujejo moči polnjenja odločno čez 200 kW, med prestižnimi električnimi avtomobili je od nedavnega presežena meja 300 kW, velja za razred kompaktnih kombilimuzin meja 130 kW. Zanimivo, da proizvajalec za ID.3 napoveduje največjo moč polnjenja na polnilnicah DC 
120 kW, kar smo med preizkusom zlahka dosegli in celo presegli. Zabeležili smo največjo moč polnjenja 132 kW. Vendar je območje, v katerem se avtomobil polni z največjo močjo, relativno ozko, samo do 16 odstotkov polnosti baterije. Če se polnjenje začne s povsem prazno baterijo, se do te stopnje polnosti iz omrežja prevzame 10,02 kWh električne energije. To zadošča za vožnjo po avtocesti v zimskem obdobju za 37 km oziroma med 15. marcem in 15. novembrom za 47 km. Doseg se poveča pri vožnji izven avtocestnega omrežja. 
Porabo in doseg avtomobila smo izmerili v zimskem režimu vožnje, kar pomeni, da smo za doseg v času uporabe letnih pnevmatik in idealnejših vremenskih razmer, uporabili oceno, s 25-odstotnim zmanjšanjem porabe. Zato gre podatke navedene v grafu jemati kot približke oziroma kot razrede velikosti.

Povsem prazna baterija se na polnilnicah DC 50 kW napolni v dobri uri

Moč polnjenja se na polnilnicah največje moči, po 16-odstotni polnosti baterije, relativno hitro manjša. Po 27 minutah polnjenja, ko se je iz omrežja v avtomobil »pretočilo« 39,865 kWh električne energije, je moč znašala 52 kW. Dosežene je bila 68-odstotna polnost baterije. Po tem se moč zmanjša pod 50 kW, zato polnjenje na polnilnicah največje moči ni več racionalno. Avtomobil je namreč smotrneje polniti na polnilnicah DC 50 kW, saj je strošek polnjenja na njih manjši, moči pa enake. Povsem prazna baterija ID.3 se do 100-odstotne polnosti napolni v eni uri in eni minuti. V tem času se iz omrežja prevzame 59,437 kWh. Ob tem gre izpostaviti, da so izgube ob polnjenju na polnilnicah večje moči manjše. Še posebej pozimi, ko so energetske potrebe za hlajenjem baterijskega sklopa ob polnjenju z veliki močmi, manjše kot v poletni vročini. Volkswagen ob tem obljublja, da naj bi temperaturni management baterijskega sklopa nenehno ohranjal idealno temperaturo okoli 25 stopinj Celzija. Zato naj bi bila degradacija baterijskega sklopa, kar se da majhna, učinkovitost baterije pa dolgoročna.

Ob vsem je treba upoštevati tudi to, da so ob vsakdanji vožnji, če avtomobil na polnilnice največje moči priključimo z večjo polnostjo, kot smo ga mi (popolnoma prazna baterija), moči polnjenja praviloma manjše, kot kaže naš graf. Moči polnjenja so drugače pri polnilnicah DC največje moči 50 kW pri večji polnosti baterije blizu nazivne moči polnilnice. Avtomobil se na njih pravilom do približno 90 odstotkov polnosti baterije polni z največjo močjo 49,6 kW. Zato je za dopolnitev ID.3 na daljši poti stroškovno racionalnejše uporabljati polnilnice največje moči. Razen, ko izpraznimo baterijo skorajda do konca in opravimo več krajših postankov. Drugače je polnjenje, ob skorajda primerljivih časih polnjenja, na polnilnicah DC moči 50 kW cenovno sprejemljivejše.
Na polnilnici AC moči 11 kW se avtomobil s povsem prazno baterijo napolni v času petih do šestih ur. Zato je možno prilagajati moč polnjenja v osemurnem obdobju veljave najnižje tarife za električno energijo in omrežnino glede na potrebe drugih porabnikov v domu in na polno polniti avtomobil potem, ko se življenje v domu po polnoči popolnoma umiri.

Volkswagen ID.3 (58 kWh) pro ni opremljen s sistemom predpriprave baterijskega sklopa za čim hitrejšo in čim bolj učinkovito polnjenje na polnilnicah največje moči. Tu je natančnost napovedi dosega s pomočjo navigacijskega sistema v mnogočem odvisna od konfiguracije terena. Če se dnevno vozimo po isti poti, s čemer je v spominu potovalnega računalnika realna poraba na tem cestnem odseku, je sicer napoved dosega sprejemljivo natančna. Na nevsakdanjih poteh pa bolj kot potovalni računalnik in navigacijski sistem vozniku pomagajo izkušnje. Vendar avtomobil zaradi tega ne gre slabše ocenjevati kot tekmece. Kar morda nima na najvišji ravni na področju polnjenja, čeprav zaostaja le za nekaj izjemami, v veliko večji meri nadoknadi na področju brezhibnosti delovanja klasičnih avtomobilskih rešitev, od delovanja radarskega tempomata do drugih asistenčnih sistemov. Zato lahko rečemo, da je ID.3 glede električnega pogonskega sklopa predvsem racionalen, glede marsičesa drugega, bolj splošno avtomobilskega, pa toliko bolj dovršen.

VIR: Naš Stik