Z reformo želi pospešiti rast OVE in opuščanje plina, zmanjšati odvisnost zneskov na računih odjemalcev od nestanovitnih cen fosilnih goriv ter jih bolje zaščititi pred povišanji cen in morebitnimi tržnimi manipulacijami. Poleg tega bo z reformo evropska industrija postala čista in konkurenčnejša.

Datum objave:
15. marec 2023

Avtor:
Polona Bahun

Avtor fotografij:
Freepik
Z reformo želi pospešiti rast OVE in opuščanje plina, zmanjšati odvisnost zneskov na računih odjemalcev od nestanovitnih cen fosilnih goriv ter jih bolje zaščititi pred povišanji cen in morebitnimi tržnimi manipulacijami. Poleg tega bo z reformo evropska  industrija postala čista in konkurenčnejša.

EU ima že več kot dvajset let učinkovit, dobro povezan trg z električno energijo, s pomočjo katerega odjemalci izkoriščajo gospodarske ugodnosti enotnega trga energije, in zagotavlja zanesljivost oskrbe in spodbuja proces razogljičenja. Zaradi energetske krize, ki jo je povzročila ruska invazija na Ukrajino, je še bolj nujno prilagoditi trg z električno energijo, tako da bo bolje podpiral zeleni prehod ter gospodinjstvom in podjetjem, nudil širok dostop do električne energije iz obnovljivih virov po dostopnih cenah. 

Predlagana reforma predvideva revizije več zakonodajnih aktov EU, in sicer uredbe o električni energiji, direktive o električni energiji in uredbe REMIT. Uvaja ukrepe, ki spodbujajo dolgoročnejše pogodbe za proizvodnjo električne energije brez fosilnih goriv in v sistem prinašajo več čistih prožnih rešitev za konkuriranje plinu, kot sta prilagajanje odjema in shranjevanje. To bo zmanjšalo vpliv fosilnih goriv na račune za električno energijo in zagotovilo, da se bodo na teh računih odražali nižji stroški obnovljivih virov energije. Poleg tega naj bi predlagana reforma spodbudila odprto in pošteno konkurenco na evropskih veleprodajnih energetskih trgih, saj bo izboljšala preglednost in celovitost trga.
Izgradnja energetskega sistema, ki bo temeljil na OVE, ne bo ključna zgolj za znižanje zneskov na računih odjemalcev, temveč tudi za zagotovitev trajnostne in neodvisne oskrbe z energijo v skladu z evropskim zelenim dogovorom in načrtom REPowerEU. Omenjena reforma, ki je del industrijskega načrta v okviru zelenega dogovora, bo evropski industriji omogočila tudi dostop do oskrbe z električno energijo iz obnovljivih virov po dostopnih cenah, kar je ključnega pomena za razogljičenje in zeleni prehod. Da bi dosegli naše energetske in podnebne cilje, bo treba do konca tega desetletja potrojiti rabo OVE.

Visoke in nestanovitne cene, kot smo jim bili priča leta 2022 zaradi ruske energetske vojne proti EU, so prekomerno obremenile odjemalce. S tem predlogom bodo lahko odjemalci in dobavitelji deležni več koristi, med drugim večje stabilnosti cen, ki jo bodo omogočile tehnologije za pridobivanje energije iz OVE in za pridobivanje energije brez fosilnih goriv. Ključnega pomena je, da bodo odjemalci imeli široko izbiro pogodb in jasnejše informacije pred podpisom teh pogodb, da si bodo lahko zagotovili stabilne in dolgoročne cene ter se tako izognili pretiranim tveganjem in nestanovitnosti. Hkrati se bodo lahko še vedno odločili za pogodbe z dinamičnimi cenami, da bi izkoristili spremenljivost cen in porabljali električno energijo, ko je ta cenejša.
Poleg večje možnosti izbire za odjemalce, je cilj reforme tudi spodbujanje stabilnosti cen z zmanjšanjem tveganja težav z dobavo. Predlog zato od dobaviteljev zahteva, da cenovna tveganja obvladujejo vsaj v obsegu količin iz sklenjenih pogodb s fiksno ceno, da bi bili manj izpostavljeni zvišanju cen in nestanovitnosti trga.

Prav tako zavezuje države članice, da določijo zasilne dobavitelje, da noben odjemalec ne bo ostal brez električne energije. Znatno je izboljšana tudi zaščita ranljivih odjemalcev. V skladu s predlagano reformo bodo morale države članice zaščititi ranljive odjemalce, ki zaostajajo s plačili, tako da kljub zamudam s poravnavo računov ne bodo ostali brez električne energije. Poleg tega državam članicam omogoča, da v primeru krize razširijo regulirane maloprodajne cene na gospodinjstva ter mala in srednja podjetja. V skladu s predlogom so prenovljena tudi pravila o souporabi energije iz OVE. Odjemalci bodo lahko vlagali v vetrne ali sončne parke in prodajali presežno električno energijo iz strešne sončne elektrarne tudi sosedom, ne le svojemu dobavitelju. 

Za izboljšanje prožnosti elektroenergetskega sistema bodo morale države članice po novem oceniti svoje potrebe in določiti cilje za povečanje prožnosti, kar zadeva vire, ki ne vključujejo fosilnih goriv, ter bodo lahko uvedle nove programe podpore, zlasti za prilagajanje odjema in shranjevanje. Reforma operaterjem sistemov daje tudi možnost zmanjšanja odjema ob konicah. 
Poleg tega predloga je Evropska komisija izdala tudi priporočila državam članicam o napredku na področju inovacij, tehnologij in zmogljivosti v zvezi s shranjevanjem.

V zadnjem letu so pretirano nestanovitne cene energije močno prizadele številne gospodarske družbe. Da bi povečali konkurenčnost industrije EU in zmanjšali njeno izpostavljenost nestanovitnim cenam, komisija predlaga, da se olajša uporaba stabilnejših dolgoročnih pogodb, kot so pogodbe o nakupu električne energije, prek katerih podjetja vzpostavijo lastno neposredno oskrbo z energijo in lahko tako izkoristijo stabilnejše cene proizvodnje električne energije iz OVE in brez fosilnih goriv. Da bi odpravili sedanje prepreke, kot so kreditna tveganja kupcev, reforma države članice zavezuje, da zagotovijo razpoložljivost tržnih jamstev za pogodbe o nakupu električne energije.

Da bi proizvajalcem električne energije zagotovili stabilnost prihodkov in industrijo zaščitili pred nestanovitnostjo cen, bo treba vso javno podporo za nove naložbe v podmejno proizvodnjo električne energije, ki mora biti proizvedena iz OVE, in proizvodnjo električne energije brez fosilnih goriv zagotoviti v obliki dvosmernih pogodb na razliko, medtem ko bodo države članice morale usmeriti presežne prihodke v odjemalce. Poleg tega bo reforma spodbudila likvidnost trgov za dolgoročne pogodbe, ki zagotavljajo stabilnost cen v prihodnosti (terminske pogodbe). Tako se bo lahko več dobaviteljev in odjemalcev zaščitilo pred pretirano nestanovitnimi cenami za daljša obdobja. Uvedene bodo tudi nove obveznosti za olajšanje vključevanja OVE v sistem in povečanje predvidljivosti proizvodnje. Te vključujejo obveznosti operaterjev sistemov glede preglednosti, kar zadeva prezasedenost omrežja in roke za trgovanje, bližje realnemu času.

Za zagotovitev konkurenčnosti trgov in preglednega določanja cen bodo imeli Agencija za sodelovanje energetskih regulatorjev (ACER) in nacionalni regulatorji večjo pristojnost spremljanja celovitosti in preglednosti energetskega trga. Posodobljena uredba o celovitosti in preglednosti veleprodajnega energetskega trga (REMIT) bo zlasti zagotovila boljšo kakovost podatkov in okrepila vlogo ACER pri preiskavah primerov domnevne zlorabe trga čezmejne narave. Na splošno bodo na ta način odjemalci in industrija EU bolje zaščiteni pred morebitnimi zlorabami trga.

Preden bo predlagana reforma začela veljati, bosta morala o njej razpravljati in se dogovoriti še Evropski parlament in Svet EU.

VIR: Naš Stik