Podjetništvo z družbenim učinkom je pomemben steber trajnostnega razvoja
Podjetništvo z družbenim učinkom je pomemben steber trajnostnega razvoja
Ljubljana, 20. 12. 2023 – Deset let Zavod Pod strehco – Pokušina Pod strehco, ki deluje v okviru skupine ETRI - za dostojanstvo starejših s toplimi obroki. Številne koristi podjetništva z družbenim učinkom za družbo: gradnja vključujoče družba, inovacije, trajnostni razvoj, sodelovanje z lokalnimi skupnostmi, ozaveščenost javnosti, zanimanje vlagateljev. Podjetništvo z družbenim učinkom ima v Sloveniji nekaj več kot 10-letno tradicijo. Dolgo po sprejetju ustreznega zakona se ni vedelo, kako se tega področja sploh lotiti, kako to dejavnost organizirati, kako jo podpirati, na kakšen način zagotoviti investiranje v razvoj, kam tovrstno podjetništvo v gospodarsko okolje sploh umestiti.
Podjetništvo z družbenim učinkom danes ni zgolj sodoben, všečen izraz brez jasne vsebine. Prinaša številne koristi tako družbi, kot tudi posameznikom in okolju. V Sloveniji predstavlja pomemben steber trajnostnega razvoja, ki lahko prispeva k boljšemu življenju in blaginji vseh državljanov. Tovrstna podjetja prevzemajo reševanje vrste družbenih izzivov, ki bi sicer ostali na plečih države, kot so revščina, brezposelnost, socialna izključenost, skrb za okolje. S tem prispevajo k izboljšanju kakovosti življenja in dobrobiti družbe kot celote. Vseh nas. Ekipa Zavoda pod strehco ob tem skrbi tudi za ohranjanje dostojanstva starejših, ki so potrebni toplega obroka v sklopu Krožne zgodbe Hrane ne mečemo stran. Prav na božični večer bodo upihnili 10. svečko delovanja. Kreirali so tudi dodatne vsebine in s tem povezali nekatere organizacije med seboj na področju razvoja skupnostnih storitev. Prav gospodarstvo, ki temelji na razvoju skupnosti, je najbolj trajnostno. Ustvarja kakovost življenja za vse.
V tem kontekstu deluje tudi pobuda Partnerstvo za vključujočo družbo, ki jo je skupina ETRI ponudila širši družbi letos na sejmu Agra v okviru Povezovalnice podnebnih ciljev. Njena ključna partnerja in zaveznika sta banka Sparkasse in Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport. Partnerstvo je osredotočeno na ustvarjanje delovnih mest, ki so ključni prispevek za pot v vključujočo družbo. Že na sejmu Agra so se sestali partnerji projekta Ptički brez gnezda, Mladinski dom Maribor, Kmetijski inštitut Slovenije, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje in Allium so.p., ki so vzpostavili produkcijsko šolo in zametke učno integracijskega podjetja za izredno ranljivo skupino mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi motnjami.
Podjetništvo z družbenim učinkom je spodbudno in tudi vse bolj učinkovito okolje za inovacije pri iskanju trajnostnih rešitev za celotno družbo. Poslovni modeli so pogosto oblikovani tako, da poleg ekonomske ustvarjajo še družbeno vrednost. Ne sledijo zgolj ustvarjanju dobička, temveč skrbijo za širšo skupnost. Ministrstvo za gospodarstvo je tako letošnjem letu preko javnega razpisa podprlo 10 pilotnih projektov. Ti bodo z razvojem ali širitvijo gospodarske dejavnosti, skladno z načeli socialne ekonomije in zadružništva, prispevali k ustvarjanju pozitivnih družbenih učinkov, širitvi ponudbe na trgu ter oblikovali poslovne modele, ki bodo zagotavljali trajno izvajanje v projektu razvite storitve oziroma zagotovili trajno ponudbo v projektu razvitega blaga na trgu. Podjetja z družbenim učinkom so praviloma močni delodajalci za ranljive skupine ljudi, kot so dolgotrajno brezposelni, ljudje s posebnimi potrebami ali drugi ogroženi posamezniki. S tem prevzemajo pomembno vlogo k večji aktivaciji odrinjenih in njihovi socialni vključenosti v družbo.
Poslovni modeli podjetij z družbenim učinkom so skorajda praviloma usmerjeni v trajnostni razvoj. S svojim delovanjem prispevajo k ohranjanju naravnih virov, zmanjševanju ogljičnega odtisa in spodbujajo trajnostne prakse v poslovanju. Zato so v skupini ETRI še posebej ponosni na priznanje HORUS za projekt v kategoriji neprofitnih pravnih oseb, ki ga je prejelo njihovo podjetje Allium, zaposlitveni center, z.o.o., so.p. za krožno zgodbo Hrane ne mečemo stran. Tovrstna podjetja pogosto tesno sodelujejo z lokalno skupnostjo, razumejo njene potrebe in iščejo rešitve, prilagojene zelo specifičnim lokalnim izzivom. S tem gradijo trdne vezi s skupnostjo in tako tudi povečujejo svoj vpliv in pomen v družbi. Podjetja z družbenim učinkom tudi močno prispevajo k večji ozaveščenosti javnosti o družbenih in okoljskih vprašanjih. S svojim delovanjem so vzor in spodbuda za druga podjetja, da razmislijo o družbenem učinku svojega poslovanja in se preusmerjajo v trajnostne prakse.
Tovrstna podjetja so tudi vse bolj zanimiva za vlagatelje, ki želijo poleg finančnih rezultatov kreirati tudi pozitiven družbeni in okoljski vpliv. S tem imajo podjetja, ki si prizadevajo za reševanje družbenih izzivov možnost povečanega dostopa do financiranja. Pravica do dela je ena od najpomembnejših človekovih pravic saj nam zagotavlja preživetje. V skupini ETRI si prizadevajo za to, da vsakdo, ki to zmore, lahko prispeva k razvoju družbe s svojim delom, znanjem, veščinami. Več kot je vključenih ljudi v družbi, bolj je družba uspešna, učinkovita, odporna. Hkrati tako povezana družba daje tudi voditeljem bolj objektivno sliko za sprejemanje pravih odločitev. Podjetništvo z družbenim vplivom postaja zanimivo tudi za mlajše podjetnike. Ti verjetno nikoli ne bodo na lestvici najbogatejših po tradicionalnem vrednotenju z valutami. Njihovi rezultati pa bodo merljivi v drugih vrednostih, ki jih kot družba šele razvijamo, se jih učimo meriti – nedvomno pa dvigujejo raven kakovosti našega življenja na tem planetu.
Potrebna je podpora medijev. Podjetništvo z družbenim vplivom vse bolj postaja integralni del gospodarske dejavnosti, pri tem pa rešuje družbene izzive na podjetniški način. Je učinkovito, odpira vrsto novih poslovnih priložnosti in ustvarja dobre zgodbe za celotno družbo. Kot vsaka manj poznana dejavnost potrebuje široko družbeno zavedanje in podporo, ki jo v veliki meri lahko zagotovijo mediji. V skupini ETRI tako načrtujejo redna medijska srečanja in brifinge, da bo vloga podjetništva z družbenim vplivom bolj jasna, razumljiva in uveljavljena v družbi. Evropska komisija je konec julija letos sprejela evropske standarde trajnostnega poročanja (ESRS), ki vključujejo tudi dvojno bistvenost – kar pomeni, da morajo podjetja prispevati svoj pozitiven vpliv na okolje, družbo in človekove pravice. Obvezno poročanje na podlagi CSRD pa se začne leta 2024.
Komentar k naslovni fotografiji: Glash – blagovna znamka juhic, narejenih iz različnih domačih, svežih, lokalnih surovin, z dolgim rokom trajanja. Naročilo na dobrozdobrim@etri.si.
VIR: Kamien komunikacije