Nimamo alternativne prihodnosti, imamo pa alternativna goriva
· V organizaciji Mestne občine Ljubljana in javnih podjetij Ljubljanski potniški promet in Energetika Ljubljana iz Javnega holdinga Ljubljana ter podjetij Toyota Slovenija in Messer je v sklopu Evropskega tedna mobilnosti Ljubljano na posebnem dogodku obiskal avtobus H2.City Gold, ki ga poganjajo vodikove gorivne celice.
· Avtobus H2.City Gold je projekt sodelovanja podjetja Caetano in Toyota Motor Europe.
· Avtobus je opremljen s sistemom vodikovih gorivnih celic znamke Toyota.
Zadnji dan Evropskega tedna mobilnosti, ki je sicer potekal med 16. in 22. septembrom 2022, je bil na Kongresnem trgu v Ljubljani prvič v Sloveniji na ogled in preizkušnjo avtobus H2.City Gold, ki ga poganjajo vodikove gorivne celice.
V sklopu svoje preobrazbe iz klasičnega avtomobilskega proizvajalca v dobavitelja trajnostne mobilnosti je Toyota Motor Europe lastniško vstopila v portugalsko podjetje Caetano Bus, ki velja za enega izmed največjih proizvajalcev avtobusov v Evropi. Slednjemu je prav vstop Toyote omogočil hitrejši nadaljnji razvoj, proizvodnjo in prodajo brezemisijskih avtobusov, pri čemer zadnja leta posebno pozornost posvečajo različicam na vodikov pogon.
VIZIJA TRAJNOSTNEGA BREZEMISIJSKEGA JAVNEGA POTNIŠKEGA PROMETA
Portugalski proizvajalec se že vse od leta 2010 intenzivno ukvarja z iskanjem brezemisijskih rešitev za različne modele svojih avtobusov. Leta 2013 so predstavili električni avtobus e-Cobus, ki je prirejen za uporabo na letališčih, tri leta kasneje pa so na trg poslali svoj prvi povsem električni avtobus za potrebe mestnega prometa. Leta 2019, ko je v lastniško strukturo vstopila Toyota, pa so začeli s skupnim razvojem modela H2.City Gold, ki ga poganjajo vodikove gorivne celice.
To je vozilo, ki predstavlja jasen odgovor na nove smernice in strategije, ki temeljijo na vedno večjih potrebah po čistem, brezemisijskem in trajnostnem mestnem prometu.
SODOBNA TEHNOLOGIJA VODIKOVIH GORIVNIH CELIC OMOGOČA 400 KM DOSEGA.
Caetanov avtobus H2.City Gold ima vgrajen najbolj sodoben sistem vodikovih gorivnih celic znamke Toyota, ki vključuje sklop gorivnih celic, rezervoarje vodika in druge ključne sestavne dele. Doseg avtobusa znaša 400 kilometrov, vseh pet rezervoarjev, katerih skupna kapaciteta znaša 37,5 kg, pa je možno napolniti v devetih minutah. Modularna zasnova avtobusa omogoča večji doseg, izjemno zmogljivost, varnost in udobje. Opremljen je z elektromotorjem znamke Siemens ter s sistemom gorivnih celic znamke Toyota. Njegovo izjemno energijsko učinkovitost omogočata lahka aluminijasta zasnova in sistem regenerativnega zaviranja. Ponuja tudi najvišjo stopnjo varnosti, saj je opremljen z vsemi sodobnimi varnostnimi sistemi, kot so sistem za zaznavanje utrujenosti voznika, sistem za ohranjanje voznega pasu, zaznavanje mrtvega kota, sistem za zaznavanje nevarnosti trka, opozorilni alarm pri vzvratni vožnji, omejevalnik hitrosti, parkirni senzorji in številni drugi. Poleg tega ima vgrajene posebne senzorje, ki v primeru nesreče ali poškodb na sistemu gorivnih celic, nemudoma prekinejo dotok vodika iz rezervoarjev.
Avtobus je na voljo je v dveh različnih dolžinah (10,7 m in 12 m) z dvema ali tremi vrati ter ponuja izjemno prilagodljivost v različnih mestnih okoljih. V vseh ozirih je rezultat pametnih inženirskih rešitev in sodobnih tehnologij znamk Caetano in Toyota ter predstavlja prvi korak k strategiji skupne blagovne znamke, v skladu s katero bo avtobus na voljo z zaščitnima znakoma obeh znamk.
NA OBISKU V LJUBLJANI
H2.City Gold je na svoji evropski promocijski turneji obiskal številna evropska mesta. Pred časom je že vozil v naši bližini v Trstu in Bresci. Sicer pa je Caetano v uporabo že predal več kot 70 tovrstnih avtobusov. Največ, 51, jih je trenutno na nemškem trgu sledijo Španija (12, Francija (4), Portugalska (2), Danska (1).
Ljubljano je avtobus H2.City Gold obiskal zadnji dan Evropskega tedna mobilnosti (22. septembra 2022), ko je bil na ogled na Kongresnem trgu. Ta dan v slovenski prestolnici poteka »dan brez avtomobila«. Vožnja z avtobusi Ljubljanskega mestnega prometa je ta dan za vse uporabnike brezplačna. Na eni izmed liniji bo ves dan vozil tudi brezemisijski H2.City Gold. Na ta način bodo lahko tudi Ljubljančani spoznali prednosti povsem tihe in okolju prijazne brezemisijske »vodikove« vožnje.
V času ljubljanskih voženj bodo rezervoarje polnili v Messerjevi mobilni vodikovi polnilnici, ki se nahaja na Verovškovi ulici 62, sedežu Energetike Ljubljana.
VODIKOVA VIZIJA KORPORACIJE TOYOTA
Korporacija Toyota je ena izmed prvih avtomobilskih znamk, ki je prepoznala prednosti vodika kot energenta prihodnosti in se že od leta 1992 ukvarja z razvojem vozil na vodikove gorivne celice. Leta 2014 so izdelali prvo generacijo modela Mirai, ki velja za prvi serijski avtomobil na gorivne celice na svetu. Leta 2020 so ga nadgradili z drugo generacijo, ki je še bolj energijsko učinkovita.
V skladu z vizijo Beyond Zero se Toyota že vrsto let intenzivno ukvarja z rešitvami za brezemisijsko trajnostno družbo, katere sestavni del je tudi vizija vodikove družbe. V ta kontekst spada tudi začetek gradnje inovativnega mesta prihodnosti Woven City, ki nastaja pod vznožjem gore Fidži in bo v energetskem pogledu v celoti temeljilo na vodikovih tehnologijah. Poleg tega raziskujejo tudi možnosti uporabe vodika v gradbeništvu, ladijskem, železniškem in letalskem prometu. Pred časom so predstavili sistem mobilnih generatorjev, ki temeljijo na vodikovih tehnologijah in so uporabni za dobavo električne energije na odročnih predelih in v primerih naravnih nesreč.
IZJAVE GOVORNIKOV:
Yosuke Arai, predsednik, Toyota Adria:
»Toyota je bila ena izmed prvih avtomobilskih znamk, ki je že v začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja prepoznala prednosti vodika kot energenta prihodnosti. Glede na to, da smo družba, ki razmišlja onkraj meja klasične mobilnosti, v vodiku vidimo rešitev za brezemisijsko družbo prihodnosti. Prav zaradi tega snujemo številne rešitve, ki temeljijo prav na uporabi vodika. Na različne načine si intenzivno prizadevamo, da bi širši javnosti učinkovito predstavili vse prednosti, ki jih ponuja vodik. S tega vidika nas izjemno veseli, da smo skupaj s partnerji Mestno občino Ljubljana in javnima podjetjema Ljubljanski potniški promet in Energetika Ljubljana iz Javnega holdinga Ljubljana, ter podjetjema Caetano in Messer Ljubljančanom ponudili možnost, da v živo spoznajo avtobus H2.City Gold, katerega vožnja je povsem tiha. Njegove edine emisije so le kapljice vode.«
Francisco José Magalhaes, mednarodni vodja prodaje, CaetanoBus:
»Pri podjetju Caetano se že od leta 2010 ukvarjamo s prehodom na brezemisijsko delovanje. Takrat smo predstavili naš prvi električni avtobus. Leta 2019 je Toyota lastniško vstopila v podjetje Caetano in razvili smo produkt H2.City Gold, ki ga poganjajo vodikove gorivne celice. Avtobus, s katerim se vozimo, je serijski izdelek; trenutno jih po vsem svetu vozi že več kot 70. 400 kilometrov, kolikor znaša trenutni doseg avtobusa, več kot zadostuje potrebam mestnega prometa. V bližnji prihodnosti načrtujemo nadgradnjo, vodikov avtobus s še večjim dosegom, s čimer bo postal zanimiv tudi za medkrajevni promet. Nadejamo se sodelovanja z dobavitelji, podjetji, ki izvajajo mestni potniški promet in z mestnimi oblastmi. Tovrstno sodelovanje prinaša izjemen preobrat v dojemanju brezemisijskega mestnega prometa. Zavedati se moramo, da mesta še vedno rastejo, prostorsko kot po številčnosti prebivalstva. Zato je ključnega pomena, da zagotovimo okolju prijazen mestni potniški promet.«
Rok Vihar, namestnik direktorja, Javno podjetje Ljubljanski potniški promet:
»V bližnji prihodnosti se bomo v potniškem prometu najverjetneje morali odpovedati uporabi fosilnih goriv. Za prehod v zeleno mobilnost se ponujata le dve možnosti. Prva uporaba baterijsko-električnih avtobusov, drugo pa predstavljajo avtobusi na vodikove gorivne celice. Med tema dvema tehnologijama obstajata dve pomembni razliki. Če bomo v Sloveniji želeli nadomestiti manko zelene električne energije za pogon različnih vozil, baterijsko-električni avtobusi ne bodo dovolj, saj bomo morali to pomanjkanje proizvajati s pomočjo sončne energije. Težava nastopi, saj sonce sije navadno takrat, ko ljudje v največji meri avtobuse uporabljajo. Prav to nesrečno naključje nam onemogoča shranjevanje na ta način pridobljene energije. Tu v igro vstopi vodik, ki je edini energijski nosilec, ki je sposoben shranjevanja zelene energije na daljše časovno obdobje. Ko jo proizvedemo, jo lahko uporabimo naslednji dan, teden ali mesec. Prav zaradi tega je to avtobus prihodnosti in verjamem, da bodo tovrstni avtobusi v Ljubljani vozili že v bližnji prihodnosti. Hkrati pa sem prepričan, da bodo avtobusi na vodikove gorivne celice igrali ključno vlogo po uresničevanju ogljične nevtralnosti, ki si ga je mesto Ljubljana zadalo do leta 2030.«
Valentin Ilievski, član uprave Messer Group
»Vodikova tehnologija v prometu je naša prihodnost. Uporabljamo jo že v letalskem in avtobusnem prometu, na vodikov pogon delujejo čolni, viličarji in številna druga prevozna sredstva ter delovni stroji. Prav vodiku bomo verjetno lahko pripisali največ zaslug, da bo brezemisijski prehod čim prej lahko postal resničnost. Evropa namerava v naslednjih letih v razvoj te tehnologije vložiti 500 milijard evrov. Že od nekdaj si prizadevamo razvijati okolju prijazne tehnologije, v ta kontekst seveda spada tudi proizvodnja čistega vodika. Ponujamo tudi celovito rešitev za avtobusni pogon, z veseljem pa sodelujemo tudi z našimi partnerji, podjetjema Toyota in CaetanoBus.
Zoran Janković, župan Mestne občine Ljubljana:
»Današnji dogodek se je pravzaprav začel pred dvema letoma, ko sta nam gospoda Stefan Messer in Valentin Ilievski v imenu skupine Messer predstavila vodik. Glede na to, da sam nisem tehnolog, sem bil takrat nad vsem skupaj kar nekoliko skeptičen. Zato smo se dogovorili, da bi bilo najbolje, če nam predstavijo, kako zadeva deluje v praksi. In danes se vozimo s serijskim avtobusom na vodikove gorivne celice. Če se nekoliko pošalim, me je avtobus tako navdušil, da bi ga v imenu mesta Ljubljana kupili kar takoj.
Polnjenje je že od samega začetka predstavljalo glavno težavo baterijsko-električnih avtobusov. V tem oziru avtobusi na vodikove gorivne celice predstavljajo ključno prednost. Samooskrbnost in neodvisnost sta že zelo dolgo naši glavni ambiciji. Vzporedno s projektom vodikovega avtobusa namreč teče projekt proizvodnje vodika z elektrolizo v okviru podjetja Energetika. Vse skupaj bi se dogajalo v sklopu projekta Ljubljanica, ki so se mu s podpisom zavezali štirje partnerji – država, Mestna občina Ljubljana, Elektro Ljubljana in Energetika ter vključuje gradnjo hidrocentrale na sotočju Ljubljanice in Grubarjevega prekopa, ki bi omogočala tudi elektrolizo in pridobivanje vodika. Ta zgodba je v srednjeročnem obdobju za Ljubljano zelo perspektivna. Zagotovo pa bo imela Ljubljana v naslednjih petih letih svojo elektrolizo, urejeno Ljubljanico in avtobuse na vodik.«
Valentin Ilievski, član uprave Messer Group
»Vodikova tehnologija v prometu je naša prihodnost. Uporabljamo jo že v letalskem in avtobusnem prometu, na vodikov pogon delujejo čolni, viličarji in številna druga prevozna sredstva ter delovni stroji. Prav vodiku bomo verjetno lahko pripisali največ zaslug, da bo brezemisijski prehod čim prej lahko postal resničnost. Evropa namerava v naslednjih letih v razvoj te tehnologije vložiti 500 milijard evrov. Že od nekdaj si prizadevamo razvijati okolju prijazne tehnologije, v ta kontekst seveda spada tudi proizvodnja čistega vodika. Ponujamo tudi celovito rešitev za avtobusni pogon, z veseljem pa sodelujemo tudi z našimi partnerji, podjetjema Toyota in CaetanoBus.
Srečko Trunkelj, namestnik direktorja, Energetika Ljubljana
»Ko smo se ukvarjali z okolju prijaznim prevozom, smo seveda razmišljali tudi o vodiku. Glavni premik v tej smeri se je zgodil ob obisku predstavnikov družbe Messer pri ljubljanskem županu. Ta obisk je postavil izhodišče. In sedaj imamo mobilno polnilnico, ki je odličen prikaz uporabe vodikove tehnologije. Današnji dan bi radi izkoristili kot začetek uporabe vodika v Sloveniji. Zagotovo je eden izmed energentov, ki bodo krojili našo prihodnost. Namreč, zavedati se moramo, da nimamo alternativne prihodnosti, imamo pa alternativna goriva.«
PR: in foto: Toyota Adria