Glavni pokazatelj uspeha turistične sezone ni rekordno število obiskov, temveč dejanska dodana vrednost turizma, je za StudioEF, skupni projekt Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani in STA, dejala profesorica s te fakultete Ljubica Knežević Cvelbar. Pot do višje dodane vrednosti je po njenih besedah neločljivo povezana z digitalizacijo in trajnostnim pristopom, izpostavila pa je tudi pomen dialoga z lokalnim prebivalstvom.
Ljubljana, 6. novembra - Glavni pokazatelj uspeha turistične sezone ni rekordno število obiskov, temveč dejanska dodana vrednost turizma, je za StudioEF, skupni projekt Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani in STA, dejala profesorica s te fakultete Ljubica Knežević Cvelbar. Pot do višje dodane vrednosti je po njenih besedah neločljivo povezana z digitalizacijo in trajnostnim pristopom, izpostavila pa je tudi pomen dialoga z lokalnim prebivalstvom.
Po besedah Knežević Cvelbar bi morala celotna javnost spremeniti retoriko, ko gre za ocenjevanje turističnih dosežkov. "Nerada se pogovarjam o rekordih. Namesto tega bi morali preveriti, kakšna je dejanska dodana vrednost turizma," je dejala. Doprinos turizma k bruto domačemu proizvodu se tako v Sloveniji kot nekaterih drugih evropskih državah izračunava dokaj nenatančno, je opozorila.
Dober pokazatelj uspešnosti turistične sezone so lahko po njenih besedah bilance hotelirjev. Slovenske so bile lani solidne in potrjujejo okrevanje po krizi zaradi pandemije covida-19, kar se kaže tudi pri obsežnejših naložbah. "Podatki, ki so nam na voljo, kažejo na soliden rezultat tudi letos. Rezultat je torej zadovoljiv, seveda pa imamo še prostor za rast in razvoj," je dejala.
Premik od rasti števila nočitev k turizmu z manj obiski, a višjo dodano vrednostjo je po njenem mnenju mogoče doseči le z znanjem in trdim delom. "Dodana vrednost vedno temelji na nekem znanju. V turizmu se to znanje kaže predvsem prek kakovosti infrastrukture in storitev. Dve ključni zadevi v turizmu sta danes digitalizacija, saj se da postopke z digitalnimi rešitvami precej izboljšati, in trajnostni razvoj," je povedala.
Poudarila je, da turizma nikakor ni mogoče v celoti digitalizirati, kar niti ne bi bilo smiselno, saj turizem brez ljudi ne more obstajati. "Zagotovo pa se da digitalizirati nekatere postopke, na primer prijavo in odjavo iz turistične nastanitve," je navedla.
Trajnostni razvoj se po njenem mnenju ne izključuje nujno z rastjo števila turističnih obiskov. Kot primer je izpostavila Islandijo, ki je število turistov v nekaj letih povečala za trikrat, a je celotna turistična panoga zaznamovana s trajnostnim pristopom.
Množični turizem je ponekod naletel na ostro nasprotovanje domačinov, ponekod z ukrepi že omejujejo število obiskov. Po mnenju Knežević Cvelbar mora biti omejevanje skrajni ukrep. "Pred tem je treba poskrbeti za čim boljšo komunikacijo z lokalnim prebivalstvom, premišljeno zasnovano infrastrukturo in aktivno upravljanje turističnih tokov," je poudarila.
Pozdravila je kampanjo Mestne občine Ljubljana, s katero meščane seznanja s pozitivnimi učinki turizma na kakovost življenja v mestu. "Dobri odnosi med lokalnim prebivalstvom in turisti so namreč zelo pomembni. Turizem brez lokalnih prebivalcev namreč ne more biti uspešen," je dejala.
Razprave o razvoju turizma ponekod zaznamuje tudi omejevanje kratkotrajnega oddajanja nepremičnin v turistične namene. Po mnenju Knežević Cvelbar bi se morali namesto omejevanja osredotočiti na regulacijo. "Dejstvo je, da se to zažira v ponudbo prostih stanovanj na trgu, gre pa tudi za zelo donosno naložbo. Zato je nujno, da imamo pregled nad ponudbo nepremičnin za kratkotrajno oddajanje in da je ta dejavnost tudi ustrezno obdavčena," je prepričana. Najprej se je treba torej osredotočiti na boj proti oddajanju nepremičnin na črno, saj je zaradi izpada prihodka iz naslova davkov na slabšem tudi lokalno gospodarstvo.
Preučevanje turističnih dosežkov in izzivov prinaša precej znanja, ki ga na ekonomski fakulteti iz prakse prenašajo v študijske procese. "Sodelovanje s podjetji in učenje na primerih dobrih praks dajeta študentom dober vpogled v panogo," je dodala.
VIR: STAkrog